Jump to content

Finnes det en brukbar 12v vindus defroster med varmluft ?

Rune.f

Recommended Posts

Tenker du lignende denne? Dessverre ikke rare effekten i verken denne eller tilsvarende basert på 12V.

Hvis poenget er å fjerne dugg på innsiden av vinduer gjør ei slik vifte for så vidt jobben etter hvert, men effekten er latterlig lav, så det går treigt. Effekten på de fleste slike defrostere/kupevarmere er på 2-3 telys i varmeeffekt. Har ikke hatt akkurat den modellen Biltema har nå, men har hatt en lignende fra samme leverandør, en rørvifte og en dyrere sak fra Bilextra. Ingen av dem var særlig effektive,

120-200W. For å fjerne dugg får du oftest langt mer effekt med ei større vifte som flytter mer luft framfor disse små 12V kupevarmerne.

Hvis poenget er å varme opp båten innvendig til noenlunde trivselstemperatur bør du heller se etter defrostere som tar ut varme fra motorens kjølevann eller dieselvarmere. 

Har den vifta i traktoren på bakruta, fungerer veldig bra når det er varmapparat i tillegg.

Jeg setter noen ganger på gassblussene på kokeplata for å få varme i cabinen, den varmer raskt opp men får noen ganger litt dugg på frontrute, ser etter noe som kunne hold den duggen borte, det er bruksområdet.

Bruker båten bare sommer å høst så ikke mange dager det trengs varme, problemet er ofte det motsatte i nye cabiner, det blir fort for varmt :))

De viftene jeg har prøvd på ca 150w er en vits så tenkte det fantes noe bedre, om den BT vifta hadde hatt varme element så hadde det blitt bra, den blåser skikkelig.

Gassbluss gjør det bare verre, forbrenningen avgir damp. Hovedproblemet er som regel veldig fuktig luft i båten. Har også brukt 12V vifte for mange år siden men det gir ikke rare effekten (120W on jeg husker rett). I beste fall et ørlite kikkhull. Det er simpelthen ikke mulig å få transportert nok effekt via 12V til å gjøre en god jobb uten å kople opp med temmelig feite kabler. Teoretisk kunne det nok la seg gjøre med 12V -> kraftig inverter -> 230V vifte uten at jeg har sett slik løsning.

Det som virker er:

Defroster eller varmeapparat som tar inn uteluft, dvs ikke resirkulerer den fuktige lufta i båten. En dieselvarmer som en lar gå en del ‘unødvendig’ og heller lufter ut gjør underverker for fuktnivå i lufta. Båten jeg har nå ble levert med defrostervifte _uten_ varme.. Men siden dieselvarmer brukes flittig og henter uteluft så trenger jeg den rett og slett ikke og har derfor ikke brydd meg med å installere varmeregister. 

Det hjelper også å vaske rutene gullreine på innsida. Mer enn vifta jeg hadde i alle fall. Jeg prøvde flere ting men endte opp med rødsprit som det beste. 

Men det finnes ting dingser som er enda kraftigere, på 12V: https://www.speeding.no/p/motor-tuning/varmeelement-med-vifte/varmeelement/elektrisk-oppvarmingspakke-600w-2x50mm-ansl.html?gad_source=1&gad_campaignid=17335918773&gbraid=0AAAAADNs3vGucgCd0-ejkXxRUF_CKMuZz&gclid=Cj0KCQjw0LDBBhCnARIsAMpYlAqfFb0zlReScfYnhhO02UPP1-pbA_biZvIfw76wBJuV1KQuezwRluoaApLFEALw_wcB

Denne burde teoretisk kunne gjøre noe mer men prisen for installasjonen og strømforbruket forsvarer det ikke ift tradisjonell defroster eller dieselvarmer som har mangedobbelt effekt ift denne. Det finnes enda kraftigere kinavare men med slike effekter hadde jeg vært skeptisk ift brannsikkerhet og ikke minst strømforbruk. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...