Jump to content

Containerskipet NCL Salten opp i fjæra utenfor Trondheim

Brigg

Recommended Posts

K

dennrick skrev 5 minutter siden:

Nå sporer vi litt av her, men jeg må nevne at en kompis var skipper på en motortorpedobåt i millitæret og slik det hørtes ut for meg, så navigerte de i trange farvann vha fyr og stoppeklokker i stummende mørke. En slik båt har vel en gang i tiden drept en ku.

Kan vel ikkje heilt sammenlignes med KNM og sivil sjøfart 

2 minutes ago, dennrick said:

Nå sporer vi litt av her, men jeg må nevne at en kompis var skipper på en motortorpedobåt i millitæret og slik det hørtes ut for meg, så navigerte de i trange farvann vha fyr og stoppeklokker i stummende mørke. En slik båt har vel en gang i tiden drept en ku.

NK satt med stoppeklokke ja, og noen steder var kursene bare en bøy med blyant uten linjal. Den historien om kua skjedde vistnok under simulert nattøvelse med blendede ruter, var kyr nedi fjæra der de gikk på! Min båt klarte seg bra, men en båt på squadronen vår gikk over et tørfall på indre Hustadvika i 30 knop!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

4 minutes ago, -morten- said:

NK satt med stoppeklokke ja, og noen steder var kursene bare en bøy med blyant uten linjal. Den historien om kua skjedde vistnok under simulert nattøvelse med blendede ruter, var kyr nedi fjæra der de gikk på! Min båt klarte seg bra, men en båt på squadronen vår gikk over et tørfall på indre Hustadvika i 30 knop!

3 minutes ago, -morten- said:

Denne saken vil nok drøye ut i veldig lang tid, så vi må jo ha noe å prate om i mens! :ja:

Siste avsporing. Kompisen min nevnte faktisk dette med blendede ruter, der de fort fant ut hvem som dugde til dette oppdraget og ikke. Det blir vel mildt sagt noe stressende å bruke stoppeklokker og ikke full sikt og kartplotter. Tenk om dere tjenestegjorde sammen? Dette var vel på 90-tallet. Han heter RR - fornavn/etternavn. Bergenser

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Men klart spørsmål må jo stilles ang arbeids mengde på slike fartøy 

bemanningen er vel under minimum som vanlig

rederiet kjører på for og tjene peng 

kanskje har har kaptein gitt beskjed tidligere at man burde hatt ein styrmann til. 
Man sovner pga man er overtrøtt, så noe er riv ruskende gale med drift av dette fartøy 

Jeg regner med at vakthavende blir straffeforfulgt for å ha sovnet på vakt, med håp om at dette vil virke avskrekkende slik at ikke andre sovner mens de er på vakt.

Jeg har ingen tro på at dette kan ha noe avskrekkende virkning.  Det er veldig menneskelig og for noen helt uunngåelig at man plutselig sovner av mens man er på vakt.  Jeg minnes i miiltæret, vi fikk beskjed om å ha roterende fyringsvakt gjennom natta - den som hadde vakt skulle simpelten stirre på en primus.  Konsekvensen av å sovne kunne i et absolutt verstefallsscenario være at teltet tok fyr eller kullosforgiftning, med dødsfall.  Straffen for å sovne var refs - økonomiske bøter!  Jeg var for ung og uerfaren til å protestere - men hva gjør man når man sitter vakt og man plutselig føler seg mer og mer søvnig?  Det ligger i allefall i min natur å sovne under slike omstendigheter.

Da er spørsmålet hvordan systemet er rigget.  Har man en streng vaktplan som skal følges uansett hvem som måtte være lys våken vs hvem som er trøtt?  Har man noen prosedyrer for hva vakthavende skal gjøre dersom han føler seg trøtt?  Etter mitt skjønn bør man eksplisitt være oppfordret til å bryte vakten tidlig og vekke opp nestemann som har skift.  Ellers, et så enkelt tiltak som en timer som ringer hvert tredje minutt (og som man må reise seg opp for å skru av) kan jo ha en viss forebyggende effekt.  Joda, jeg ser at brovaktalarm fungerer litt på denne måten, men 12 minutter er kanskje litt for lang tid når man navigerer i kystnære strøk.  (I min båt har jeg "waypoint arrival"-alarm.  Akkurat denne alarmen er uheldigvis rigget opp slik at den kommer bare én gang, og slutter å pipe etter noen sekunder.  Særlig dersom man har satt båten i "track mode" kan det jo være veldig viktig at man er våken og oppmerksom på at man har passert waypoint, formålet med å sette et waypoint er jo ofte nettopp at man skal gjøre en kursjustering for å unngå å krasje med skjær eller bolighus)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Han som heter "Hugh" i "Iceroad truckers" har med seg noen vekter i lastebilen. Når han kjenner at han blir trøtt tar han noen øvelser med de så våkner han litt igjen..... Andre tyr til pushups, det pleier å funke ei stund. Er sikkert ikke obligatorisk sånt på skip.

