Steihy Startet 18.Mai Link til dette innlegget Startet 18.Mai Måtte dra en 7 timer på motor i går. Fulgte ikke med hele tida, men siste timen syntes jeg det røyk betydelig mer. Grå eksos. Litt stor propell, ca 2100 rpm gir 6 knop i slakt vann, ca 80° temp. Lavere temp mot slutten i går, kanskje 50°. Den endrer seg fort etter "motstand". Det ble flatere vann, mindre motstrøm og -vind. Så jeg vet ikke om det er sammenheng. Enda en subjektiv vurdering; jeg synes det "putrer" litt mer i eksosen. Bruker litt olje. Olja er svartere enn jeg liker. Kjennes glatt ut. Hadde tenkt å skifte før jeg dro, men kompisen med pumpa fikk annet å tenke på. Hvor skal jeg begynne? Og bør jeg avbryte tur - altså bruke motoren lite til jeg får feilsøkt? Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Hulda Svart 18.Mai Link til dette innlegget Svart 18.Mai Grå eksos kan tyde på lite vann i eksosen. Da er sjøvannspumpen og eksosbendet klare kandidater. Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart 18.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai Hulda skrev On 18.5.2025 at 9.06: Grå eksos kan tyde på lite vann i eksosen. Da er sjøvannspumpen og eksosbendet klare kandidater. Vis hele sitatet Sjekker og bytter impeller. Eksosbendet er 3 år, men "fin i lakken". Litt uklart for meg hvordan den blandinga foregår...Må jeg ha det av for å sjekke? Veldig trangt, og stiv slange, jeg sleit da jeg byttet. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Hulda Svart 18.Mai Link til dette innlegget Svart 18.Mai Etter hva jeg husker er 'service life' på bendet rundt 7 år. Så den skulle være grei. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 18.Mai Link til dette innlegget Svart 18.Mai Kjølevassinntaket og slangane er vel òg noko du bør sjekka? Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 18.Mai Link til dette innlegget Svart 18.Mai Jeg tviler litt på at gjennomstrømningen i eksosbendet forverrer seg mens motoren går. Hvis impelleren var hel og bytte ikke hjelper, så bør du gjerne sjekke om du kan ha fått noe i inntaket eller i filteret. Hvis du må ha av bendet, så kan det være enklere å løsne det fra motoren først, og så prøve å vri det løs fra slangen. Det er en utvendig kjølekappe på bendet, og en spalte som slipper vannet inn, langt unna inntaket. Så det er lite å se fra utsiden. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.