Poly-Esther Startet 25.Mai Link til dette innlegget Startet 25.Mai Hei der ute! I fjor gikk jeg lei av wire/teleflex-styring på vår Askeladden 515 Freestyle med en 90 HK Mercury 4T. Jeg kjøpte et komplett sett fra Maritim som heter "Multisteer Hydraulisk Styring Outboard inntil 115 HK" Etter gjentatte forsøk, får jeg ikke ut 100% av det som måtte være av luft i slangene. Jeg følger manualen til punkt og prikke, men det hjelper ikke. Jeg har sjekket alle koblinger, og de er tette. Er det noen der ute som har montert Multisteer, eller som kan gi meg et råd om hvordan jeg blir kvitt lufta? Jeg vedlegger en link til brukermanualen (PDF). Se fra side 37. https://res.cloudinary.com/maritim-no/image/upload/v1688033006/p_12207-75_documentation_4 På forhånd takk! Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 25.Mai Link til dette innlegget Svart 25.Mai Står du aleine eller har du en hjelper som kan hjelpe deg med og legge sidepress på motoren og evt sparke litt på den sånn at du får rista ut det siste ? Sitér dette innlegget Link to post
atamund Svart 25.Mai Link til dette innlegget Svart 25.Mai Jeg har ikke samme fabrikat men når jeg hadde problemer med luftingen koblet jeg sammen lufteniplene med en gjennomsiktig slange. Sveivet så sakte på rattet og følte med på slangen til det ikke passerte luft bobler lenger. strammet til luftenipler og svingte helt til hver side flere ganger og deretter gjentok jeg det samme igjen Sitér dette innlegget Link to post
Poly-Esther Svart 25.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai Eika: Takk for tips. Jeg har hjelp, og vi har prøvd det du foreslår. :) atamund: Jeg skal teste ut forslaget ditt. :) Sitér dette innlegget Link to post
Bertramsen Svart 25.Mai Link til dette innlegget Svart 25.Mai Hvis du klarer å ha fall hele veien fra styring til styresylinder så er det en fordel. Dunke litt på slangene kan hjelpe for å få luften til å flytte seg oppover i slangene. Sitér dette innlegget Fjalar.no - Startside med eget gratis annonsetorg Link to post
Poly-Esther Svart 27.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai Bertramsen skrev On 25.5.2025 at 23.58: Hvis du klarer å ha fall hele veien fra styring til styresylinder så er det en fordel. Dunke litt på slangene kan hjelpe for å få luften til å flytte seg oppover i slangene. Takk for tipset Bertramsen! Å komme til slangene, er helt håpløst. Det er så trangt, at jeg har ikke sjans. Den eneste muligheten jeg hadde til å få hydraulikslangene fra motor til styreposisjon var å lime en tynn nylonline på en bortennisball, som jeg med en kraftig støvsuger klarte å få trukket igjennom en trekkesnor. Verftet har som jeg har nevnt en gang tidligere, gitt blanke blaffen i hvordan det ser ut mellom skottet og skroget. Her ligger ledninger i et eneste rot. Mulig jeg ved tid og leilighet, river ut alt, og begynner på nytt. Det er mulig at hydraulikslangene ikke går "raka vegen", og har en bue som jeg ikke kan se. Da vil kanskje luften samle seg på toppen av buen.. Jeg har som tidligere bilmekaniker, hatt enkelte biler som er håpløse å lufte kjølevæsken på. Da har det som regel løst seg ved å heve fronten på bilen på en løftebukk, slik at lufta stiger til høyeste punkt. Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 27.Mai Link til dette innlegget Svart 27.Mai Lufte kjølesystem på folkevognbuss med hekkmotor, oh joy! Her var det mange veier til Rom, min favoritt har bestandig vært vakuumlufter. Skal ikke så voldsomt vakuum til før boblene finner veien ut. Har du mulighet til å sette vakuum på reservoaret til styringa? Kombinert med litt fram og tilbake på rattet bør det gjøre vei i vellinga selv om slangene dine ligger krøkkete. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 27.Mai Link til dette innlegget Svart 27.Mai Det er en grunn til at profesjonelle bruker denne i disse dager https://www.telmo.no/luftesystem- Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 27.Mai Link til dette innlegget Svart 27.Mai Litt kostbar for å lufte en gang kanskje, men driver du med dette til daglig er det en no-brainer. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 27.Mai Link til dette innlegget Svart 27.Mai subwoofer skrev 44 minutter siden: Litt kostbar for å lufte en gang kanskje, men driver du med dette til daglig er det en no-brainer. Egentlig en no brainer og reise til noen som har skikkeligt utstyr istedenfor noe halvhjerta hjemmemekk som aldri blir skikkeligt bra i forhold til noe en maskin får til Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.