mbrajic Startet 18.Mai Link til dette innlegget Startet 18.Mai Hei. Ny i båtverden og har kjøpt båt med gammel penta tamd60b Noen som vet om jeg kan ta av oljekjøler, turbo og intercooler mens båten ligger på vann? går det sjøvann gjennom noe av dette som kommer til å bli ett problem eller hvordan funker dette? Sitér dette innlegget Link to post
Sandebukta Svart 19.Mai Link til dette innlegget Svart 19.Mai Hvis du har en kuleventil eller kran som stenger sjøvannsinntaket ditt og denne er i orden og stenger helt, kan du ta av disse delene med båten på vannet. Det går sjøvann gjennom varmeveksler, ladeluftkjøler oljekjøler og ev. gearoljekjøler. Det vil derfor bli vannsøl når du holder på, men ikke et problem så lenge inntaket er stengt. Turbo er kjølt av ferskvann fra motorens kjølekrets. Her ser du en grei oversikt over motoren. Du ser sjøvannspumpa på bildet og slangen som fører til den (via ev. sjøvannsfilter) må altså stenges av før du begynner å løsne andre sjøvannsslanger på motoren. https://www.storebropassion.de/boote/volvopenta/tamd60b-bro.pdf Sitér dette innlegget Askeladden 14, GH14, Huwa 26, Sagen 30, Joro stål 35, Beach craft 46 Link to post
mbrajic Svart 20.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai Takk. skal se om jeg har slik ventil som jeg kan stenge sjøvannet slik at jeg slipper å løfte båten for å ta av dette. har noe saltutslag jeg skulle bli kvitt før motoren havarerer Sitér dette innlegget Link to post
owie Svart 21.Mai Link til dette innlegget Svart 21.Mai Er komponentene over vannlinja skulle det ikke være noe problem å bare demontere. Sitér dette innlegget Link to post
mbrajic Svart 22.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai Den hadde stengekran så burde gå fint uansett om den er over eller under vannlinja 😊. Takk for hjelp Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.