Jump to content

mercruiser diesel, verksted fyllte for mye olje ved service.Skader på motor?

casie

Recommended Posts

Hadde den ene båten min på service for noen måneder siden. Turen fra verkstedet til hjemmehavn er ca 20 nm.Da jeg kom hjem i båsen,tenkte jeg at jeg får ta en titt i motorrommet.Jeg merket meg da at det lå såvidt litt olje i bunn.Det har det med 100% sikkerhet ikke vært tidligere.Jeg slo meg til ro med at det ikke er så unaturlig,og mest sansynelig litt gris under service.

Jeg har etter dette brukt båten kanskje ca 10 timer. I går tenkte jeg at jeg får ta meg en runde og se hvordan det står til. Det var nå blitt en betydelig mengde olje i bunnen. Jeg klarer ikke å se hvor det kommer fra,men da jeg skulle peile oljen på motorers ser jeg at begge er betydelig overfylt. Et kjapt søk på google sier at overfylling av olje kan medføre sprengte pakninger og simmerringer.

Hvordan går jeg frem her? Har verksted noe ansvar? det er snakk om 2 stk mercruiser diselmaskiner fra 2017

Hulda skrev 1 time siden:

Ta saken med båtadvokaten her. Kontakt verkstedet skriftlig og informer dem om feilen.

Eg hadde ikkje brukt båten meir før eg hadde tala med verkstaden, og tilbode dei å koma å sjå båten.

Eg hadde tatt turen innom verkstaden, og forklart saka, ansikt til ansikt.

Dersom det ikkje fører fram rimeleg raskt ville eg tatt saka skriftleg.

Dette var litt urutinert av verkstedet. Er jo noen motorer også som ikke skal fylles til maksmerket, men dette bør jo et verksted ha oversikt over. Jeg fylle ihvertfal aldri over på noen av mine motorer.

Lykke til!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Hmmm,  ikke enig, dersom noen motorer ikke skal fylles til maks merket så er det definitivt en motorprodusent man skal holde seg langt unna.

Dersom produsenten ikke engang klarer og sette riktig maks-merke på peilepinnen så blir jeg meget tvilende til hele produktet.

Men noen mm for høyt oljenivå har ingen konsekvenser,  men alt for mye har konsekvenser.

Når trådstarter sier betydlig overfylt,  hva er betydlig overfylt i dette tilfelle?? vi synser alle litt forskjellig.

Generelt sett sprenger man ikke noen pakninger eller simringer dersom den er overfylt med,  la oss si 6-8mm over maksmerket.

Dersom det skal gå så langt at man sprenger pakninger og simringer så må oljenivået være så høyt at veiva slår ned i oljenivået.

Jeg fåreslår at du tapper ned til riktig oljenivå, sjekk om oljefilter er tildratt (det er i tilfelle ikke første gang oljelekkasjen stammer fra dårlig tildratt oljefilter).

Oljefilteret skal du dra til for håndmakt med rent og tørt oljefilter og oljesmurt gummipakning.

Når dette er gjort så kan du ta noen turer og sjekke gjevnlig etter oljesøl.

Nå har ikke jeg lest brukerveiledningen på Volvo-Penta motorene men jeg må si at dersom dette er korrekt så er jeg meget forundret,  hvordan forholder man seg til en slik note "reduser oljenivå i forhold til motorens aksiale hellning under drift"

Her vil det bli mye rart når det gjelder oljmengde på disse motorene dersom beskrivelsen ikke er fulgt opp med noen form for tabell som viser hvor stor reduksjonen skal være ved de forskjellige helningsgrader?

Men nok om det,  det var ikke dette tråden skulle omhandle.

Trådstarter så etterspør han råd,   som jeg sa tidligere i denne tråden så tapp ned til riktig nivå og

sjekk tiltrekking av oljefilter.

Men det er vel uansett en ide at man først tar kontakte med det aktuelle serviceverksted og gi de mulighete til og gjennomføre nødvendige tiltak,  dersom ikke de ikke er villige til noe slikt så må du sjekke videre selv,  men ta bilder og mål opp oljemengen som du må tappe av for og komme ned på korrekt nivå.

NB: Hvilken Mercruiser versjon er dette?

Som bildet over viser fant jeg nå årsaken til oljelekkasje. Verkstedet har lagt o-ringen feil på oljefilteret, slik at den kommer på gjengepartiet istedenfor i sporet sitt.

veldig skuffet over verkstedet, ikke klarer de å fylle på riktig mengde olje, og ikke klarer de å legge en o-ring riktig… men veldig glad for at det bare var en bagatell 

9 minutes ago, casie said:

Som bildet over viser fant jeg nå årsaken til oljelekkasje. Verkstedet har lagt o-ringen feil på oljefilteret, slik at den kommer på gjengepartiet istedenfor i sporet sitt.

veldig skuffet over verkstedet, ikke klarer de å fylle på riktig mengde olje, og ikke klarer de å legge en o-ring riktig… men veldig glad for at det bare var en bagatell 

Ja det var urutinert. Dette er noe jeg selv er veldig nøye med på alle filtre og alle kjøretøyer jeg har! En liten detalj kan bli katastrofalt, derfor bruker jeg et par minutter ekstra for å påse at dette er helt etter boka. Det samme med oljenivå, og pakninger på drev/undervannshus. Også på de motorer med tappeplugg er det viktig å bytte hver gang og med riktig materiele.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Utrolig forskjell på hvor seriøse verkstedene er.

For et par år siden syntes jeg det var lite olje på peilepinnen etter service. Det så ut til å være under minimum på pinnen. Jeg tok bilde og sendte epost med spørsmål om det var riktig.

Samme formiddag kjørte de ut til båten og sjekket og etterfylle litt. 

Hilsen

Lurvetass

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...