Jump to content

Containerskipet NCL Salten opp i fjæra utenfor Trondheim


Brigg

Recommended Posts

Har losset og lastet mange konteinere til og fra på denne skuta da jeg var yrkesaktiv og jobbet som kranfører.

Den gang het skuta Maersk Flensburg og ble tydeligvis solgt og malt om.

Vi jublet litt da den sluttet å gå til vår havn, mest for det slette vedlikeholdet som gjorde at noen ganger kilte konteinerene seg fast pga. bøyde ledeskinner.

Håper vedlikeholdet ble bedre under nye eiere, men maling kan nok ikke fikse dette.

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S

Link to post

I følge Adressa har Politiet en klar formening om at årsaken til grunnstøtingen var at brovakt sovnet på vakt. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
7 hours ago, Brigg said:

I følge Adressa har Politiet en klar formening om at årsaken til grunnstøtingen var at brovakt sovnet på vakt. 

Det er vel i tillegg krav til utkikk? og går det ikke alarmer om de er ute av kurs?

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post
-morten- skrev for 10 timer siden:

Det er vel i tillegg krav til utkikk? og går det ikke alarmer om de er ute av kurs?

 

Dette gjelder for norske skip:

 

Forskrift om vakthold på passasjer- og lasteskip

Sitat
 

§ 7.Brovakt

2.3. Utkikk
Det skal alltid holdes forsvarlig utkikk i samsvar med vedlegg A, del 3.1, og i overensstemmelse med Sjøveisreglenes bestemmelser. Under forutsetninger som er nevnt i vedlegg A del 3.15 kan ansvarshavende vaktoffiser på broen inneha utkikksfunksjonen alene i dagslys.

 

Forskrift om navigasjon og navigasjonshjelpemidler for skip og flyttbare innretninger

Sitat

§ 19.Brovaktalarm

Brovaktalarmen skal være aktivert når skipet og den flyttbare innretningen er underveis.

 

Link to post
5 minutes ago, Captain A said:

IMO regler gjelder alle land som ratifisert den avtale

Var det dagslys når den gjekk på ?

rolig sjø og kl 05.30 er det nesten helt lyst nå, sol og store grønne jorder er ikke vanskeligå se!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post
-morten- skrev 3 minutter siden:

rolig sjø og kl 05.30 er det nesten helt lyst nå, sol og store grønne jorder er ikke vanskeligå se!

Ser lite av det når man sitter  og snorker..,

Er ikkje pålagt med utkikk i dagslys. Holder med ein navigatør da

0530 er den tiden man er på det trøtteste 

 

spørsmål er jo korfor man sovner, for stort arbeids press etc…

for enkelt bare og sikte vakthavende navigatør for dette

Link to post
Captain A skrev 1 minutt siden:

 

spørsmål er jo korfor man sovner, for stort arbeids press etc…

for enkelt bare og sikte vakthavende navigatør for dette

Hva gjør en vaktalarm? Er det bare en vekkerklokke, eller vil den stanse skipet, evt. løse ut alarm over hele skipet etter en tid?

Link to post
8 minutes ago, Captain A said:

Ser lite av det når man sitter  og snorker..,

Er ikkje pålagt med utkikk i dagslys. Holder med ein navigatør da

0530 er den tiden man er på det trøtteste 

 

spørsmål er jo korfor man sovner, for stort arbeids press etc…

for enkelt bare og sikte vakthavende navigatør for dette

Jeg har ikke erfaring med handelsflåten, bare vært i marinen på MTB, vi var navigatør, rormann og utkikk til en hver tid. En gang sovna både rormann og navigatør samtidig mens vi lå i standby posisjon, så det går an.

At man sovner i Trondheimsfjorden alene i jevn fart i 4-5 tida skjønner jeg lett, men skal det ikke pipe når man er ute av kurs eller går rett mot land? trodde det var utkikk på dagtid også. Ekkolodd hjelper lite her for det går fra 400-10m før du rekker å ta ned fartten

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post
J-Å skrev 6 minutter siden:

Hva gjør en vaktalarm? Er det bare en vekkerklokke, eller vil den stanse skipet, evt. løse ut alarm over hele skipet etter en tid?

Vakt alarm er som du seier bare ei vekkerklokke vist ikkje det vert bevegelse på bro på ein viss tid. Kan stilles til opp til 12 min ( vist eg husker rett)

og den kan stenges av som alle andre vekkerklokker. Er riktignok eit passord på det. 
Blir den utløst så går den først på bro. Så videre nedover i båten. Den stanser ikkje fartøyet på noe som helst måte

Antar dette fartøy har VDR om bord så alt som har blitt sagt og gjort er blitt tatt opp. 
VDR = Voice Data Recorder

Link to post

Brovakt, settes normalt på når en setter autopilot i auto. Så kan vakthavende stille denne inn fra 3-12 minutter. Når satt tid utløper, først lys på bro, så lyd. Dersom den ikke kvitteres på bro går alarm på lugar til bakvakt. Dersom bakvakt ikke reagerer går alarm i alle oppholdsrom, messe osv. Men brovakt kan slås av. Den er kun en alarm, stopper feks ikke skipet. Den resettes normalt på bro av bevegelse sensor.

Link to post
KDB skrev 1 time siden:

Den resettes normalt på bro av bevegelse sensor.

Rorvakten hadde kanskje en så urolig søvn at bevegelsessensoren registererte at det var aktivitet på broen 🤔

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Captain A skrev for 2 timer siden:

Vakt alarm er som du seier bare ei vekkerklokke vist ikkje det vert bevegelse på bro på ein viss tid. Kan stilles til opp til 12 min ( vist eg husker rett)

 

12 minutt holder omtrent akkurat fra der kursendring skulle skjedd til der båten står. Kan den virkelig slåes av? Kanskje Elon Musk kan hjelpe? Min Tesla plager meg etter få sekunder hvis jeg ikke følger med.

Link to post
4 minutes ago, -morten- said:

KNM JO parkerte på dette skjæret utenfor Bessaker!

52065877_1252888361566790_7370737442753609728_n.jpg

Nå sporer vi litt av her, men jeg må nevne at en kompis var skipper på en motortorpedobåt i millitæret og slik det hørtes ut for meg, så navigerte de i trange farvann vha fyr og stoppeklokker i stummende mørke. En slik båt har vel en gang i tiden drept en ku.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...