Jump to content

Skylle kjølesløyfe på Volvo Penta D2-40

__jallis__

Recommended Posts

Jeg har nå renset kjølevæske-sløyfen med Systemrens.

Nå gjenstår det å tappe av, og deretter skylle med ferskvann. Hvordan utføres skylling med ferskvann?

Kan jeg bare fylle ferskvann på tanken for kjølevæske? Må jeg gjøre noe for å få til å sirkulere?

Blir vannet sirkulert av motor når den kjører? (Finnes det en impeller på denne kretsen også?)

Du har en avtappning under varmeveksler. Minner litt om ventil som er på bilhjul som peker nedover.

Så har du en i motorblokka omtrent mellom oljefilter og dieselfilter. Ei skrue med firkanthode som står i det vi kaller frostplugg.

I begge disse to tapper du ut sytemrensen og skyller ved å fylle rent vann på varmeveksler,  helt til rent vann kommer ut i avtappningene. Så stenges de og kjølevæske fylles på. Ikke la motor stå lenge med bare rent vann, da ruster det innvendig.

Forøvrig er dette beskrevet i brukermanualen til motoren hvis du har den.

__jallis__ skrev 49 minutter siden:

Blir vannet sirkulert av motor når den kjører? (Finnes det en impeller på denne kretsen også?)

Ja det gjør det, men dette er mer som et skovlehjul som ikke slites mye. Det hender vannpumpa må byttes, men da er det som regel på grunn av defekte lager. Vannpumpa er det øverste reimhjulet på motoren som regel.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...