roaldbj Startet 21.Januar.2006 Link til dette innlegget Startet 21.Januar.2006 De fleste har trolig med seg noen bøker ombord i båten som benyttes som oppslagsverk når det ikke er tilgang på Båtplassens faglige innspill. Det er av interesse å høre medlemmenes syn på verdifulle bøker i et ikke alt for omfattende bibliotek ombord. Tar imot råd fra medlemmene. Kommer her med etpar inspill: For seilere ville jeg tro at denne er grei: Nigel Calder (2001): Boatowner's Practical and Technical Cruising Manual. London: Adlard Coles Nautical For motorbåteiere anbefaler jeg gjerne: Nigel Calder (2005): Boatowner's Mechnaical and Electrical Manual. New York: International Marine/McGraw-Hill For begge båttyper: John C. Payne (2002): Motorboat Electrical & Electronics Manual. London: Adlard Coles Nautical Bøkene kjøpes trolig billigst fra www.amazon.com Sitér dette innlegget Link to post
hanssae Svart 21.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2006 Jeg vill gjerne anbefale Dyreliv i havet Dette er en fantastisk innholdsrik bok om alt som lever i havet, og det er dagens høydepunkt for far og sønn å lese om alle små og store ting vi har fått i trollgarnet i løpet av natten Sitér dette innlegget Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 21.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2006 Mye bra på Flyt Forlag.. Kan anbefale Roald Amundsens beretninger fra den legendariske Nordvestpassasjen i orginal språkdrakt. Utrolige historier fra en nokså spesiell båtreise. M/Y Ellen Marie Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
Brigg Svart 22.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2006 Biblotek og bibliotek..., har begrensede "bokreolmuligheter" ombord, men rund om kring i båten finnes som regel følgende: Oppslagsverk om fisk, fugl og fauna. Diverse barnebøker Den Norske Los, bindene for Statt-Rørvik og Rørvik-Andenes Jon Winges Strøm ombord Gleden ved å ha båt av Odd Børresen Teoriboken til båtførerprøven - praktisk ved diskusjoner rund navigasjonsteori, knuter og annet. Instruksjonsbøker, bruksanvisninger etc for motor og det meste av teknisk utstyr ombord. Og ..... NAF Veibok! For all del, denne brukes ikke til navigasjon. Men den har mye informasjon om ulike steder langs kysten, samt at den gir gode oversiktskart når videre reiserute skal bestemmes. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Astor Svart 22.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2006 Bøker som fenger de minste er: Illustrert norsk skipsliste. Masser av bilder av skip fra hele Norge. Blir det kjedelig på turen kan man gjette båter. Da slår man opp på en vilkårlig side og sier et tall fra 1-8. ( Det er 4 skip pr. side) Den som for f.eks. det raskeskeste skipet, det største osv. er vinner. Var ganske så poplulært hos yngste sønn da han var mindere. Uansett så er det artig å slå opp når man møter skip og kan lese om eierforhold, størrelse, natall hestekrefter osv. Bøkene fås kjøpt hos: Forlaget Krohn Johansens forlag AS i Larvik. Tlf: 33181104. Bind 1 inneholder:Handelsflåten Bind 2: Fiskeflåten, Brønnbåter, Ferjer og passasjerbåter i innenrikstrafikk, skoleskip og veteranbåter.. Bind 3: Kystfiskeflåten. Pleier å kjøpe ett sett hvert 10. år. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
olews Svart 22.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2006 A. Coles "Heavy weather sailing" Ellen McArthur "Taking on the World" H. Melwille "Moby Dick" L. Purves "One summers Grace" Pete Goss "Close to the Wind" J. Slocum "Sailing alone around the world" J. Caldwell "Vågsom seilas" M. Griffiths "The magic of the swatchways" R. Mundle "Fatal storm" (Sidney-Hobard stormen) S. Junger "The perfect storm" Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
hekta på båt Svart 22.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2006 Så må vi ikke glemme BÅTGUIDEN. Den har vist seg å være nyttig i mer enn en diskusjon når vi sitter en gjeng på land å diskuterer hva slags båt var det som kjørte forbi der, og hva koster den båten Sitér dette innlegget Link to post
Pontius Svart 22.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2006 Er for tida båtløs, men hadde disse ombord: På rett kurs - Gunnar Ulseth & Tor Johansen Båteierboka - Norsk maritimt forlag Den Norske Los, bind 1,3 og 4 Norsk kysthåndbok - Johnsen & Frøstrup Seil- & Riggtrim - Ivar Dedekam Odd Børresen - Gleden ved å ha båt Sjøveisregler - Svend Albrechtsen Knoper og spleis i farger - Hin Kampa Hille Håndbok i seiling - Steve Sleight Sitér dette innlegget Link to post
