Jump to content

Noen som har opplevd at Raymarine quantum wifi radar ikke vil starte?

Okkaby

Recommended Posts

Ville teste alt elektronik i båten idag. Viser seg at min Quantum wifi radar ikke starter opp.

Denne fungerte i sep/oktober når jeg kjørte båten hjem.

Nå høre en den ikke sviver på taket. Plotter finner den ikke heller. Er strøm til den da jeg målte dette som første feilsøking.

Noen som har vært bort i dette før å har en ide om hvor en bør feilsøke? 

Må se om jeg finner kvittering hjemme, da jeg mener den kun er 4 år gammel. Så kan evt reklamere på dette.

Før det blir nytt utstyr. Siden jeg spyr bare å høre navnet Raymarine, så blir det evt nytt Garmin om den må byttes på egen regning. Blir ikke brukt en krone mer på Raymarine herbi huset. 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Er en Wifi only radar dette. Ser nå den er fra september 2021. Så tenker Høcom nekter å ta rep på garanti.

I så fall blir det å knuse møkka å kaste den på dynga. Kan strekke meg til å spandere porto om de vil fikse på reklamasjon. Men ikke noe mer. 

Da kjøper jeg heller nye Simrad, som kan kobles mot Orca via nettverket, å en ikke trenger gå vi plotter.

Ser jo på nett, at det har vært mye tull med disse Quantum radar, da spesielt med wifi radar. Så var nok en gedigen tabbe å kjøpe den samt Axiom.

Når Axiom var i England, noe den har vært flere ganger, så fikk jeg jo moms regning på import ene gangen. Var et jævla styr å få Raymarine til å rette opp i dette. Raymarine må har rekorden i elendig kundeservice. Er vel kun kanskje Møller Bil som klare slå de hehe

Hvor gammel var din når den måtte ha rep @Bjørn Løvjomås?

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Bjørn Løvjomås skrev 2 minutter siden:

Min radar var akkurat gått ut på garanti. 10 dager over. Så den er nå to år og tre mnd. Ca.  Når jeg meldte inn saken. Fikk god hjelp hos Seatronic i Moss til å gjennomføre reklamasjon.  

Håper Høcom er behjelpelige. Har sendt høflige mail nå.

Axiom var kjøpt hos annen forhandler, som solgte ut lageret sitt, så måtte ta garati direkte med Raymarine da. Å det var totalt håpløst. Den vil fremdeles ikke lese navionics kart. Så kan kun bruke Raymarine sit eget kart, noe som utelukker autorute. Helt utrolig i 2025.

Men skal en kjøpe komplett sett med feks Garmin Radar/plotter, så er det jo ca 50K Å de kunne jeg tenkt å bruke på noe annet.

Jeg var nok noe heldigere ja. Hadde også handlet med annen forhandler enn seatronic.  Men servicen der hos Seatronic er meget bra.  Jeg kjørte fra Arendal til Moss for å levere radar direkte.  Kom bare en hyggelig melding fra teknikker i England, han fant samme feil som jeg. Å dermed ble den delen byttet kostnadsfritt 👍

Endelig ble det Bobåt

Okkaby skrev 12 minutter siden:

Heldige der ja.

Ser hva de svare meg i mårå.

Ser ingen grunn til hvorfor de skulle nekte deg reklamasjon på dette, så lenge du har kjøpt dette som privatperson?

Garanti er vel bare to år på disse hvis jeg ikke husker feil. Så du må være klar i talen om at dette gjelder reklamasjon.

TrikkerN Lønning skrev 22 minutter siden:

Ser ingen grunn til hvorfor de skulle nekte deg reklamasjon på dette, så lenge du har kjøpt dette som privatperson?

Garanti er vel bare to år på disse hvis jeg ikke husker feil. Så du må være klar i talen om at dette gjelder reklamasjon.

Ja kun 2 år med 1 år ekstra om en registrere enheten online i systemet til Raymarine. Husker ikke om denne ble registrert. 

