Eika Svart Mandag 18:09 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 18:09 Bellil skrev 1 time siden: Det å være lykkelig er kanskje det viktigste @Eika 👍 Det har du helt rett i :) Men hvor viktigt er det for folket her at de som evt gjør jobbene kaller seg selv spesialister ? Uavhengig om de ville brukt meg eller noen andre, jeg forsvinner snart ut av båtbransjen uansett, så for meg er ikke det så kjempe viktigt. Er mest nysjerrig på hvor mange som ser seg blinde på titler som "spesialist" Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart Mandag 18:10 Link til dette innlegget Svart Mandag 18:10 Eika skrev 57 minutter siden: Og forsikringene bruker ofte meg :) Da er det et firmaet ditt inn i bildet og da gjelder "seeing is believing" :-) Jeg har brukt selv en fyr jeg ikke ante noe om, men som jeg gikk forbi og han utførte mirakler på ei skute. Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Windy37GM Svart Mandag 18:11 Link til dette innlegget Svart Mandag 18:11 Eika skrev 1 minutt siden: Men hvor viktigt er det for folket her at de som evt gjør jobbene kaller seg selv spesialister ? Uavhengig om de ville brukt meg eller noen andre, jeg forsvinner snart ut av båtbransjen uansett, så for meg er ikke det så kjempe viktigt. Er mest nysjerrig på hvor mange som ser seg blinde på titler som "spesialist" Uvitenhet. Etter å ha selv blitt kalt "ekspert" på noe jeg kunne sånn halvveis har spesialist/ekspert falt litt på skalaen :-) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Eika Svart Mandag 18:13 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 18:13 Windy37GM skrev 1 minutt siden: Da er det et firmaet ditt inn i bildet og da gjelder "seeing is believing" :-) Jeg har brukt selv en fyr jeg ikke ante noe om, men som jeg gikk forbi og han utførte mirakler på ei skute. Så for deg, så er det viktigere at man ser hvor flink han er istedenfor at han kaller seg selv spesialist Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart Mandag 19:25 Link til dette innlegget Svart Mandag 19:25 Eika skrev 1 time siden: Så for deg, så er det viktigere at man ser hvor flink han er istedenfor at han kaller seg selv spesialist Ja. Og at det er et firma som betaler skatter og avgifter til det norske samfunnet. Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
index Svart Mandag 19:31 Link til dette innlegget Svart Mandag 19:31 Jeg synes du burde tatt den fagprøven jeg, Eika. Kunnskapen har du utvilsomt. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Eika Svart Mandag 19:42 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 19:42 index skrev 4 minutter siden: Jeg synes du burde tatt den fagprøven jeg, Eika. Kunnskapen har du utvilsomt. Jeg har prøvd og dra det igang, men har jobba hos firmaer som ikke bryr seg om sånt og de ansatte sine ønsker, bare masse blabla og lovnader Men nå, er jeg på vei ut av bransjen, har ikke kropp til alle de kjipe arbeidsstillingene noe mer (ryggproblemer), har fått epoxy allergi, er passe lei og ligge svett nedi varme båter å slipe vekk 50kg glassfiber, er lei det evige tidspresset og at ting aldri kan gå fort nok, 98% av kundene skulle hatt båten på vannet igår selv om det er 2 dager siden de gikk på skjær. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart Mandag 19:44 Link til dette innlegget Svart Mandag 19:44 8 hours ago, Komodo said: For å kalle seg spesialist på glassfiberreparasjoner bør man ha andre kunnskaper. Da bør man ha en dypere kunnskap om byggemetoder, materialer, struktur (altså hvilke krefter dette utsettes for og hvordan de kreftene virker), og reparasjonsmetoder. Hvor lista skal ligge her vet jeg ikke, det må andre uttale seg om. Men når man får reparert en glassfiberbåt med strukturell skade (altså skade som går på bæringen i båten), forventer man at den blir like god etter en reparasjon. Dersom du pådrar deg et komplisert beinbrudd som må opereres ønsker du å komme til en kirurg som med rette kan kalle seg spesialist på akkurat det feltet. Du ønsker ikke å legge deg under kniven hos en privatpraktiserende "lykkelig amatør". Det samme gjelder trolig hvis du får en svulst