Dieselen Startet 23.Mai Link til dette innlegget Startet 23.Mai Heisannheisann, vi har hatt båtplass i vel 3 år uten å ha benyttet oss av den, helt til nå for en uke siden hvor vi kom over en 2004 modell Askeladden 645 Beetle 1,7DTI Mercruiser/Cummins. Gikk til innkjøp uten store betenkeligheter, bunkret opp og gikk den 3 timer hjem. Tidligere eier var dessverre blitt dement, og vedlikeholdshistorikk var derfor noe manglende. Har søkt en del etter dokumenter og manualer, men finner ikke fullstendige utgaver f.eks. til motor, og ingen ting til båten spesifikt. Grunnet manglende historikk og dokumentasjon ønsker vi å få gjort "alt", men skulle gjerne likt å vite hva "alt" er. Vi har sett for oss å bryne oss på det selv, så lenge vi har en manual/bruksanvisning å gå utifra. Noen som vil dele relevante tanker, tips, manualer eller bruksanvisninger? 😊 Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 23.Mai Link til dette innlegget Svart 23.Mai Uten at jeg kjenner den motoren spesielt, for å oppnå kjent tilstand på motor og drev: Bytt registerreim, belger, filtre, impeller, vannpumpe hvis den går på registerreim, alle væsker. Rengjør saltvannskretsen. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 23.Mai Link til dette innlegget Svart 23.Mai Det ligger mange tråder her om den motoren, og ikke alt er bare positivt. Den må behandles forsiktig og være helt driftsvarm før belastning. Vurderte samme båt og motor for en del år siden, men tok ikke sjangsen. Prøvde en hyttenabo sin, og ble litt skuffet over at den er litt for liten til båten, veldig mye lukt og vibrering i forhold til moderne påhengere. Men her på forumet får du hjelp til alt! bruk søkefungsjonen så får du opp masse om både batterier og din type motor! Lykke til! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Bigdrago Svart 23.Mai Link til dette innlegget Svart 23.Mai Fantastiske motorer men dog litt for liten for din båt. Men det går fint så lenge den blir varm før du kjører på og at du ikke kjører på for hardt:) Her er nyest servicemanual: https://baatplassen.no/i/applications/core/interface/file/attachment.php?id=132792&key=16a69d2b7245b69f24fffa7f6e4c2a00 Skift motorolje, drevolje, motoranoder og drevanoder. Og skift regreim og impeller. Billige servicepakker fra eurofritid og boatparts. Du får ta en vurdering på om belgene bør skiftes. Sitér dette innlegget Link to post
Dieselen Svart 27.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai Takk for gode svar og link til manual. Har tatt kontakt med eurofritid, og satser på at de kan lage til en liten pakke. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 27.Mai Link til dette innlegget Svart 27.Mai Dieselen skrev On 23.5.2025 at 2.29: 2004 modell Askeladden 645 Beetle 1,7DTI Mercruiser/Cummins. Dette er en båt/motor som kan gi veldig mye båtglede for pengene. Men, dersom du tenner på cybertruck, har bil over 2.5T, og alle dingsene dine begynner med i-ettellerannet og du hater regler og elsker stninger som begynner med jammen... da må du re-settes. Denne motoren har lite slagvolum, og i minste laget hk for å tekkes full båt. Den liker ikke overlastet båt. Skal den vare må du være snill og følsom med den. Du må velge en propell som er fornuftig lett. Som allerede nevnt av andre, den må få bli varm før du drar på, jo nærmere rødstreken du holder deg jo raskere går den til dundas. Er du villig til å bruke den med omsorg å godta at den er litt følsom så får du masse timer ut av dette etter en god service. Bytt termostat og kjøleveske også. Du starter smart med å ta en storservice siden du ikke vet så mye om tilstand. Det kommer du ikke til å angre på, ikke motoren heller... Peil olje og vann ofte. Følg med på instrumenter. Når du leser "dommedagsbrevet" mitt over så tenker du sikkert ditt. Men, jeg må si det nå, før det er for sent, for da har du ikke bruk for den leksa... Ha reservedeler som: reimer, impeller, kjøleveske, olje, servoolje, trimpumpeolje ++ i båten. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Dieselen Svart 27.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai Syns ikke fart er noe særlig på sjøen. Hadde egentlig øynet meg båt av type Askeladden 555 Classic, men prisene på disse har vært langt over min smertegrense. Ble ett noe tilfeldig kjøp av denne båten.. 😊 dieselfan skrev 44 minutter siden: (…) Du må velge en propell som er fornuftig lett (…) Hva legger du i valg av propell her? Er det ikke bare til å eventuelt kjøpe ny i samme dim som står på den dag i dag? Takk ellers for innspill Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 27.Mai Link til dette innlegget Svart 27.Mai Dieselen skrev 31 minutter siden: Ble ett noe tilfeldig kjøp av denne båten.. 😊 Jeg liker den båten, lett å si mye bra om den, skjønner godt at du ville ha en slik Valg av propell: Motoren din liker ikke å bli belastet helt til max. Kortversjonen av et egentlig ganske komplekst tema er: Tung propell belaster motoren mye på full fart, lett propell belaster mye mindre på full fart. Motoren er oppgitt med et anbefalt turtall som max. En god propell når dette maks turtallet, eller kanskje til og med litt over. Da har du en god og snill propell, men taper kanskje litt toppfart Sitér dette innlegget Link to post
Dieselen Svart 9.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni Har fortsatt ikke fått svar på henvendelsen jeg sendte til eurofritid, så kanskje noen her kan svare Er dette settet dekkende? https://www.eurofritid.no/velg-motor/mercruiser/mercruiser-diesel/velg-modell/cmd-17-d/servicekit-mercruiser-17dti-komplett Sitér dette innlegget Link to post
Bigdrago Svart 9.Juni Link til dette innlegget Svart 9.Juni Fint sett det. Men du trenger bare én dunk 4l. Og så trenger du til drevet? https://www.eurofritid.no/velg-motor/mercruiser/mercruiser-drev/velg-modell/alpha-one-gen-2-98-opp/servicekit-alpha-one-1998-2021-m/belger Så kan du sammenligne priser med boatparts. Sitér dette innlegget Link to post
Dieselen Svart 9.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni Takk Bigdrago, ser det blir en del dobbelt opp hvis en kjøper begge disse settene Hører med boatparts, takk for tips Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 9.Juni Link til dette innlegget Svart 9.Juni Bare ut fra emnet på tråden, så går tankene mine til alt av ting som trenger jevnlig vedlikehold på en fritidsbåt ... jeg driver med lakking, maling, reperasjon av toalett og diverse nå ... på en seilbåt er det også vinsjer, rigg, tauverk ... men det slår meg at alt dette kanskje ikke er så aktuelt på en åpen motorbåt :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.