Men ja er vel uansett 5 års reklamsjon. Å dette har jo nada med brukerfeil å gjøre.

Ser jo også på nett at det er en kjent feil på disse.

Er kjøpt som privat person ja.

Hei. I en Bavaria Vision jeg snakket med eieren til nylig, hadde en Orca oppdatering ført til det samme. Den blokkerte altså for radaren til båtens plotter (som var annet system enn Orca).

Sjekk Facebook-gruppa til Orca. Etter å ha vært gjennom mye, fikk han løst det med å prøve seg frem med versjoner av Orca programvaren. Åpenbart noe Orca må løse og sikre at ikke kommer på senere oppdatering!

Innlegget på FB er lagt inn av SV Hvalborg, og eieren virker å ha meget god peiling på elektronikk!

Jag har en Quantum 24 på min Skilsö 35, och haft haft samma problem: WiFi-sändningsstyrkan går ner till nästan ingenting på grunn av fel på WiFi-delen.

Min första Q24 fick jag utbytt på garanti efter bara 15h (!) drifttid. Den nya jag fick fungerade en sommar, sedan började även den tappa WiFi kontakten med min Raymarine Element 9 (som jag hade då). Andra båtägare jag talade med hade upplevt samma problem och rekommenderade trådad anslutning. Men Element har bara ju WiFi.

Fick även denna utbytt på garantin, men Raymarine meddelade mig också att det var sista gången jag fick min Q24 utbytt.

Orsak:

- Raymarine lovar ingen minsta WiFi-räckvidd. Därför är det inget "fel" på produkten att räckvidden bara kanske är 1m (!).

- Jag hade registrerat den nya radarn jag fick istället, och tagit bort min gamla trasiga (som Raymarine ju behållit). Därför ansåg de att garantin bara var två år eftersom ursprungsprodukten som jag köpt "inte var registrerad".

Den tredje jag har nu tappade även den WiFi under förra sommaren och slutade fungera. Tillsammans hade dessa tre bara brukats c:a 50h. Raymarine vägrade nu reklamation med hänvisning till att detta inte var något "fel" (se ovan). Därför skulle inte heller en reklamation enligt Konsumentköplagen bli godkänd - enligt Raymarine.

Jag gav upp att strida mot dem och bytte till en Axiom (som har anslutning för trådat nätverk) och drog en ethernetkabel upp till taket.

En gång var Raymarine det finaste man kunde ha i en båt, men numera verkar kvaliteten på deras väldigt dyra produkter vara sämre än i leksaker.....

Ingemar E.

NB Forum

Windy37GM skrev for 1 time siden:

Noen av disse radarene er montert feil og montert så det tetter dreneringshullene. Det er noen av dem under radaren hvis du kikker etter. Er det åpent for drenering?

Denne sitter montert på egen radar mast, altså madt/fundament i alu som er produsert for radar. Så hvis det ikke er bra nok, så må radar plasseres innomhus. 

Når det gjelder Orca, så ble den kun brukt mot Orca noen få ganger i starten når Orca kom med den muligheten. Men ellers kun brukt mot Axiom, da Axiom kun brukes som radar og instrument panel. 

Nå vil ikke Radarvstarte å rotere,sjøl om alt annet er koblet fra. Nmea2000 nettverket er slått av. 

Så fort den får strøm skal den starte rotere, noe en normalt fint høre den gjør, siden den kun er en liten meter over hodet når en står å styre.

Okkaby skrev 1 minutt siden:

Så fort den får strøm skal den starte rotere, noe en normalt fint høre den gjør, siden den kun er en liten meter over hodet når en står å styre

Njaa....

I alla fall min startar bara upp till något slags standby när den får ström. Den börjar inte rotera om den inte är connectad via WiFi eller ethernetkabeln och inte förrän den har blivit påslagen/vald på displayenheten.

Ingemar E.

NB Forum

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...