Jump to content

Containerskipet NCL Salten opp i fjæra utenfor Trondheim

Brigg

Recommended Posts

Fra NRK.no - https://www.nrk.no/trondelag/ntb_-siktede-sier-det-ikke-gikk-noen-alarm-da-ncl-salten-gikk-pa-land-pa-byneset-i-trondheim-1.17432057

Den siktede gikk på vakt ved midnatt natt til torsdag, og det var en vakt som skulle vare til klokka 6. Forut for vakta hadde han hatt fri siden klokka 18 på ettermiddagen,

I tillegg til siktede gikk en matros på vakt ved midnatt, med oppgaven å være på utkikk på natta. Han gikk av vakt da sola sto opp, 4.20, en time før grunnstøtingen. 

For å være én person på vakt kreves dagslys og systemer eller barrierer som forhindrer at vedkommende sovner eller av andre årsaker ikke kan navigere skipet.

– Det skal vi undersøke litt opp mot. Basert på opplysninger fra siktede, så er det ingenting som tilsier at det gikk av noen alarm fra dette brovaktssystemet eller andre systemer om bord

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

1 hour ago, tobixen said:

Her ombord kjører vi vanligvis tretimersvakter, fortrinnsvis med tre personer, og sjeldent mer enn én natt eller to på rad.

Er jo ikke helt samenliknbart for oss med små lystbåter, men merker selv jeg blir ganske sliten etter 2,5-3 timer med 100% konsentrasjon, i hvertfall i ukjendte farvann, selv om jeg har lagt opp ruten nitidig på forhånd og planlagt til det minste detalj. De andre ombord er som regel ikke involvert undervegs. Det henger vel litt igjen fra marinen og ikke bestandig velge hovedleia, så det er selvvalgt. Det er ikke greit på natta mellom 03-05 uansett om man har hvilt på forhånd. 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Lasteskipet NCL Salten seilte under kypriotisk flagg, og ingen i mannskapet var fra Norge, ifølge Adressa

Ifølge regelverket skal også kapteinen være på broen når utenlandske skip seiler i trange farvann innaskjærs, som inn og ut av havner. 

- Det er noe av det vi undersøker, om bemanningen var lovlig, svarer Sørensen på spørsmål om denne delen av regelverket har blitt brutt. 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Ser styrmann er sikta, det burde være myndighetene som burde siktes som gir Disp.Disp,Disp

Så står en igjen ned en skipper og en styrmann og 6/ 6 vakt og krav om at det skal bare skal være en utkikk når det er mørkt.

ergo  får styrmann  24-06 vakta hver dag.

Og med en avgang på 18-24 vakta til skipperen, blir det sikkert  så om så med søvn..

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

2 hours ago, -morten- said:

Er jo ikke helt samenliknbart for oss med små lystbåter,

Ikke vet jeg, for jeg har aldri jobbet på skip.  Jeg ser for meg arbeidsoppgavene ikke er så helt ulike, man må holde utkikk, kvittere alarmer, være tilgjengelig på VHF, plotte inn på autopilot hvor man ønsker at skuta skal gå.  Gjør man feil så kan det ende med sammenstøt med andre båter eller at man går på grunn.  Konsekvensene av å gjøre noe feil er sant nok langt større på et stort skip enn i en liten lystbåt, prosedyrene er mer formalisert på større skip, flere regler og lover å forholde seg til, etc.  Jeg ser for meg at det er mange lange strekk som ikke innebærer store krav til konsentrasjon når man fører en fraktskute.

men merker selv jeg blir ganske sliten etter 2,5-3 timer med 100% konsentrasjon,

Det er jo også stor forskjell mellom å seile innaskjærs og seile uttaskjærs, samt for hurtiggående fartøyer vs saktegående fartøyer.  Jeg kan stort sett forlate min post i kortere tidsrom for å gå på do, smøre meg en brødskive ... og er jeg uttaskjærs så er risikoen for hendelser også lav dersom jeg skulle duppe av i 10-20 minutter.  Har man sekstimersvakter, så regner jeg med at det er tillatt å gå på do eller å smøre seg en brødskive ila vaktperioden.

i hvertfall i ukjendte farvann, selv om jeg har lagt opp ruten nitidig på forhånd og planlagt til det minste detalj. De andre ombord er som regel ikke involvert undervegs. Det henger vel litt igjen fra marinen og ikke bestandig velge hovedleia, så det er selvvalgt. Det er ikke greit på natta mellom 03-05 uansett om man har hvilt på forhånd. 

