Jump to content

Spørsmål om økt eksos fra VP MD 2030.

Steihy

Recommended Posts

Måtte dra en 7 timer på motor i går. Fulgte ikke med hele tida, men siste timen syntes jeg det røyk betydelig mer. Grå eksos. Litt stor propell, ca 2100 rpm gir 6 knop i slakt vann, ca 80° temp. Lavere temp mot slutten i går, kanskje 50°. Den endrer seg fort etter "motstand". Det ble flatere vann, mindre motstrøm og -vind. Så jeg vet ikke om det er sammenheng. Enda en subjektiv vurdering; jeg synes det "putrer" litt mer i eksosen. 

Bruker litt olje. Olja er svartere enn jeg liker. Kjennes glatt ut. Hadde tenkt å skifte før jeg dro, men kompisen med pumpa fikk annet å tenke på. 

Hvor skal jeg begynne? Og bør jeg avbryte tur - altså bruke motoren lite til jeg får feilsøkt?

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Hulda skrev 3 minutter siden:

Grå eksos kan tyde på lite vann i eksosen. Da er sjøvannspumpen og eksosbendet klare kandidater. 

Sjekker og bytter impeller. Eksosbendet er 3 år, men "fin i lakken". Litt uklart for meg hvordan den blandinga foregår...Må jeg ha det av for å sjekke? Veldig trangt, og stiv slange, jeg sleit da jeg byttet.

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Jeg tviler litt på at gjennomstrømningen i eksosbendet forverrer seg mens motoren går.  Hvis impelleren var hel og bytte ikke hjelper, så bør du gjerne sjekke om du kan ha fått noe i inntaket eller i filteret.  Hvis du må ha av bendet, så kan det være enklere å løsne det fra motoren først, og så prøve å vri det løs fra slangen. Det er en utvendig kjølekappe på bendet, og en spalte som slipper vannet inn, langt unna inntaket. Så det er lite å se fra utsiden. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...