Jump to content

Råd og erfaringer med motorbåt 30–35 fot – vurderer Sealine S34 eller F33

paulseen

Recommended Posts

Hei alle sammen!

Vi er på jakt etter vår første familiebåt i størrelsen 30–35 fot, og håper på gode råd og erfaringer fra dere som har vært i samme situasjon.

Våre krav til båten:

To separate, lukkede kabiner (for overnatting med barn/venner)

Egen salong inne – vi ønsker å kunne sitte komfortabelt inne.

Generelt god bokomfort og praktiske løsninger for både korte og lengre turer

Vi har særlig sett på Sealine S34 og Sealine F33, og liker planløsningene godt. S34 virker sporty og moderne, mens F33 frister med flybridge. Vi er nysgjerrige på:

Hvordan oppleves bo- og brukskomforten i disse to modellene?

Er det noen kjente svakheter vi bør være obs på?

Hvordan fungerer de i sjøen – stabilitet, drivstofforbruk, osv.?

Hvilken motorisering anbefales?

Vi er også åpne for tips om andre modeller som dekker kravene våre og ligger i samme størrelsesklasse og priskategori.

Setter stor pris på alle innspill, erfaringer og anbefalinger!

Heisann,  mye og velge mellom i den str. der.

Begge de du nevner er vel planende båter med drev tror jeg,  personlig ville jeg valgt en båt med fast aksel med tanke på kostnadder.

Kombinasjonen tung båt og kraftig dieselmotor er beintøft for drev,  det kreves hyppig ettersyn/service.

Flotte og praktiske båter med fast aksel er for eksempel Saga 315/325 og Viknes 1030,  bare og gå på Finn og sjekke ut.

HRH-Z skrev On 21.5.2025 at 19.25:

Flotte og praktiske båter med fast aksel er for eksempel Saga 315/325 og Viknes 1030,  bare og gå på Finn og sjekke ut.

Vis hele sitatet  

Om man liker engelsk stil og layout, tror jeg ikke disse båtene faller i smak hos TS. Viknes 1030 er sikkert en bra og praktisk båt, men jeg kommer aldri til å like fiskebåtdesign og plankeskrog. 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Har selv erfaring med sealine S34. 

Bra bokomfort,kanskje litt lite toalett.

Ingen kjente svakheter som jeg kommer på.Overraskende mye lagringsplass.Går kattemykt i sjøen. Gå for en med Kan 44 maskiner om mulig,og gjerne facelift modellen som kom i ca 2003(sotet vindskjerm,penere innredning)

Synes båter på mellom 30-35 blir for små til å ha fly, dårlig plass på taket og dårlig plass på akterdekket og ikke allverden inne heller..

Bavaria 35-37 Sport burde vel vurderes også, mye for pengene, litt enklere løsninger på enkelte ting, men ikke direkte dårlige båter.

Windy 37, litt trang under dekk kanskje.

Marex 350

Større, men kanskje ikke såå mye dyrere, Princess V42, der får du bedre og mer av alt.

Cranchi Zaffiro

Hadde en Sealine S34 for noen år siden. Flott båt med god planløsning og overraskende god plass på 34 fot. Smarte løsninger som f.eks kalesjegarasje i targa. Generelt god kvalitet og et godt skrog. Hadde en skjelden utgave som var originallevert med 2x Mercruicer 4,2 250hk. Marsjfart på 24-28 og toppfart på 35+.

@Førstefender mange gode alternativer, men tenker i utgangspunktet opp til 35 fot i første omgang, så kan den såkalte 3-fotsyken gjøre hoppet neste gang. Har Bavaria på lista, er Bavaria 32 noe jeg bør se på?

Ser at omløpshastigheten på Sealine F33 er ok på Finn nå, men du mener fly blir for lite på denne størrelsen?

Takk for godt forslag, @MajorAndy, men designet blir litt for traust for meg.

@Ervil godt å høre. Annet å fortelle om S34-eierskapet?

paulseen skrev On 24.5.2025 at 20.10:

@Førstefender mange gode alternativer, men tenker i utgangspunktet opp til 35 fot i første omgang, så kan den såkalte 3-fotsyken gjøre hoppet neste gang. Har Bavaria på lista, er Bavaria 32 noe jeg bør se på?

