Bonus Svart 22.Mai Link til dette innlegget Svart 22.Mai Komodo skrev for 6 timer siden: Sterke assosiasjoner til Speed 2 I Speed 2 var Sandra Bullock med ... Tviler på at hun var med her Sitér dette innlegget Link to post
Trawler 42 Svart 22.Mai Link til dette innlegget Svart 22.Mai Har losset og lastet mange konteinere til og fra på denne skuta da jeg var yrkesaktiv og jobbet som kranfører. Den gang het skuta Maersk Flensburg og ble tydeligvis solgt og malt om. Vi jublet litt da den sluttet å gå til vår havn, mest for det slette vedlikeholdet som gjorde at noen ganger kilte konteinerene seg fast pga. bøyde ledeskinner. Håper vedlikeholdet ble bedre under nye eiere, men maling kan nok ikke fikse dette. Sitér dette innlegget 42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking Hjemmehørende i Kristiansand S Link to post
Brigg Svart 22.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai I følge Adressa har Politiet en klar formening om at årsaken til grunnstøtingen var at brovakt sovnet på vakt. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
-morten- Svart 23.Mai Link til dette innlegget Svart 23.Mai 7 hours ago, Brigg said: I følge Adressa har Politiet en klar formening om at årsaken til grunnstøtingen var at brovakt sovnet på vakt. Det er vel i tillegg krav til utkikk? og går det ikke alarmer om de er ute av kurs? Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Captain A Svart 23.Mai Link til dette innlegget Svart 23.Mai Brutal måte og våkne på…. Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 23.Mai Link til dette innlegget Svart 23.Mai Både for huseier og brovakt... Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 23.Mai Link til dette innlegget Svart 23.Mai Dette er visstnok siste nytt (tar forbehold om at det stemmer, Facebook er ikke alltid etterrettelig...): Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 23.Mai Link til dette innlegget Svart 23.Mai https://www.vg.no/nyheter/i/Xj176g/mann-i-30-aarene-siktet-etter-at-skip-gikk-paa-grunn Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 23.Mai Link til dette innlegget Svart 23.Mai -morten- skrev for 10 timer siden: Det er vel i tillegg krav til utkikk? og går det ikke alarmer om de er ute av kurs? Dette gjelder for norske skip: Forskrift om vakthold på passasjer- og lasteskip Sitat § 7.Brovakt 2.3. Utkikk Det skal alltid holdes forsvarlig utkikk i samsvar med vedlegg A, del 3.1, og i overensstemmelse med Sjøveisreglenes bestemmelser. Under forutsetninger som er nevnt i vedlegg A del 3.15 kan ansvarshavende vaktoffiser på broen inneha utkikksfunksjonen alene i dagslys. Forskrift om navigasjon og navigasjonshjelpemidler for skip og flyttbare innretninger Sitat § 19.Brovaktalarm Brovaktalarmen skal være aktivert når skipet og den flyttbare innretningen er underveis. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 23.Mai Link til dette innlegget Svart 23.Mai J-Å skrev 17 minutter siden: Dette gjelder for norske skip: Er dette kun for norske skip, eller sier internasjonale (IMO?) det samme? Hjelper det med Kypros-flagg f.eks? Sitér dette innlegget Link to post
Captain A Svart 23.Mai Link til dette innlegget Svart 23.Mai IMO regler gjelder alle land som ratifisert den avtale Var det dagslys når den gjekk på ? Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 23.Mai Link til dette innlegget Svart 23.Mai Captain A skrev 11 minutter siden: Var det dagslys når den gjekk på ? Yr viser sol opp og ned. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 23.Mai Link til dette innlegget Svart 23.Mai 5 minutes ago, Captain A said: IMO regler gjelder alle land som ratifisert den avtale Var det dagslys når den gjekk på ? rolig sjø og kl 05.30 er det nesten helt lyst nå, sol og store grønne jorder er ikke vanskeligå se! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
J-Å Svart 23.Mai Link til dette innlegget Svart 23.Mai Code0 skrev 9 minutter siden: Er dette kun for norske skip, eller sier internasjonale (IMO?) det samme? Hjelper det med Kypros-flagg f.eks? Det står i de norske forskriftene at de gjelder for norske skip. Men jeg antar at de bygger på internasjonale regler. Sitér dette innlegget Link to post
