Eika Svart 25.Mai Link til dette innlegget Svart 25.Mai Lars H. skrev On 25.5.2025 at 12.54: Du får gi dem linken til live bilder, så tror de nok på det. Vis hele sitatet De har fått en bekreftelse på at det er sant og linken, fikk beskjed om og holde meg på land fremover når sånt kunne skje Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 25.Mai Link til dette innlegget Svart 25.Mai Tenker de føler at de får full valuta for å ha kran ombord, er ikke alle kontainerbåter som har det. Hadde blit vensentlig mye dyrere og komplisert om de måtte fått tak i en flytekran av noe slag. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
M/S Bastard Svart 25.Mai Link til dette innlegget Svart 25.Mai Lydopptak fra brua her Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 26.Mai Link til dette innlegget Svart 26.Mai Direkte: Kontainerskip har gått på grunn ved Byneset Det losses av konteinere på lekter nå, som slepes til Orkanger! Flere jeg kjenner som venter på ting! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
tobixen Svart 26.Mai Link til dette innlegget Svart 26.Mai Fra NRK.no - https://www.nrk.no/trondelag/ntb_-siktede-sier-det-ikke-gikk-noen-alarm-da-ncl-salten-gikk-pa-land-pa-byneset-i-trondheim-1.17432057 Quote Den siktede gikk på vakt ved midnatt natt til torsdag, og det var en vakt som skulle vare til klokka 6. Forut for vakta hadde han hatt fri siden klokka 18 på ettermiddagen, Vis hele sitatet Quote I tillegg til siktede gikk en matros på vakt ved midnatt, med oppgaven å være på utkikk på natta. Han gikk av vakt da sola sto opp, 4.20, en time før grunnstøtingen. Vis hele sitatet Quote For å være én person på vakt kreves dagslys og systemer eller barrierer som forhindrer at vedkommende sovner eller av andre årsaker ikke kan navigere skipet. – Det skal vi undersøke litt opp mot. Basert på opplysninger fra siktede, så er det ingenting som tilsier at det gikk av noen alarm fra dette brovaktssystemet eller andre systemer om bord Vis hele sitatet Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 26.Mai Link til dette innlegget Svart 26.Mai Altså ... meningen er at brovakt skal ha en seks timers hvilepause, for deretter å være våken på broa natterstid seks timeri strekk? Det høres ikke helt forsvarlig ut. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tacan Svart 26.Mai Link til dette innlegget Svart 26.Mai tobixen skrev On 26.5.2025 at 9.13: Altså ... meningen er at brovakt skal ha en seks timers hvilepause, for deretter å være våken på broa natterstid seks timeri strekk? Det høres ikke helt forsvarlig ut. Vis hele sitatet Helt normal vaktordning 6 timer på og 6 timer av. Sitér dette innlegget Link to post
Sandebukta Svart 26.Mai Link til dette innlegget Svart 26.Mai Jeg trodde vanlig praksis på slike skip var at man var en navigatør og en matros/rormann på vakt, og at 2. styrmannsvakta typisk gikk 00-04.00 og 12-16. Sitér dette innlegget Askeladden 14, GH14, Huwa 26, Sagen 30, Joro stål 35, Beach craft 46 Link to post
tobixen Svart 26.Mai Link til dette innlegget Svart 26.Mai Her ombord kjører vi vanligvis tretimersvakter, fortrinnsvis med tre personer, og sjeldent mer enn én natt eller to på rad. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
-morten- Svart 26.Mai Link til dette innlegget Svart 26.Mai tobixen skrev On 26.5.2025 at 9.29: Her ombord kjører vi vanligvis tretimersvakter, fortrinnsvis med tre personer, og sjeldent mer enn én natt eller to på rad. Vis hele sitatet Er jo ikke helt samenliknbart for oss med små lystbåter, men merker selv jeg blir ganske sliten etter 2,5-3 timer med 100% konsentrasjon, i hvertfall i ukjendte farvann, selv om jeg har lagt opp ruten nitidig på forhånd og planlagt til det minste detalj. De andre ombord er som regel ikke involvert undervegs. Det henger vel litt igjen fra marinen og ikke bestandig velge hovedleia, så det er selvvalgt. Det er ikke greit på natta mellom 03-05 uansett om man har hvilt på forhånd. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
