baatsman Svart 24.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2006 (redigert) Fortsatt god Jul til alle. Nå har freden senket seg og gjestene fosvunnet hver til sitt. Fikk av båten en kjempefin bok om seiling. Seiling, en omfattende håndbok for alle båtfolk. I tilegg fikk vi av Lunde Båt Ellen McArhur siste bok. Ny gummibåt fra nissen. Hva mer kan en ønske seg. Redigert 24.Desember.2006 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
HaHa Svart 25.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2006 (redigert) Jeg vil slå et slag for "The Compleat Cruiser" av L. Francis Herreshoff. L. Francis Herreshoffs personlige mening om vett og uvett på sjøen - her i form av en fortelling. Han har ikke mye pent å si om moderne forkrommede motoriserte monstre* eller seilende regattamaskiner for den del. Hva ville han sagt om dagens AWBer? "Inspired by Izaak Walton's The Compleat Angler, this book is accurately subtitled The Art, Practice and Enjoyment of Boating. L.F. Herreshoff presents his own highly individual prescription for happy voyaging under sail and power, as exemplified in an imaginative narrative he tells about the adventures of the crews of the catboat Piscator, the ketch Viator, and the engineless whaleboat-style ketch Rozinante. If there is one Herreshoff keynote, it is that simplicity afloat is the surest guarantee of happiness." --Dolphin Book Club * "We don't hate all power boats, only those modern freaks that look like the result of a collision between an automobile and a dining car...The motor boat designers have to design craft down to the taste of foolish and uncouth individuals...It's a shame that they are not compelled to anchor away from the yacht club for they spoil the looks of the waterfront." Redigert 25.Desember.2006 av HaHa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 9.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2007 Hadde tenkt å katalogisere båtbiblioteket og lurte på om noen hadde en dokument eller mal som jeg kunne bruke. Har vel snart hundre bøker og har hittil ikke giddet å liste de opp. Det jeg kunne tenke meg var en liste kanskje i word med ett bilde av omslaget som jeg kunne finne på nettet for så å kopiere inn. Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
trikkern Svart 9.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2007 Har bare hatt selvskreven logg ombord, jeg. Til nå. Har liksom så mye annet å gjøre ombord. Men mange interessante tips på denne tråden som skal følges opp. Men loggen blir alltid populært lesestoff for gjester vi har med på tur. Da må vi fortelle om den turen og det stedet. Er nesten blitt skrytealbumet vårt dette. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 10.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2007 bilde av omslaget som jeg kunne finne på nettet De fleste båtrelaterte bøker bør du finne bilde av enten på Nautisk forlag eller på Amazon.com Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
hengefjes Svart 10.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2007 A. Coles "Heavy weather sailing"Ellen McArthur "Taking on the World" H. Melwille "Moby Dick" L. Purves "One summers Grace" Pete Goss "Close to the Wind" J. Slocum "Sailing alone around the world" J. Caldwell "Vågsom seilas" M. Griffiths "The magic of the swatchways" R. Mundle "Fatal storm" (Sidney-Hobard stormen) S. Junger "The perfect storm" Den boka av Caldwell - "Vågsom seilas" er bare helt fantastisk. En helt utrolig beretning om kjærlighet, baller, vær og hav. MÅ leses! Ellers synes jeg Johan Boyer's "Den siste viking" er obligatorisk. Liker også å ha med lokalhistoriske bøker som f.eks. "Tusen glemte menn" og "Også vi når det blir krevet". Vi har ofte med litt eldre folk på turene våre, og disse historiebøkene får dem ofte på gli til å fortelle om egne opplevelser. Leste nylig ei bok om norske sjømenn i utenriksfart gjennom siste halvdelen av 1900-tallet som jeg ikke husker tittelen på, men likte boka - sikkert noen her som vet hvilken bok det var - ble vel gitt ut for et par år siden. Sitér dette innlegget Hekkbølger - hva er det for no??? Link to post