Captain A Svart 23.Mai Link til dette innlegget Svart 23.Mai -morten- skrev 3 minutter siden: rolig sjø og kl 05.30 er det nesten helt lyst nå, sol og store grønne jorder er ikke vanskeligå se! Ser lite av det når man sitter og snorker.., Er ikkje pålagt med utkikk i dagslys. Holder med ein navigatør da 0530 er den tiden man er på det trøtteste spørsmål er jo korfor man sovner, for stort arbeids press etc… for enkelt bare og sikte vakthavende navigatør for dette Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 23.Mai Link til dette innlegget Svart 23.Mai Captain A skrev 1 minutt siden: spørsmål er jo korfor man sovner, for stort arbeids press etc… for enkelt bare og sikte vakthavende navigatør for dette Hva gjør en vaktalarm? Er det bare en vekkerklokke, eller vil den stanse skipet, evt. løse ut alarm over hele skipet etter en tid? Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 23.Mai Link til dette innlegget Svart 23.Mai 8 minutes ago, Captain A said: Ser lite av det når man sitter og snorker.., Er ikkje pålagt med utkikk i dagslys. Holder med ein navigatør da 0530 er den tiden man er på det trøtteste spørsmål er jo korfor man sovner, for stort arbeids press etc… for enkelt bare og sikte vakthavende navigatør for dette Jeg har ikke erfaring med handelsflåten, bare vært i marinen på MTB, vi var navigatør, rormann og utkikk til en hver tid. En gang sovna både rormann og navigatør samtidig mens vi lå i standby posisjon, så det går an. At man sovner i Trondheimsfjorden alene i jevn fart i 4-5 tida skjønner jeg lett, men skal det ikke pipe når man er ute av kurs eller går rett mot land? trodde det var utkikk på dagtid også. Ekkolodd hjelper lite her for det går fra 400-10m før du rekker å ta ned fartten Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Captain A Svart 23.Mai Link til dette innlegget Svart 23.Mai J-Å skrev 6 minutter siden: Hva gjør en vaktalarm? Er det bare en vekkerklokke, eller vil den stanse skipet, evt. løse ut alarm over hele skipet etter en tid? Vakt alarm er som du seier bare ei vekkerklokke vist ikkje det vert bevegelse på bro på ein viss tid. Kan stilles til opp til 12 min ( vist eg husker rett) og den kan stenges av som alle andre vekkerklokker. Er riktignok eit passord på det. Blir den utløst så går den først på bro. Så videre nedover i båten. Den stanser ikkje fartøyet på noe som helst måte Antar dette fartøy har VDR om bord så alt som har blitt sagt og gjort er blitt tatt opp. VDR = Voice Data Recorder Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart 23.Mai Link til dette innlegget Svart 23.Mai Brovakt, settes normalt på når en setter autopilot i auto. Så kan vakthavende stille denne inn fra 3-12 minutter. Når satt tid utløper, først lys på bro, så lyd. Dersom den ikke kvitteres på bro går alarm på lugar til bakvakt. Dersom bakvakt ikke reagerer går alarm i alle oppholdsrom, messe osv. Men brovakt kan slås av. Den er kun en alarm, stopper feks ikke skipet. Den resettes normalt på bro av bevegelse sensor. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 23.Mai Link til dette innlegget Svart 23.Mai 4 hours ago, Mastiff said: Hey! You can't park there, sir Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Brigg Svart 23.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai KDB skrev 1 time siden: Den resettes normalt på bro av bevegelse sensor. Rorvakten hadde kanskje en så urolig søvn at bevegelsessensoren registererte at det var aktivitet på broen 🤔 Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
J-Å Svart 23.Mai Link til dette innlegget Svart 23.Mai Captain A skrev for 2 timer siden: Vakt alarm er som du seier bare ei vekkerklokke vist ikkje det vert bevegelse på bro på ein viss tid. Kan stilles til opp til 12 min ( vist eg husker rett) 12 minutt holder omtrent akkurat fra der kursendring skulle skjedd til der båten står. Kan den virkelig slåes av? Kanskje Elon Musk kan hjelpe? Min Tesla plager meg etter få sekunder hvis jeg ikke følger med. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 23.Mai Link til dette innlegget Svart 23.Mai 1 hour ago, dennrick said: Hey! You can't park there, sir KNM JO parkerte på dette skjæret utenfor Bessaker! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Captain A Svart 23.Mai Link til dette innlegget Svart 23.Mai Den kan stenges ja Spørsmålet kan vel stilles om kaptein viste den var av. Men korfor sovner navigatøren.. kor mangen timer har han jobbet før dette skjedde… er det mulig og få sovet skikkeleg med støy fra lossing/lasting av kontainere Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 23.Mai Link til dette innlegget Svart 23.Mai 4 minutes ago, -morten- said: KNM JO parkerte på dette skjæret utenfor Bessaker! Nå sporer vi litt av her, men jeg må nevne at en kompis var skipper på en motortorpedobåt i millitæret og slik det hørtes ut for meg, så navigerte de i trange farvann vha fyr og stoppeklokker i stummende mørke. En slik båt har vel en gang i tiden drept en ku. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.