-morten- Svart 26.Mai Link til dette innlegget Svart 26.Mai Lasteskipet NCL Salten seilte under kypriotisk flagg, og ingen i mannskapet var fra Norge, ifølge Adressa. Ifølge regelverket skal også kapteinen være på broen når utenlandske skip seiler i trange farvann innaskjærs, som inn og ut av havner. - Det er noe av det vi undersøker, om bemanningen var lovlig, svarer Sørensen på spørsmål om denne delen av regelverket har blitt brutt. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Roger jo Svart 26.Mai Link til dette innlegget Svart 26.Mai (redigert) Ser styrmann er sikta, det burde være myndighetene som burde siktes som gir Disp.Disp,Disp Så står en igjen ned en skipper og en styrmann og 6/ 6 vakt og krav om at det skal bare skal være en utkikk når det er mørkt. ergo får styrmann 24-06 vakta hver dag. Og med en avgang på 18-24 vakta til skipperen, blir det sikkert så om så med søvn.. Redigert 26.Mai av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
tobixen Svart 26.Mai Link til dette innlegget Svart 26.Mai -morten- skrev On 26.5.2025 at 11.21: Er jo ikke helt samenliknbart for oss med små lystbåter, Vis hele sitatet Ikke vet jeg, for jeg har aldri jobbet på skip. Jeg ser for meg arbeidsoppgavene ikke er så helt ulike, man må holde utkikk, kvittere alarmer, være tilgjengelig på VHF, plotte inn på autopilot hvor man ønsker at skuta skal gå. Gjør man feil så kan det ende med sammenstøt med andre båter eller at man går på grunn. Konsekvensene av å gjøre noe feil er sant nok langt større på et stort skip enn i en liten lystbåt, prosedyrene er mer formalisert på større skip, flere regler og lover å forholde seg til, etc. Jeg ser for meg at det er mange lange strekk som ikke innebærer store krav til konsentrasjon når man fører en fraktskute. -morten- skrev On 26.5.2025 at 11.21: men merker selv jeg blir ganske sliten etter 2,5-3 timer med 100% konsentrasjon, Vis hele sitatet Det er jo også stor forskjell mellom å seile innaskjærs og seile uttaskjærs, samt for hurtiggående fartøyer vs saktegående fartøyer. Jeg kan stort sett forlate min post i kortere tidsrom for å gå på do, smøre meg en brødskive ... og er jeg uttaskjærs så er risikoen for hendelser også lav dersom jeg skulle duppe av i 10-20 minutter. Har man sekstimersvakter, så regner jeg med at det er tillatt å gå på do eller å smøre seg en brødskive ila vaktperioden. -morten- skrev On 26.5.2025 at 11.21: i hvertfall i ukjendte farvann, selv om jeg har lagt opp ruten nitidig på forhånd og planlagt til det minste detalj. De andre ombord er som regel ikke involvert undervegs. Det henger vel litt igjen fra marinen og ikke bestandig velge hovedleia, så det er selvvalgt. Det er ikke greit på natta mellom 03-05 uansett om man har hvilt på forhånd. Vis hele sitatet Det er neppe helt sammenlignbart, og ofte er heller ikke motorbåt og seilbåt sammenlignbart, og heller ikke trange farvann vs åpen sjø. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
-morten- Svart 27.Mai Link til dette innlegget Svart 27.Mai Kjetil måtte svinge unna gigantskip: – Styrte som en gal mann Er nok ikke helt på stell hos Salten! dette var nære på å kjøre seg opp på land! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
hanto1 Svart 27.Mai Link til dette innlegget Svart 27.Mai 6-6 Skift er noe jævlig dritt for å si det mildt. Holder man på med dette i ukesvis samtidig med masse havneanløp så er det ikke rart folk sovner. Sitér dette innlegget Link to post
Captain A Svart 27.Mai Link til dette innlegget Svart 27.Mai Var nå ein meget dyktig unnamanøver i skatestraumen dette av NCL Salten Er nok av tullinger som ligger fisker midt i trange leier og krysser rett framom større skip Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 27.Mai Link til dette innlegget Svart 27.Mai Captain A skrev On 27.5.2025 at 6.50: Var nå ein meget dyktig unnamanøver i skatestraumen dette av NCL Salten Er nok av tullinger som ligger fisker midt i trange leier og krysser rett framom større skip Vis hele sitatet Aner ikke hvor de lå å fisket i Skatestrømmen, så vi vet ikke helt hvor og når. Synes det ser ut som en litt dårlig vurdering å snu der i såppas høy hastighet. Tror de hensiktsmessig kunne fortsatt videre og snudd der det åpner seg opp litt. Dette var farlig nært land. Her er det nok to sider av en sak, men synes på meg som å gå korttest mulig var prioritet Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
