Smyg1 Startet 21.Mai Link til dette innlegget Startet 21.Mai Blandebatteriet i byssa slutter tidvis å fungere på varmtvann, dette er et 2 greps armatur fra ca 2006. Det kan være helt tilfeldig når det fungerer og ikke, vannpumpa slår heller ikke inn når det ikke fungerer. Det er en del jobb å demontere innredning for å komme til under vask for å bytte det. Kan det være andre ting, eller er det bare å bytte med det samme. Jeg har ikke sett spor etter lekkasje i vannsystemet. Jeg synes det er rart at dette bare skjer tidvis, men det er kanskje en forklaring…? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 21.Mai Link til dette innlegget Svart 21.Mai Bilde av batteriet kan være nyttig. Normalt kan pakninger byttes uten å demontere batteriet. Sitér dette innlegget Link to post
Smyg1 Svart 21.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai Kan en pakning være årsak til at det ikke åpner. Har ikke sett tegn til lekkasje noe sted Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 21.Mai Link til dette innlegget Svart 21.Mai Hei. Dersom det ikkje kjem vatn i det heile tatt bør du sjekka silen på tuten først. Den er svært enkel å ta ut, og eventuelt reingjera. Dersom det ikkje kjem vatn fall ikkje trykket, og då skal pumpa heller ikkje starta. Sitér dette innlegget Link to post
Smyg1 Svart 21.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai Har renset sila uten resultat. Det virker på meg som at krana tidvis ikke åpner, som igjen gjør at pumpa ikke starter. Det er nettopp det at den åpner/åpner ikke som er forvirrende Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 21.Mai Link til dette innlegget Svart 21.Mai Jeg hadde et lignende problem på mine kraner i båten. Det er riktignok kun kaldt vann, men samme prinsipp. På mine kraner var pakningen på toppstykket, som Oras omtaler det som, uten at dette er en erstatning for din kran, der var mutteren på pakningen strammet for hardt, noe som førte til at pakningen ble klemt flat, og utvidet seg og kilte seg i lukket posisjon. Løsning for meg var å kutte litt av kantene, og ikke trekke til så hardt. Jeg kan ikke si dette er problemet hos deg, men det er lett og ta ut toppstykket/ventilen, tipper du kan vippe ut sentestykket, det lille dekselet i senter av varmtvann-krana, løsne en skrue, så kommer krana som vist på bilde frem. Den er lett å skru ut, så kan du sjekke funksjonen av krana. Mulig pakningen er skadet, hvis så skift pakning. Jula selger et vvs-pakningsett som inneholder et utvalg av pakninger, antar det er noe som passer der. Når toppstykket/krane er ute, så kan du jo sette på vannpumpa, sa skal jo vannet strømme fritt ut. Bilde av det som Oras kaller toppstykket, du har noe liknende. Sitér dette innlegget Link to post
Smyg1 Svart 21.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai Veldig godt tips, takk👍 Da blir det en tur i båten i morgen Sitér dette innlegget Link to post
Smyg1 Svart 22.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai Synderen er funnet, det var brudd i godset på ventilen. Håpet er å få tak i tilsvarende ventil Sitér dette innlegget Link to post
Smyg1 Svart 22.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai Den lokale rørleggeren ble redningen, takk for alle tips😃 Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 22.Mai Link til dette innlegget Svart 22.Mai Bra det ordna seg 👍😊 Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 22.Mai Link til dette innlegget Svart 22.Mai Med mindre du er veldig opptatt av bevaring og nostalgi jeg ville vurdert å bytte til et ettgreps batteri.Jeg har satt inn det i min 42 år gamle båt og er veldig fornøyd. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 22.Mai Link til dette innlegget Svart 22.Mai Hva er fordelen med 1-greps batteri fremfor et 2-greps? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 22.Mai Link til dette innlegget Svart 22.Mai Du kan justere med en hånd og holde deg fast med den andre? Sitér dette innlegget Link to post
Senjahopen Svart 22.Mai Link til dette innlegget Svart 22.Mai Lars H. skrev On 22.5.2025 at 15.55: Hva er fordelen med 1-greps batteri fremfor et 2-greps? Vis hele sitatet Sparer vann? Lettere å finne «rett» blandingsforhold? Hvorfor er det ikke 2 greps i husholdninger hvis det er optimalt? Nei det hører fortiden til og det hulda sa. Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 23.Mai Link til dette innlegget Svart 23.Mai Ikke enig, mange åpner i midtstilling, og tapper dyrbart varmtvann uten at de trenger det. Jeg har 2 greps, og det ble perfekt 🙂 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.