Det er neppe helt sammenlignbart, og ofte er heller ikke motorbåt og seilbåt sammenlignbart, og heller ikke trange farvann vs åpen sjø.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

4 minutes ago, Captain A said:

Var nå ein meget dyktig unnamanøver i skatestraumen dette av NCL Salten

Er nok av tullinger som ligger fisker midt i trange leier og krysser rett framom større skip 

Aner ikke hvor de lå å fisket i Skatestrømmen, så vi vet ikke helt hvor og når.  Synes det ser ut som en litt dårlig vurdering å snu der i såppas høy hastighet.  Tror de hensiktsmessig kunne fortsatt videre og snudd der det åpner seg opp litt. Dette var farlig nært land. Her er det nok to sider av en sak, men synes på meg som å gå korttest mulig var prioritet

-morten- skrev 28 minutter siden:

Litt å ta tak i for NCL Salten!  

Listen var jo ikke så veldig lang, men det å seile uten brovaktalarm vil trolig få konsekvenser. Det kan vel sies å være en direkte årsak til hendelsen her. Så vil det selvsagt bli funnet bakenforliggende årsaker til at alarmen var av, og at styrmannen var trøtt.

Det spørs om skip etterhvert bør overvåkes slik som fly, så VTS får en alarm med en gang et skip er utenfor klarert rute. 

Jeg er takknemlig for at det har vært godt vær hele tiden. Det kunne vel hatt en del mer konsekvenser om det hadde vært utsatt for mer ytre krefter som kraftig vind og bølger?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

21 minutes ago, J-Å said:

Listen var jo ikke så veldig lang, men det å seile uten brovaktalarm vil trolig få konsekvenser. Det kan vel sies å være en direkte årsak til hendelsen her. Så vil det selvsagt bli funnet bakenforliggende årsaker til at alarmen var av, og at styrmannen var trøtt.

Det spørs om skip etterhvert bør overvåkes slik som fly, så VTS får en alarm med en gang et skip er utenfor klarert rute. 

Ikke så lang, men alvorlig! ombygging av rømningsveier kan fort bli dyrt, og sikkerhetssystemer som ikke oprettholder krav, kan være lett å rette på, eller dyrt og mye styr. Samtidig er jo dobbelbunnen lekk flere steder og her må man i dokk. Flaks de har Kvithyll verftet 15 min unna

-morten- skrev 12 minutter siden:

Ikke så lang, men alvorlig! ombygging av rømningsveier kan fort bli dyrt, og sikkerhetssystemer som ikke oprettholder krav, kan være lett å rette på, eller dyrt og mye styr. Samtidig er jo dobbelbunnen lekk flere steder og her må man i dokk. Flaks de har Kvithyll verftet 15 min unna

De fleste påleggene her er enkle å rette, den største jobben er å reparere skrogskadene. Som nevnt ligger Fosen Mek rett over fjorden, om de har kapasitet til å ta jobben for øyeblikket blir det kort vei på verksted.

Men alvorlighetsgraden i det å frakople et alarmsystem som er satt inn nettopp for å forebygge akkurat denne typen hendelser er naturligvis svært stygg og kan ikke på noe vis bortforklares. Dette stiller spørsmål rundt rederiets/kapteinens forståelse av ISM koden og sikker drift av skip. Brovaktalarmen er der av en eneste årsak, å forebygge denne typen hendelser.

Undres også på hvorfor i all verden man ikke hadde satt ekstra utkikk på broa på et skip med 16 manns besetning på kystseilas i trange farvann nattestid, det er mer enn nok matroser å ta av.

6/6 vaktsystem er det verste som finnes og fatigue forekommer dessverre jevnlig på et slikt vaktsystem for vakthavende offiserer. Desto viktigere er det med at både brovaktalarm og utkikk benyttes/settes som foreskrevet gjennom ISM koden, dette er i sin helhet rederiets og kapteinens ansvar.

Så dette vil nok få et etterspill for rederiet i det minste forsikringsmessig sett. Tipper skaden må repareres på selvkost.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...