Jump to content

Eksplodert batteri i nyhetene - knallgassens farer?

Mastiff

Recommended Posts

Jeg ser at dette er et Banner-batteri, jeg har selv hatt flere av dem. Store og kraftige saker, men eksplosjon skal vel mye til? Knallgass som utvikles under lading, må for det første komme ut i stor nok konsentrasjon utenfor batteriet (det er vel lite sannsynlig at tennkilden kom inni batteriet) og så må det være en antenningskilde, som en gnist fra sliping eller sigarett like i nærheten av batteriet. For det kan vel ikke selvantenne? Eller er det bare mine heller dårlige fysikkunnskaper som tilsier det? Disse batteriene er ikke lukkede, det må fylles vann på dem, så helt tette er de ikke.

image.png.22d316ca4f32d483b1c955ecd8f2960c.png

Teoretisk kan et blybatteri 'selveksplodere'. Men det er bare i teorien, om det oppstår en intern kortslutning som tenner gassen som ligger over cellene. 

Jeg har kjennskap til ett tilfelle der det ikke var noen åpenbar gnist. En mekanikerkompis ble kalt ut på en vinterjobb til en bil som ikke ville starte grunnet antatt dødt batteri. Han ankom bilen, fikk nøkkelen, prøvestartet- ikke reaksjon, åpnet panseret og batteriet smalt. Han kastet seg ned i snøen og fikk vasket vekk syren. Hadde han stått bøyd over batteriet ville det vært katastrofe. Nå kom han seg unna med sjokket. Trolig var vibrasjonen med åpning av panser tilstrekkelig til at en dårlig kontakt satte av en gnist. Mange år siden, Datsun med 12 V anlegg. Det ble ikke noen 'gransking' av årsaken, var ikke så nøye på 60-tallet.

@Hulda Han hadde skikkelig flaks, da! Det var nok også mye mer dårlig isolerte ledninger på den tiden. En kompis hadde en Datsun 1200 fra tidlig 70-tall, jeg husker da det ble montert stereoanlegg i den (som vanlig på den tiden for 18-åringer kostet anlegget tre ganger så mye som bilen). Det meste var gjort nærmest på "tvinne og teipe"-nivået, og strømopplegget nedi motoren så ikke veldig mye bedre ut.

Kan skrive under på at batteri som går i lufta ikke er til å spøke med. Jobbet tidligere som mekaniker på tunge kjøretøy og hadde satt et nytt ca 200ah batteri til lading. Var nede i smøregrava og strakk meg opp for å ta litt tørkepapir fra rullen som sto rett ved batteriet. Kablene fra lader hadde blitt liggende litt oppå rullen så med en gang jeg dro ut litt papir ble det kortslutning og batteriet eksploderte.  Taket på verkstedet var av en slags treull med betong i seg, husker ikke helt hva det heter. Biter av toppen på batteriet ble iallfall stående fast oppi taket som var ganske høyt. 

Jeg opplevde at batteriet i båten eksploderte. Daycruiser med 115hk påhenger. Lå i plan og var på vei inn et sund. Da jeg dro av gassen smalt det skikkelig kraftig. Batteriet sto i batterikasse  i akterbenken, luken var lukket. Da jeg fikk summet meg og sjekket så jeg at batterikassen lå i småbiter og toppen av batteriet var borte. På verkstedet fant de ut at spenningsregulator var defekt og overladet  batteriet, med utvikling av knallgass som resultat. Uklart hva som var tennkilde. Heldigvis var jeg alene og ingen ble skadet, men skremmende opplevelse. 

3 hours ago, trainman said:

Jeg opplevde at batteriet i båten eksploderte. Daycruiser med 115hk påhenger. Lå i plan og var på vei inn et sund. Da jeg dro av gassen smalt det skikkelig kraftig. Batteriet sto i batterikasse  i akterbenken, luken var lukket. Da jeg fikk summet meg og sjekket så jeg at batterikassen lå i småbiter og toppen av batteriet var borte. På verkstedet fant de ut at spenningsregulator var defekt og overladet  batteriet, med utvikling av knallgass som resultat. Uklart hva som var tennkilde. Heldigvis var jeg alene og ingen ble skadet, men skremmende opplevelse. 

Det hørtes voldsomt ut! Derfor ble jeg litt nervøs i fjor da det ene startbatteriet koka, Var ikke noe i vegen med el anlegg om bord, lading eller batterilader, men skaffet meg batterimonitorering. nå ser jeg på en app tilstand lading og temperatur på hvert batteri. sjekker før avgang, under vegs og i havn. Det er potensielt mye energi i disse batteriene!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Just now, -morten- said:

Det hørtes voldsomt ut! Derfor ble jeg litt nervøs i fjor da det ene startbatteriet koka, Var ikke noe i vegen med el anlegg om bord, lading eller batterilader, men skaffet meg batterimonitorering. nå ser jeg på en app tilstand lading og temperatur på hvert batteri. sjekker før avgang, under vegs og i havn. Det er potensielt mye energi i disse batteriene!

Tror det er viktig med sikkelig batterikasser, de tar nok for en god del ved uhell

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Forstår det slik at blybatterier skal ha en sikkerhetsventil som slipper ut overtrykk. Hvis denne ikke fungerer eller er tett, og batteriet overlades, så kan det dannes knallgass som er koprimert og under trykk. Forstår det også slik at når komprimert knallgass antenner, så kan det smelle godt.

Arne2 skrev 13 minutter siden:

Forstår det slik at blybatterier skal ha en sikkerhetsventil som slipper ut overtrykk. Hvis denne ikke fungerer eller er tett, og batteriet overlades, så kan det dannes knallgass som er koprimert og under trykk. Forstår det også slik at når komprimert knallgass antenner, så kan det smelle godt.

(Sikkerhets)ventilen slipper ut knallgass så lenge batteriet lades og antennes den så smeller det godt uavhengig av trykk. Er ventilen tett kan batteriet sprekke men det i seg selv blir ikke noen stor smell...

Hilsen en som har face-on erfaring med knallgass (måtte plukke en del plast ut av tannkjøttet og fikk et par hull i overleppe)...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Jeg hadde en sjef som fylte stålbåten med knallgass. Hans stolthet var fyldig, gyllen hårmanke. Etter smellet kom han ut med noen brente tuster på hue, null øyebryn, brannsår og redusert hørsel. Det er farlig! Knallgass er hydrogen (H2). Så når man lukter hydrogensulfid (H2SO4 etter husken) så er det bare å komme seg ut og sette opp til gjennomlufting. Plukke ut landstrømmen ute på stolpen.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...