Pontius Svart 22.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2006 Når vi snakker om bøker så har jeg ofte savnet å ha en bok ombord som viser hvordan de forskjellige rederiene maler skorsteinene. Både norske og de mest vanlige utenlandske som seiler i norske farvann. Noen som har anbefalinger? Finnes det internettsider med dette? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 23.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2006 Når vi snakker om bøker så har jeg ofte savnet å ha en bok ombord som viser hvordan de forskjellige rederiene maler skorsteinene. Både norske og de mest vanlige utenlandske som seiler i norske farvann. Noen som har anbefalinger? Finnes det internettsider med dette? Hej Pontius! her er några svenske linker; http://kommandobryggan.se/index.htm gå in på rederier, der finns skorstensmärkena http://www.faktaomfartyg.com http://members.chello.se/askjoh/landgangen.htm forum om sjöfart Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Herman Svart 23.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2006 Med en forfatter ombord, er kanskje begrepet BÅTbibliotek litt utvidet. Vil nok heller kalle det et vanlig bibliotek. Ombord i Kornelia er det til en hver tid et sted mellom 200 og 300 bøker og en 15-20 blader/magasiner (padling, seiling, fotografering, litteratur) Utvalget skifter stadig, og det er en evig kamp og fjerne en bok for hver nye som kommer inn. Noen bøker blir uansett stående: Patrick o'Brians bøker om seilskutetiden Sorgenfri Heavy Weather Sailing En stor fet bok om offshore fisking (husker ikke hva den heter) En annen stor fet som bare heter FISH (kokebok med fiskeretter) Andre kokebøker (ikke noen små søte her i gården...) Strøm ombord RYA Handbook of diesel engines (faktisk ikke så veldig bra, altfor overfladisk) Diverse fugletitte- og fiskeidentifikasjonsbøker Kursbøker for PADI grunnkurs og AOW Guidebøker og cruisingguides for både her og der +++ Er det rart vi har slagside? Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Briggfruen Svart 23.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2006 Biblotek og bibliotek..., har begrensede "bokreolmuligheter" ombord, men rund om kring i båten finnes som regel følgende: Oppslagsverk om fisk, fugl og fauna. Diverse barnebøker Den Norske Los, bindene for Statt-Rørvik og Rørvik-Andenes Jon Winges Strøm ombord Gleden ved å ha båt av Odd Børresen Teoriboken til båtførerprøven - praktisk ved diskusjoner rund navigasjonsteori, knuter og annet. Instruksjonsbøker, bruksanvisninger etc for motor og det meste av teknisk utstyr ombord. Og ..... NAF Veibok! For all del, denne brukes ikke til navigasjon. Men den har mye informasjon om ulike steder langs kysten, samt at den gir gode oversiktskart når videre reiserute skal bestemmes. I tillegg har vi gjestehavnoversikten fra Båtmagasinet og Redningsselskapet ombord - Det som ikke står der, supplerer vi med fra NAF veibok. Briggfruen Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 8.April.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2006 (redigert) På tur til påskefjellet fant jeg i bokhandelkjeden Notabene en bok på ca 735 sider som heter Havet. Den var satt ned til kr. 99. Trykket i norsk versjon av Spektrum forlag i 2004. I forhold til prisen var det utolig mange flotte bilder av hav og båter fra de fleste av verdens kanter. Det er hyggelig å sitte på høyfjellet og bli inspirert av så vakre bilder og få dagdrømer om sommerens båtliv. Det er sjelden jeg ser så mange inspirerende bilder i en og samme bok. Selv om boka trolig ikke vil bli prioritert i "båtbiblioteket", er den stimulerende for øyet. Det er også flere bilder fra Norge, bl.a. fra Moskenes og Svolvær. Redigert 8.April.2006 av roaldbj (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Blondie Svart 17.April.2006 Link til dette innlegget Svart 17.April.2006 (redigert) Vi har handlet ny båt og den er i skrivende stund på vei sørover fra Drøbak, med min kjære mann ombord og mannskap fra båtplassen. I dag har de strålende sol og seiler med god vind 6-7 knop. Jeg er selvfølgelig misunnelig men noen må jo jobbe og betale for herligheten, hehe. Onsdag er det heldigvis min tur til å mønstre ombord i Arendal på de siste strekkene hjem til Flekkefjord. Kose seg i båten i påsken? varme klær, varme i båten og masse påskegodt Grete Hei,vill gratulerer dere med ny båt,og ønsker dere mange flotte turer, denne "ingar" skulle til rosa sider,så beklager folkens denne la seg feil. Redigert 17.April.2006 av Blondie (see edit history) Sitér dette innlegget Kokka Link to post