Fsn Svart 10.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2007 Jeg pleier alltid å ha med Båteier boka, her står det mye nyttig som kan man kan ha glemt i årens løp. Jeg har også alltid med Båtmagasinets gjestehavn guide. Kan være greit å få litt variasjon i stedet for å gå til de samme havnene sesong etter sesong. Vi prøver nemmelig og variere så mye som mulig. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 10.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2007 Har nettop kjøpt den nye utgaven av Havneguiden; Gøteborg - Svinesund. Veldig bra og veldig innbydende! Blir helt sikkert med i båten i 2008. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 19.August.2008 Link til dette innlegget Svart 19.August.2008 (redigert) Båten ligger for tiden på land og venter på hjelp fra noen mennesker i hvite klær (eller no' sånt) og jeg tok med meg noen av de nyere bøkene i skipsbiblioteket som trøst. (Egentlig burde jeg vel få laget en bokhylle under dørken med tanke på bedre stabilitet.) Vær og vind Været - en håndbok i meteorologi utgitt på Spektrum forlag. En fin liten bok på norsk om vær og værfenomener med gode forklaringer og mange bilder. Ganske nyttig, særlig kapittelet om skyer. Weather at Sea av David Houghton. Dette er en veldig nyttig bok, i hvert fall for oss med seilbåt, som i hovedsak handler om vind langs kysten. Mariner's Weather Handbook av Steve og Linda Dashew. Ok, dette er en murstein som stort sett får stå i fred, men det er litt stas å ha den i hylla. Jeg blar faktisk litt i den når jeg leser de mer stormfulle kapitler i langturbøker. (Tenker jeg deler opp denne posten, det er blitt en del bøker på halvannet år.) Redigert 19.August.2008 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 19.August.2008 Link til dette innlegget Svart 19.August.2008 (redigert) Rigg og seil Boka til Dedekam har jeg jo, men den er så liten at jeg har plass til mye mer. Nicolson on Sails av Ian Nicolson Regner jeg nyttig informasjon per side så er dette et veldig godt kjøp, og det er en kjekk håndbok. Sails for cruisers av Mark Chisnell Jeg må innrømme at jeg kjøpte denne i hovedsak på gunn av bildene, men det er en fin liten bok om seilhåndtering og -trim. The Complete Riggers Apprentice av Brion Toss Ok, dette er en murstein og til dels et oppslagsverk, og den er nok mest i bruk på kalde vinterkvelder. Det er uansett en fin bok for båtfolk. The Sailmakers Apprentice av Emiliano Marino Nok en tungvekter av en bok som inneholder masse informasjon om forskjellige seil og hvordan de er laget. Du finner en del nyttig for vedlikehold og småreparasjoner, men jeg tror jeg leverer større uhell og bestillinger på ny garderobe til en ordentlig seilmaker. Redigert 19.August.2008 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 4.September.2008 Link til dette innlegget Svart 4.September.2008 (redigert) Her har dere litt til det PC baserte skipsbiblioteket . en danske som har endel om navigasjon på sin hjemmeside. http://www.fiduusen.dk/?dokument=http://ww...in1&offset= Redigert 4.September.2008 av careka (see edit history) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
OC393 Svart 30.November.2012 Link til dette innlegget Svart 30.November.2012 Ny bok november 2012 Wenche og Jakob fullførte drømmen med en båttur via Europas kanaler i 2002/2003. Nå har de skrevet en detaljert bok om opplevelsene. ISBN 978-82-303-2186-7 Sitér dette innlegget Yachtmaster 1989, SRC 1999, D5L 2012, D5LA 2013 Link to post
Sande (exSkjælø) Svart 30.November.2012 Link til dette innlegget Svart 30.November.2012 (redigert) For de som ønsker å lese det, så har jeg lagt ut artiklene som Erling Brunborg publiserte i "Vi Menn" da han hentet Sandefjord hjem over Atlanteren i 1974. Det ligger flere linker på siden, men alle 4 artiklene er samlet til en artikkel på linken ved navn: Erling Brunborg - En Seiler Vender Hjem På samme side finner en forøvrig også link til et radiointervju fra 1936 med seileren Erling Tambs der han forteller løst og fast om langturen med Teddy og deretter om den dramatiske ferden med Sandefjord i 1935. Redigert 30.November.2012 av Sande (exSkjælø) (see edit history) Sitér dette innlegget Sandefjords hjemmeside Mvh Lena Link to post
Gunga Din Svart 7.August.2021 Link til dette innlegget Svart 7.August.2021 Gunga Din skrev On 21.12.2006 at 10.45: her er ett julklappstips til fanatiker http://images.amazon.com/images/P/0385040253.01.LZZZZZZZ.jpg The Ashley Book of Knots is an encyclopedia of knots first published in 1944 by Clifford Ashley. The culmination of over 11 years of work, it contains some 7000 illustrations and more than 3854 entries covering over 2000 different knots. The entries include instructions, uses, and for some knots, histories, and are categorized by type or usage. It remains one of the most important books on knots, as it is one of the most extensive, covering both good knots and bad, and noting which is which. finnes som gratis pdf-book nå https://battrebat.e-junkie.com/product/1719226/The-Ashley-book-of-knots Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.