Kan tenke meg det kan bli monotont på et slikt skip i lengden og faren for å sovne er generelt stor når det er lite som skjer. Vet vel de fleste også som har kjørt bil i timesvis natterstid i mørke....

Jeg pleier å stoppe bilen, ta meg en joggetur, og så kjøre videre.  Men for hver gang jeg gjør dette, så varer effekten kortere og kortere.  Av og til er det også et problem at det er langt mellom hvert sted man kan stoppe bilen.  Og så er jeg blitt mindre og mindre god på dette gjennom årene (og kanskje også fått en bedre risikoforståelse) - før kjørte jeg ofte langt og lengre enn langt, nå føler jeg meg tryggere i seilbåt :-)

dennrick skrev for 18 timer siden:

Samtidig, et sted i Sibir: "Aj-aj-aj! Der gikk den snedige stormstorfe-planen vår i vasken. Normennene har tenkt på alt!"

Akkurat nå: Leirras under utvikling like nord for containerskipet. 

https://www.nrk.no/trondelag/containerskip-pa-grunn_-starter-arbeidet-med-a-lette-skipet-1.17430524

Dette er et område hvor det er mye kvikkeleire, og dette er en av bekymringene knyttet til bergingen av skipet. Det har pågått geotekniske undersøkelser rundt skipet tidligere i dag. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Jeg hadde noen harde ingeniørstudier i USA, og noen ganger var det uhorvelige mengder med koffein som måtte til i eksamensuka. Men utover det er min erfaring at såkalte "powernaps" er det beste. 5-10 minutter i drømmeland er noen ganger nok.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

dennrick skrev 2 minutter siden:

Jeg hadde noen harde ingeniørstudier i USA, og noen ganger var det uhorvelige mengder med koffein som måtte til i eksamensuka. Men utover det er min erfaring at såkalte "powernaps" er det beste. 5-10 minutter i drømmeland er noen ganger nok.

Definitivt. Når jeg kjører langt (med bil) og blir trøtt, bruker jeg å finne en parkeringsplass og sove i noen minutter. Da blir man overraskende våken etterpå.

dennrick skrev 19 minutter siden:

Powernaps på 5-10 min på ein skips bro kan ende slik som denne kontainer skuten…

21 minutes ago, S/Y Emma said:

Definitivt. Når jeg kjører langt (med bil) og blir trøtt, bruker jeg å finne en parkeringsplass og sove i noen minutter. Da blir man overraskende våken etterpå.

Hjelper ikke for meg - etter å ha sovet i noen minutter kan jeg kjøre i noen minutter før jeg igjen trenger å finne et sted å parkere bilen.  Til slutt blir jeg sovende i flere timer ... eller eventuelt helt til jeg begynner å fryse.

For å dreie tema tilbake til det nautiske, så har jeg kommet frem til at vi optimalt skal være minst tre (voksne) personer ombord i skuta ved nattseilas.  Jeg tenker det er en grei regel at dersom man føler at det er vanskelig å holde seg våken, så vekker man opp nestemann på vaktlista, selv om man ikke har fullført skiftet sitt.  På den andre siden så er det sjeldent like farlig å duppe litt av ved roret som når man kjører bil, særlig dersom man har velfungerende alarmsystem (inkludert timer som vekker en med faste intervaller).  (Men i situasjoner hvor det er fare for å treffe land eller andre skuter så trengs det litt ekstra oppmerksomhet).

Maika skrev for 16 timer siden:

Samtidig, et sted i Sibir: "Aj-aj-aj! Der gikk den snedige stormstorfe-planen vår i vasken. Normennene har tenkt på alt!"

Jeg fikk assosiasjoner til "Whiskey on the rocks" modus. Svensk strømmeserie om da en sovjetisk ubåt gikk på et skjær utenfor Karlskrona I 1981 og holdt på å utløse atomkrig. Anbefales som underholdning mens vi venter på utvikling i denne saken.

Og så har jeg fått en melding på øret om at Windy skal legge inn skredfare i datasettet sitt. Leire-, snø-, tak-

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...