Jump to content

Plassering av båten på hengeren

Laumb

Recommended Posts

tilplan skrev On 21.5.2025 at 7.59:

Vekta på kula kan justeres ved å sette en badevekt under støttehjulet foran. Flytt tårnet på hengeren litt fram, sveiv båten framover på hengeren til vekta stemmer og flytt så tårnet inn til båten. Da bør vekta være grei. Ikke så vanskelig å få det til. Å få den bakover på hengeren kan være litt mer styr. 

Jeg har montert  en ekstra vinsj på båthengeren min for å trekke båt bakover og baugen ned.

Vinsjen står nede rett bak tårmet, så drar jeg stroppen bakvoer og rundt ei kjølrulle og frem igjen til baugfestet.

Skibsplasten veier nesten et tonn og har en kjøl som ikke går helt bak, det vil si at båten må litt opp for å komme av hengeren, så særlig på slakke ramper kan det være kjekt med litt hjelp bakover, samtidig som jeg sikrer  med vanlig vinsj så den ikke bare seiler ukontrollert av hengeren i full fart.

Når minste båten på 400 kg skal over på tralle (for å bruke hengeren til den største båten) setter jeg tralla bak båten og da skal jo tyngdepunktet midt på tralla, altså et stykke bak bakre rulle før den settes nedpå tralla. Uten vinsjing bakover mptte jeg dyttet båten bakover og løftet mye bak, men nå bruker jeg vinsjen og får båten bakover og holder baugen nede og kan sette tralla under, slakke ekstravinsjen og slippe båten nedpå tralla.

Minste båten har jeg iblant sjøsatt der det er langgrunt. Og jeg ønsker ikke å ha bremser nedi vannet, særlig ikke i saltvann.

La oss i det er sandstrand hvor man får 5 cm mer dybde for hver meter man går ut, og at man har tilhengerhjula på 10 cm dybde (litt margin mot bølger). Båten vil da treffe sjøen ca 3 meter bak akslen på 25 cm dybde, hvor opdriften er minimal fordi bare akter-enden av båten er nedi og med et veldig lite volum innen båten treffer bunnen. Har (før jeg kom på denne ideen) stått bak båten med gummistøvler i iskaldt vann (januar-februar tror jeg) og løftet på undervannshuset, vrikket på båten osv mens jeg er nærvæs for at bølgene skal nå over toppen av gummistøvlene. Med vinsj er det bare å dra baugen nedover og bakover og så kommer båten mye lenger bakover før den senkes nedi vannet. å få båten en drøy meter lenger bakover hjelper mye. En ting er at det blir dypere, men båten ligger  da også mye mer vannrett når den når bunnen slik at det blir en mye lengre flate med oppdrift slik at båten ikke synker så dypt nedi eller ikke liger så hardt nedpå bunnen.

Vinsjen kan også brukes som reservevinsj hvis det skulle skje noe med hovedvinsjen (har kun skjedd meg en gang, og det var på tidligere henger med kun en vinsj, men da hadde jeg med reservevinsj i bilen og løste det greit.

subwoofer skrev On 23.5.2025 at 10.04:

Det blir fort dyrt å slurve med surringer. I Sandefjord var det en som parkerte båten i lyskrysset ved Park i går ettermiddag. Mistet lappen gjorde han visst også (manglende lastsikring). 

Bilde fra sb.no:

IMG_4648.jpeg.80cd209b796f44ab860790b553a99750.jpeg

Dette er godt eksempel på hva man ikke ønsker. Både av egoistiske men også mer solidariske grunner. 

dieselfan skrev On 22.5.2025 at 23.34:

Det er helt klart fakta.

Samme med lite/mye på tanken..
Blytau og dregg i baug eller akter...

En god vane er å sjekke kuletrykk før hver tur.

Ikke overdriv kuletrykk. God stabilitet er viktig. Du oppnår ikke god stabilitet dersom bilen er tungt lastet bak, og deretter får maks kuletrykk og vel så det...

Kjøring med 1T bak bilen om bilen bare veier 1T krever finesse ikke generalisering. :glimter:

Godt påskrudd tankesett med tanker, dregg og diverse. Ofte oversett detaljer. 
viktig å sjekke kuletrykk hver tur ja. Jeg senker aldri en henger nedpå kula uten å gi den en løft først etterfulgt av et anerkjennende nikk som veier risiko opp mot kjøreavstand og veityper. 

abbor skrev On 23.5.2025 at 1.04:

Jeg ville vært mye mer bekymret for lavt kuletrykk enn for litt høyt. Jeg hadde ikke dradd båthengeren min med mindre enn 70kg kuletrykk uavhengig av bil. Kjører med 115-120kg på Pajeroen. 

Enig. Lavt kuletrykk er å be om bråk. Ser bilen min er godkjent for opptil 100 kg. Bilen veier 2,3T ish og så bra vekt. 

forrige eier sier han har målt nesehjulet nå med badevekt til 41 kg. Syns det virker litt snaut så noe mer må det bli. 

ser for meg 60-70 kg kanskje. Vogntoget er vel rundt 750-850 kg et sted om jeg har estimert riktig ut fra det jeg finner om motor, henger og båt + litt for tauverk, bensin, oljer og diverse. 

Sim nevnt sp er kule trykk viktig for sikkerheten. 

Jeg har sjeldent, eller aldri, badevekta tilgjengelig når jeg skal ut med henger. Min enkle løsning er å måle høyden, med en tommestokk eller en pinne på et punkt på bilen ubelastet, så står jeg på kula med mine 90kg, måler da høyden. Setter på henger, ser da at bilen skal sige ned mot referansen jeg hadde på 90kg. Avhengig av totalvekta på hengeren. Men viktig å observere at det blir vekt på kula. Så har dette fungert i min tid. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...