Ser at omløpshastigheten på Sealine F33 er ok på Finn nå, men du mener fly blir for lite på denne størrelsen?

Vis hele sitatet  

Ved litt vind, dårlig vær, når kvelden kommer, vil de fleste sitte under kalesja bak og da synes jeg en 33-35foter blir knapt for en familie på 4. En targabåt er mye mer sosial og et bedre kompromiss da, synes jeg. Bavaria 32 er ganske liten, hvis det er 90talls båt du ser på. Bavaria 33 sport, som kom i 2006/7 er langt større, men kom bare med D3 190hk, som funker, men er litt små. Derfor vil jeg anbefale å se på 35 eller 37 i stede. Du skal ikke være redd for å kjøpe for "stor" båt, det er rimeligere og enklere å vokse inn i en båt, enn å vokse ut av en båt. 

paulseen skrev On 24.5.2025 at 20.10:

Har Bavaria på lista, er Bavaria 32 noe jeg bør se på?

Vis hele sitatet  

Er mye båt for pengene, har selv en Bavaria 32. Komfortabel båt.

Er nok ofte litt undermotorisert, finner du en med D6-370 så er det ikke så ille. De med D6-330 kan fort virke litt tunge

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Det blir vel til slutt et spørsmål om penger for de fleste. Saga 315 blir nevnt. Vi har en 315 og er meget fornøyd. Den dekker trolig ikke trådstarters ønske om to kabiner.

Før 315 hadde vi Agder 840 som vi solgte for 200.000. Her var det sengeplasser i mengder,flott akterkabin og meget stor seng i forkabin. Må det ikke være nytt og moderne så kan man få fin båt for lite penger.

Jeg tør hevde at eneste måte å finne sin båt på, er å gå ombord og se!  Liker man båten må man prøve i rufsevær. Etter vask i sjøsprøyt finner man ut om dette riktig  båt. 

For egen del,Saga 315 var båten for oss. Selv om det er flere ting jeg ikke er helt fornøyd med.

Løp og se og prøv.

El barco de Sol skrev On 25.5.2025 at 7.19:

For egen del,Saga 315 var båten for oss. Selv om det er flere ting jeg ikke er helt fornøyd med.

Løp og se og prøv.

Vis hele sitatet  

Båt er nesten bestandig kompromiss, og det skal godt gjøres å fylle alle krav man ønsker. Vi verdsetter forskjellige ting ombord og har forskjellige behov. Men å være ombord og prøve forskjellige båter er et kjempepoeng. Det er jo ganske stor forskjell på filosofi og ergonomi på forskjellige produsenter. Så har du i tillegge forskjellige skrogkonstruksjoner. Det kan igjen ytgjøre store forskjeller i sjøegenskaper og innvendig plass. Uansett lykke til med valg enten det blir engelsk eller nordisk eller kansje Italiensk

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

@paulseen I og med at du er åpen for forslag vil jeg absolutt slå et slag for Scand Atlantic (som jeg tilfeldigvis har ute for salg 😉). En motor med strak aksling, betyr enklere og rimeligere båthold enn med drev. To kabiner, og ikke minst to bad/toaletter er gull verdt. Da blir bad bak privat og tilhørende akterlugaren (hovedlugaren) og tannpussen/toalettbesøk for de små og gjester kan utføres på badet foran. Atlantic er  en stor og godt utnyttet båt størrelsen tatt i betrakning, og er regnet for å være en veldig trygg og sjøsterk båt. 

Da vi kjøpte båten i 2019 sto det mellom en Bavaria 33 Sport og denne. Har ikke angret en dag på at det ble Atlantic og ikke Bavaria 👍

https://www.finn.no/mobility/item/400343953

wilma skrev On 28.5.2025 at 6.56:

@paulseen I og med at du er åpen for forslag vil jeg absolutt slå et slag for Scand Atlantic (som jeg tilfeldigvis har ute for salg 😉). En motor med strak aksling, betyr enklere og rimeligere båthold enn med drev. To kabiner, og ikke minst to bad/toaletter er gull verdt. Da blir bad bak privat og tilhørende akterlugaren (hovedlugaren) og tannpussen/toalettbesøk for de små og gjester kan utføres på badet foran. Atlantic er  en stor og godt utnyttet båt størrelsen tatt i betrakning, og er regnet for å være en veldig trygg og sjøsterk båt. 

