Jump to content

Vektmåling på kran vs oppgitt vekt i brosjyre. Stort avvik på Bavaria 40 cruiser

Renzir

Recommended Posts

Jeg har blitt tyngre med årene jeg også. Men det har jammen båten også. 

Brosjyren på min Bavaria 40 cruiser 2008mod sier 8500 kg. Kranføreren hadde 12 tonn på sitt display. Kan det stemme med så stort avvik?

Det er jo montert litt stasj her og der. Jolle, tvister, varmer, ikke minste motor, elektronikk, seil, 500 liter vann og diesel osv osv. men kan dette bli 3,5 tonn? Høres veldig rart ut. Hadde forventet mer 9,5 tonn ++. 

Flere som har veid båten og fått stort avvik mot brosjyren?  Er ikke noe regattabåt det her, men ble litt overrasket. 

Brosjyre er jo en ting, men hva veide båten fra fabrikk med motor og tomme tanker, det er det vel få som vet! 3,5 tonn hørtes veldig mye ut!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Min tidligere båt (Hanse) var oppgitt i brosjyren å veie 4700 kilo, men i verftsdokumentene går det fram at båten ble veid på verftet, som en del av sertifiseringen, til 5530 kilo. Dette er altså en verftsny «naken» båt i 2016.

For øvrig er min nåværende Linjett oppgitt til 3700 kilo i brosjyren og veier 3900 kilo i krana :ja:

Ragnar Ringstad veide min 39 motorbåt til 11 tonn lett, dvs lite fuel og omtrent tom vanntank. I brosjyren sto det 8,5 tonn.

Vi hadde utstyr ombord, men likevel. Bestikk er ikke så tungt.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...