Jump to content

På tide å fornya fire år gamle kart?

Ask

Recommended Posts

Holmer og skjær flytter seg neppe, men fra 2019 og fram til slutten av i år drives det en storstilt omlegging av fyrlykter, og enkelte merker. Derfor vil ikke et fire år gammelt kart (som ikke er oppdatert) nødvendigvis stemme med slik sektorene var for noen år siden. Gjelder både fargebruk og inndeling. 

Tok D5LA i vinter, under praksisturen fikk vi se hva dette betyr i praksis (turen gikk blant annet forbi der jeg har forstått du holder til, Ask). Flere fyrlykter viste forskjellig på papirkart og plottere + i virkeligheten. Kunne fort føre til forvirring ved natteseilas, om vi ikke var oppmerksomme på hvilke kart som var oppdatert.

6 minutes ago, Hakkannen said:

Holmer og skjær flytter seg neppe, men fra 2019 og fram til slutten av i år drives det en storstilt omlegging av fyrlykter, og enkelte merker. Derfor vil ikke et fire år gammelt kart (som ikke er oppdatert) nødvendigvis stemme med slik sektorene var for noen år siden. Gjelder både fargebruk og inndeling. 

Tok D5LA i vinter, under praksisturen fikk vi se hva dette betyr i praksis (turen gikk blant annet forbi der jeg har forstått du holder til, Ask). Flere fyrlykter viste forskjellig på papirkart og plottere + i virkeligheten. Kunne fort føre til forvirring ved natteseilas, om vi ikke var oppmerksomme på hvilke kart som var oppdatert.

Hadde dere ikke oppdatert papirkaart ihennhold til EFS?

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

-morten- skrev 17 minutter siden:

Hadde dere ikke oppdatert papirkaart

Jo, selvfølgelig, men ikke alt av plottere var oppdatert, så derfor viste sektorer forskjellig (fra oppdaterte kart og virkeligheten). Tidligere har jeg ikke vært så nøye på akkurat det der om kartene er helt ferske eller ikke, fordi "skjær flytter seg jo ikke". For min del (og for flere av de andre på praksisturen) ble dette et godt og lærerikt eksempel på at det er greit å ha kontroll på og vite om kartene er oppdaterte eller ikke.

1 hour ago, X10an said:

Hva er egentlig problemet med at man ikke har full kontroll på fyrsektorene samtidig som man likevel har eksakt kontroll på egen posisjon i forhold til land og grunner ved hjelp av plotteren?

Du får en mulighet til å verifisere at posisjonen gps'en gir, er riktig 

Så du faktisk vet eksakt hvor du er.  Gps'en forteller deg ikke det, den er bare et hjelpemiddel (ifølge reglene... Praksis er, for svært mange av oss, noe helt annet 😇)

Jeg har lært navigasjon i marinen og vi brukte kun papirkart.  Jeg er derfor vant til å legge kurser i forhold til fyrsektorer, selv om jeg stort sett går på dagtid på ukjendte steder. Da jeg var i marinen var dette essensielt enkelte ganger, for at vi skulle havne riktig. vi hadde også peilekompasser på toppbro, og vi tok firestrekspeilinger mot faste merker eller bygninger på land. Vi hadde hele tiden aktivt bestikk. Veldig bra læring for meg som var veldig interessert i navigasjon. I dag bruker jeg skjelden papirkart men har det som backup nr.3   For min del henger det bare igjen det jeg har lært tidligere.

Vi hadde fargepenner som vi førte inn alle EFS er i karttene over hele landet.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

skagenekspressen skrev 21 minutter siden:

Fyrene står fortsatt på samme plass og hvit sektor er den samme

Nei, det er ikke på samme plass over alt. Og hvordan vet du om du skal svinge babord eller styrbord om du for eksempel havner i rød sektor hvis sektorene ikke stemmer med kartet du har ombord?

1 hour ago, bellen said:

Nei, det er ikke på samme plass over alt. Og hvordan vet du om du skal svinge babord eller styrbord om du for eksempel havner i rød sektor hvis sektorene ikke stemmer med kartet du har ombord?

Jeg bruker plotter for navigering, fyrer er en ekstra sikkerhet. Med det nye systemet har du kommet for langt babord hvis du er i fyrets røde sektor (når du går mot fyret)

skagenekspressen skrev for 2 timer siden:

Ikke helt riktig. En del lykter er fjernet, også sektorlykter, og mange nye røde og grønne lykter er kommet til. Det er også kommet enkelte nye sektorlykter, i alle fall her på Sørlandet.

Så hvis man ser en lykt eller et fyr som ikke skulle være der på kartet, vil nok mange bli i tvil om hva som er riktig posisjon.

skagenekspressen skrev 1 time siden:

Jeg bruker plotter for navigering, fyrer er en ekstra sikkerhet.