loffern Svart 17.April.2006 Link til dette innlegget Svart 17.April.2006 Jeg kan anbefale disse bøkene som jeg alltid har ombord: Jon Winges Strøm om bord Båteierboka VHF om bord Gleden ved å ha båt Illustrert norsk skipsliste Tre Veckor i Bohuslän Ferie og fritidshavner På Rett kurs I min bokhylle står dessuten alle instuksjonsbøker til motor og elektronikk om bord slik at de alltid er lett tilgjengelig. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 17.April.2006 Link til dette innlegget Svart 17.April.2006 Det eneste obligatoriske i mitt bibliotek er alle instruksjonsbøker, manualer og annet til båten og alt utstyr i den. I tillegg til DNL bind 1 og 3. Resten er mer smak og behag. Chrapylene tar med diverse Donald Pocket og Barbie-blader etc. så det holder for alle... Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
JanB Svart 17.April.2006 Link til dette innlegget Svart 17.April.2006 Det eneste obligatoriske i mitt bibliotek er alle instruksjonsbøker, manualer og annet til båten og alt utstyr i den. I tillegg til DNL bind 1 og 3. Resten er mer smak og behag. Chrapylene tar med diverse Donald Pocket og Barbie-blader etc. så det holder for alle... Og eg som trudde du hadde Kiellands samlede... Sitér dette innlegget Blogg: Livet i ein Nauticat 33 Link to post
Skipper Worse Svart 17.April.2006 Link til dette innlegget Svart 17.April.2006 Min herre, de relevante stykker derav, de kan man jo utenat!! Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Frivakten Svart 21.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2006 (redigert) Måtte finne frem denne tråden selv om den omhandler bøker i båt og at det var mange gode linker her! Bøker er jo et must, både til bruk og som gaver, spesiellt i julen. Denne ville jeg gjerne ha fått i julegave Redigert 21.Desember.2006 av Krisida Magni (see edit history) Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Astor Svart 21.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2006 Måtte finne frem denne tråden! Bøker er jo et must, både til bruk og som gaver, spesiellt i julen. Denne ville jeg gjerne ha fått i julegave Denne hadde jeg også likt å få på julaften. God bok med masser av mimrestoff. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Gunga Din Svart 21.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2006 her er ett julklappstips til fanatiker The Ashley Book of Knots is an encyclopedia of knots first published in 1944 by Clifford Ashley. The culmination of over 11 years of work, it contains some 7000 illustrations and more than 3854 entries covering over 2000 different knots. The entries include instructions, uses, and for some knots, histories, and are categorized by type or usage. It remains one of the most important books on knots, as it is one of the most extensive, covering both good knots and bad, and noting which is which. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Frivakten Svart 21.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2006 Bind II omhandler om hvordan knyte opp de 2000 knutene Flott flere forslag. Forøvrig fant 2 godsaker på loppermarked i høst som jeg skal prøve å få lest i julen: Brunborg/Petersen: Rundø og Per E. Johnson "Hurtigruta". Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
baatsman Svart 21.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2006 Kjøpte meg en ny bok om seiling i Sverige for 2 uker siden, husker faktisk ikke hva den heter. Den er pakket inn og er en presang til meg selv fra båten Kommer tilbake med info Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Mulligan Svart 21.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2006 Fant denne hos Norli i Tbg. til 49 kroner i forrige uke. Dessverre i norsk oversettelse. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 21.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2006 Kjøpte meg en ny bok om seiling Gav min kära en 1/2-livflotte för ett par år sedan......väldigt uppskattat Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.