Jump to content

Blandebatteri fusker tidvis på varmtvann

Smyg1

Recommended Posts

Blandebatteriet i byssa slutter tidvis å fungere på varmtvann, dette er et 2 greps armatur fra ca 2006. Det kan være helt tilfeldig når det fungerer og ikke, vannpumpa slår heller ikke inn når det ikke fungerer. Det er en del jobb å demontere innredning for å komme til under vask for å bytte det. Kan det være andre ting, eller er det bare å bytte med det samme. Jeg har ikke sett spor etter lekkasje i vannsystemet. Jeg synes det er rart at dette bare skjer tidvis, men det er kanskje en forklaring…?

Jeg hadde et lignende problem på mine kraner i båten. 
Det er riktignok kun kaldt vann, men samme prinsipp. 

På mine kraner var pakningen på toppstykket, som Oras omtaler det som, uten at dette er en erstatning for din kran, der var mutteren på pakningen strammet for hardt, noe som førte til at pakningen ble klemt flat, og utvidet seg og kilte seg i lukket posisjon. Løsning for meg var å kutte litt av kantene, og ikke trekke til så hardt. 

Jeg kan ikke si dette er problemet hos deg, men det er lett og ta ut toppstykket/ventilen, tipper du kan vippe ut sentestykket, det lille dekselet i senter av varmtvann-krana, løsne en skrue, så kommer krana som vist på bilde frem. Den er lett å skru ut, så kan du sjekke funksjonen av krana. Mulig pakningen er skadet, hvis så skift pakning. Jula selger et vvs-pakningsett som inneholder et utvalg av pakninger, antar det er noe som passer der. 

Når toppstykket/krane er ute, så kan du jo sette på vannpumpa, sa skal jo vannet strømme fritt ut. 

Bilde av det som Oras kaller toppstykket, du har noe liknende. 

IMG_0007.webp

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...