Ja, det er en skummel måte å navigere på, hvertfall i mørket. En Gps er det navigasjonsmiddelet du har ombord som du absolutt bør stole minst på.

skagenekspressen skrev 1 time siden:

Med det nye systemet har du kommet for langt babord hvis du er i fyrets røde sektor (når du går mot fyret)

Ja, hvis du er kjent med det nye IALA-systemet. Men hvis du ikke hadde vært kjent med det og du i tillegg hadde hatt gamle kart. Hvordan vil du da orientere deg?

skagenekspressen skrev for 3 timer siden:

Nei, en del sektorlykter er fjernet, andre er omklassifisert til ensfargede lanterner.
I tillegg er en del hvitsektorer "lukket", dvs man har lagt rødt og grønt helt sammen.
En av hensiktene er en opprydding i systemet med hovedleder og bileder, dvs man ønsker å "samle" mest mulig av skipstrafikken i hovedleder og redusere bruken av "snarveier"  -  spesielt ved nattseilas.
Konklusjon: bruk oppdaterte kart  -  spesielt ved nattseilas!

Med vennlig hilsen POSEIDON

bellen skrev for 5 timer siden:

En Gps er det navigasjonsmiddelet du har ombord som du absolutt bør stole minst på.

Jeg var selv en av dem som sa dette på slutten av -90 tallet med monokrom LCD-skjerm og 100 meter feilmargin. Men nå i 2025 er det veldig vanskelig å ta dette seriøst. Etter over 20 års god og variert erfaring med GPS baserte plottere tør jeg påstå du tar veldig veldig feil, _spesielt_ i mørket! Ved hjelp av kartplotter har jeg kjørt sikksakk mellom skjær og grunner i et bekmørke der jeg ville vært helt sjanseløs med kun kart og kompass.

Min GPS kommer ihvertfall bra langt foran kjærringa i køen over tillitsvekkende hjelpemidler på nattestid.

Har ikke sett større feil på GNSS siden SA ble deaktivert for GPS. Vil uansett oppdage det umiddelbart på radaren hvis kartplottere viser mye feil. Der jeg er kjent og det ikke er plaskeskjær og grunne områder så bruker jeg hovedsakelig radaren som navigasjonshjelpemiddel om natta. Jeg bruker alltid radar. 

Hulda har plottere og kart fra Garmin. Etter et par år med purringer vedrørende grove kartfeil på ny brikke, ga jeg opp. Så plotterene får greie seg med de gamle kartene. Jeg betaler ikke flere tusen for fiktive oppdateringer. I dårlig sikt når vi går for motor, brukes Garmin radar, som blir vurdert fra dårlig til elendig :-) Men den plukker opp alt fra fugler til fiskebøyer. Når vi seiler kommer radaren i skyggen av seilene i fartsretningen. Det gir en blindsektor fra 30- til 90 grader. Vi har Navionics på nettbrett og telefon. De kartene blir jevnlig oppdatert. Vi seiler fint lite i Norge. 

Spesielt pga det mer fyrlyktene så kjøpte jeg oppgradering for Navionics kartet mitt nå, som ellers ville gått ut på oppdatering 28. Mai. Betaler da 1350kr per år. Har ellers ikke betalt for kartoppdateringer men vi er mye på tur diverse steder så det føles betryggende å i det minste vite at jeg har oppdaterte kart. Så får jeg håpe at Navionics oppdaterer kartene jevnlig,  og at det ikke bare er teorien. For måtte oppdatere via Garmin nettside og mht det @Hulda skriver om manglende oppdateringer så er det generelt bekymringsfullt om kartene ikke blir oppdatert.

Navionics, som er Garmin, oppdaterer med korte mellomrom. Kan ikke huske at jeg har funnet feil der. På plotterne har jeg antatt BlueChart. Disse skal, i hht den utmerkede support, oppdateres hver tredje måned. Hvilket erfart ikke er tilfelle, ikke engang etter innrapporterte feil. Ga opp etter et par år.

Hulda skrev for 9 timer siden:

Hvilket erfart ikke er tilfelle, ikke engang etter innrapporterte feil. Ga opp etter et par år.

Garmin reiser ikke rundt og sjekker alle dybder selv, men henter ut kartdatabasen fra Kartverket. Har du sjekket om samme feilen ligger der? Om den gjør det, så må du rapportere inn feilen til Kartverket

bellen skrev for 3 timer siden:

Garmin reiser ikke rundt og sjekker alle dybder selv, men henter ut kartdatabasen fra Kartverket. Har du sjekket om samme feilen ligger der? Om den gjør det, så må du rapportere inn feilen til Kartverket

Det er vel ingen myndighet i Europa som plasserer ut sjømerker uten at landets kartverk er involvert i prosessen? Garmin er informert om feilene, men oppdaterer ikke.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...