Jump to content

Sy sprayhood etter mal fra den gamle, noen som vet hvem som gjør det?

Bitteliten

Recommended Posts

Sprayhooden nærmer seg behov for å bli byttet. Og jeg har ikke funnet noen egnet kallesjemaker her nede så langt. Så jeg tenkte å ta med den gamle hjem i sommer og få noen til å syen ny, lik den gamle. 

så langt har de kallesjemakerne i Norge  jeg har kontaktet sagt at de vil i båten og lage mal. Er det noen som vet om noen som kan lage my etter modell av den gamle? Jeg ser ikke for meg å ta med stengenepå flyet hjem heller. 😊

Jeg fikk sydd en hos autoklinikk.no for noen år siden. De hadde ihvertfall da en salmaker ansatt, som for det meste trakk om bilseter og andre stoff- og skinndeler i biler, men han tok slike jobber også. Han tok opp alle sømmene i den gamle sprayhooden, og brukte delene som klippe- og sømmaler. Litt gambling er det jo, men jeg synes det ble ganske bra.  Jeg kunne bruke de gamle festene med litt justeringer. 

Jeg har sydd et noen sprayhooder og kalesjer hvor jeg har brukt de gamle som maler, men det er ikke helt optimalt selv om resultatet ble ganske bra.

Problemet er at stoffet strekker seg, så når du klipper opp den gamle i sømmene, ligger ikke de forskjellige panelene flatt på underlaget. De har fått seg litt dybde, litt som et seil er sydd :-) Blir en del gjetting og litt flaks for å få det helt bra.

Det som er anbefalt å gjøre, er å sette opp sprayhooden stramt og fint på båten. Sett på dobbelsidig tape på alle ytterkanter på hvert panel, legg gjennomsiktig plast over. Klipp opp plasten slik at hvert plaststykke matcher hvert panel i sprayhooden, med litt overlapp. Sett på dobbelsidig tape, og tape neste plastpanel sammen med den forrige der hvor dagens sømmer er.

Sørg for at plastpanelene ligger stramt og fint uten rynker eller skrukker.

Når du har fåt laget og tapet sammen alle panelene, tegner opp de ulike panelenes sømmer, ytterkanter og detaljer med tusj. Merk start, stopp og posisjon for hver glidelås, merk senter av glidelåsene, altså der hvor de 2 glidelåshalvdelene møtes. Merk alle strikkfester, knappehull, kjedelister osv. Skriv "UT" på utsiden, og "Styrbord", "Babord" osv slik at det ikke går å missforstå.

Merk lommene til kalesjestengene, og en senterlinje hvor stanga ligger.

Er du nøye, så lager du et like bra underlag som en kalesjemaker gjør, og du kan sende malen til den du ønsker å bruke :-)

Mange Youtubevideoer å se på som viser fremgangsmåten.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...