-morten- Svart 27.Mai Link til dette innlegget Svart 27.Mai Da var Salten dratt av grunn av Boa Brage og Balder! flott jobb Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
LALUNA II Svart 27.Mai Link til dette innlegget Svart 27.Mai her er videoen https://www.vg.no/video/333369/se-skipet-er-trukket-av-land?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row2_pos1&utm_term=dre-svp-333369-1748337113%3Adre-683581d9c504581742dc9110&utm_medium=dre-683581d9c504581742dc9110&utm_campaign=overlay-main-desktop Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
AMI Svart 28.Mai Link til dette innlegget Svart 28.Mai https://www.sdir.no/nyheter/inspeksjonsrapport-klar-etter-havnestatskontroll/ Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 28.Mai Link til dette innlegget Svart 28.Mai Alvorlige avvik på «NCL Salten» Litt å ta tak i for NCL Salten! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
J-Å Svart 28.Mai Link til dette innlegget Svart 28.Mai -morten- skrev On 28.5.2025 at 8.43: Litt å ta tak i for NCL Salten! Vis hele sitatet Listen var jo ikke så veldig lang, men det å seile uten brovaktalarm vil trolig få konsekvenser. Det kan vel sies å være en direkte årsak til hendelsen her. Så vil det selvsagt bli funnet bakenforliggende årsaker til at alarmen var av, og at styrmannen var trøtt. Det spørs om skip etterhvert bør overvåkes slik som fly, så VTS får en alarm med en gang et skip er utenfor klarert rute. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 28.Mai Link til dette innlegget Svart 28.Mai Jeg er takknemlig for at det har vært godt vær hele tiden. Det kunne vel hatt en del mer konsekvenser om det hadde vært utsatt for mer ytre krefter som kraftig vind og bølger? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
-morten- Svart 28.Mai Link til dette innlegget Svart 28.Mai J-Å skrev On 28.5.2025 at 9.29: Listen var jo ikke så veldig lang, men det å seile uten brovaktalarm vil trolig få konsekvenser. Det kan vel sies å være en direkte årsak til hendelsen her. Så vil det selvsagt bli funnet bakenforliggende årsaker til at alarmen var av, og at styrmannen var trøtt. Det spørs om skip etterhvert bør overvåkes slik som fly, så VTS får en alarm med en gang et skip er utenfor klarert rute. Vis hele sitatet Ikke så lang, men alvorlig! ombygging av rømningsveier kan fort bli dyrt, og sikkerhetssystemer som ikke oprettholder krav, kan være lett å rette på, eller dyrt og mye styr. Samtidig er jo dobbelbunnen lekk flere steder og her må man i dokk. Flaks de har Kvithyll verftet 15 min unna Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Chiefengineer Svart 28.Mai Link til dette innlegget Svart 28.Mai -morten- skrev On 28.5.2025 at 9.54: Ikke så lang, men alvorlig! ombygging av rømningsveier kan fort bli dyrt, og sikkerhetssystemer som ikke oprettholder krav, kan være lett å rette på, eller dyrt og mye styr. Samtidig er jo dobbelbunnen lekk flere steder og her må man i dokk. Flaks de har Kvithyll verftet 15 min unna Vis hele sitatet De fleste påleggene her er enkle å rette, den største jobben er å reparere skrogskadene. Som nevnt ligger Fosen Mek rett over fjorden, om de har kapasitet til å ta jobben for øyeblikket blir det kort vei på verksted. Men alvorlighetsgraden i det å frakople et alarmsystem som er satt inn nettopp for å forebygge akkurat denne typen hendelser er naturligvis svært stygg og kan ikke på noe vis bortforklares. Dette stiller spørsmål rundt rederiets/kapteinens forståelse av ISM koden og sikker drift av skip. Brovaktalarmen er der av en eneste årsak, å forebygge denne typen hendelser. Undres også på hvorfor i all verden man ikke hadde satt ekstra utkikk på broa på et skip med 16 manns besetning på kystseilas i trange farvann nattestid, det er mer enn nok matroser å ta av. 6/6 vaktsystem er det verste som finnes og fatigue forekommer dessverre jevnlig på et slikt vaktsystem for vakthavende offiserer. Desto viktigere er det med at både brovaktalarm og utkikk benyttes/settes som foreskrevet gjennom ISM koden, dette er i sin helhet rederiets og kapteinens ansvar. Så dette vil nok få et etterspill for rederiet i det minste forsikringsmessig sett. Tipper skaden må repareres på selvkost. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.