Da vi kjøpte båten i 2019 sto det mellom en Bavaria 33 Sport og denne. Har ikke angret en dag på at det ble Atlantic og ikke Bavaria 👍

https://www.finn.no/mobility/item/400343953

Vis hele sitatet  

Scand Baltic og Atlantic er utvilsomt solide og populære båter. I forhold til de engelske kalesjebåtene er de jo mye mer innelukket og du må klatre for å komme inn i båten. Litt gammeldags, men noen liker det jo. Ikke veldig store fartsressursjer da det er halvplaner og går litt tyngre. men forbruk med D6 er sikkert ikke mer enn de som er undermotoriserte. fordelen er vel stabilt og fint skrog også i lave hastigheter. Designmessig er den i en litt konservativ stil i forhold til flotte Engelske og Italienske linjer må jeg si.

@-morten- Det er riktig at du må klatre litt mer i disse båtene, men det er hovedsaklig pga akterlugaren som også gir en fantastisk solseng på toppen. Og på Atlantic'en er solsengen stor, betydelig større enn på Baltic. Marsjer fint på 21 knop, toppfart på 25 (med fulle tanker). Smak og behag, og må sees i forhold til hva man får av utnyttet plass i båten i denne størrelsen. Som nevnt valgte vi denne fremfor båter med mer tradisjonell utforming, og har ikke angret på det. Og blåser det opp og det blir litt sjø er det få båter i denne størrelsen som matcher sjøegenskapene.

Førstefender skrev On 24.5.2025 at 20.35:

Ved litt vind, dårlig vær, når kvelden kommer, vil de fleste sitte under kalesja bak og da synes jeg en 33-35foter blir knapt for en familie på 4. En targabåt er mye mer sosial og et bedre kompromiss da, synes jeg. Bavaria 32 er ganske liten, hvis det er 90talls båt du ser på. Bavaria 33 sport, som kom i 2006/7 er langt større, men kom bare med D3 190hk, som funker, men er litt små. Derfor vil jeg anbefale å se på 35 eller 37 i stede. Du skal ikke være redd for å kjøpe for "stor" båt, det er rimeligere og enklere å vokse inn i en båt, enn å vokse ut av en båt. 

Vis hele sitatet  

Gode erfaringer å ha med seg i vurderingen. Skal få sett på en fly i klassen 33-35, så får vi se hva vi synes om fly i den størrelsen. Er nok enig i at targa-variant er mer sosialt. Sett på en Sealine 34 nå og det er fine løsninger. Liker den!

Takk for forslag @wilma😄 Ser at den 35-foteren byr på god plass! Designet er nok ikke helt det jeg ønsker, dessverre. Lykke til med salget!

Når det kommer til fly: Er det et poeng å vurdere Riviera 925, fabrikkbygd? Synes kanskje den ser litt traust ut, men det blir jo bare en personlig mening.

Noen i størrelsen opp til 35 fot som slår Sealine S34 på design og komfort? (Båt fra tidlig 2000-tallet)

paulseen skrev On 28.5.2025 at 16.43:

Noen i størrelsen opp til 35 fot som slår Sealine S34 på design og komfort? (Båt fra tidlig 2000-tallet)

Vis hele sitatet  

Kommer ikke utenom Fairline 34 Targa.

Ser Sealine S34 bare kommer med KAD32? Dette vil jeg tro er helt i grenseland når en båt på 6tonn pluss, ferielastet og kanskje en jolle på hekken skal kjøres i plan og litt tung medsjø. For liten motorisering ødlegger fort ellers gode egenskaper og følsen av hvordan båten er å kjøre. 

Viksund 320/330/340/345 St Cruz er et sikkert valg. Fornuftig motorisering, grei plass, gode løsninger og velkjent merke som er enkel omsettbar og fra en tidsepoke som fortsatt gjør den attraktiv i markedet.

Og man får den jo både som HT og Flybridge versjon selv om det er få av førstnevnte i markedet. Dessuten er den tilgjengelig med både drev og fast aksling, sistnevnte er nok den mest solgte. 

@Brigg kan sikkert fylle inn mer der.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...