på hjernen som må fjernes. Du ønsker ikke autodidakte "kirurger" og amatører til å rote oppi der. Altså; kall deg spesialist hvis du er det. Uten å ha hatt en skade i båten, så hadde jeg jo veldig god erfaring med jobben du gjorde med ankervinsjen der hele akterspeilet ble forsterket med kryssfiner, egenstøpte glassfiberplater som både var flate og i vinkel, og også med glassfibersparkel. Jeg vil anta at erfaringen din fra Draco tråden kom ombord i båten min. Ankervinsj NM i seilbåt i 2024 ble vunnet av prosjektet vi kjørte En typisk greie med firmaer og båtbutikker: Sender du de en mail, så får du svar på det første spørsmålet ditt. Ikke det andre og resten. Det prosjektet kunne ikke ha blitt erstattet av et firma på noe som helst forsvarlig måte. (En avsporing: Spør du om samsvarserklæring dersom det er snakk om spenning og strøm, så hører du aldri noe tilbake). Slikt sett ville jeg også ha brukt @Eika. Planlegge prosjektet sammen i forkant først. Så utføre. Jeg har erfart selv og tenker at man kan oppnå stor suksess med karer med lang og dokumentert erfaring her på baatplassen. En kompis er ortopedisk kirurg. Enig, da er man spesialist. Har hørt ham omtale seg beskjedent som "snekker" siden viktige verktøy hos de er jo nettopp hammer og sag. Et annet ord for spesialist er jo ekspert. Mediene skyr ingenting for å bruke det ordet for virkelig å understreke poenget i artikkelen. Jeg finner at det gjør merkelig lite inntrykk hos meg. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
quantumduck Svart Mandag 21:28 Link til dette innlegget Svart Mandag 21:28 Eika skrev for 10 timer siden: Vil dere ha selvutnevnte spesialister eller en lykkelig amatør med 25års erfaring ? Mista propell etter service på drevet for mange herrens år siden. Kalte seg vel spesialist, men innrømmet å være amatør på akkurat seilbåtdrev og foldepropell. Tenkte at det vel umulig kunne være mer komplisert enn andre drev, jeg hadde tross alt tatt av og på den prop'en selv mange ganger. Men akk, borte ble propen, og servicemannen også gitt ... Ved neste service valgte jeg et firma jeg ihvertfall hadde hørt om før, og jaggu gikk det ikke helt fint! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart Tirsdag 05:20 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 05:20 Eika skrev for 9 timer siden: Men nå, er jeg på vei ut av bransjen, har ikke kropp til alle de kjipe arbeidsstillingene noe mer Det er nok lurt. Det er neppe rette jobben til å bli gammel i. Men du tar uansett erfaringen med deg videre i andre yrker. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Eika Svart Tirsdag 07:23 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Tirsdag 07:23 index skrev for 2 timer siden: Det er nok lurt. Det er neppe rette jobben til å bli gammel i. Men du tar uansett erfaringen med deg videre i andre yrker. Alle gamle plastfolk jeg har sett, er full av yrkes og belastningsskader :/ Og ikke minst så kan jeg fikse 90% av skadene jeg og de rundt meg evt måtte få, forskjell på 3-4 i året VS jobbe på 3-4 om dagen Sitér dette innlegget Link to post
index Svart Tirsdag 07:26 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 07:26 Eika skrev 1 minutt siden: Og ikke minst så kan jeg fikse 90% av skadene jeg og de rundt meg evt måtte få, forskjell på 3-4 i året VS jobbe på 3-4 om dagen Nettopp derfor burde du ha tatt fagbrev. Så du har papirer på det du faktisk kan. Et fagbrev kan være nyttig i andre yrker også, du trenger ikke plastre til du er 67 for å ha nytte av det. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Eika Svart Tirsdag 07:34 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Tirsdag 07:34 index skrev 3 minutter siden: Nettopp derfor burde du ha tatt fagbrev. Så du har papirer på det du faktisk kan. Et fagbrev kan være nyttig i andre yrker også, du trenger ikke plastre til du er 67 for å ha nytte av det. Tru meg, jeg har prøvd og få det til men har blitt motkjempa. får trøste meg med utdannelsen på fluefiske og kasting, får heller satse på at noen i Belize eller Costa rica trenger meg som guide, instruktør og båtfører godt og varmt året rundt, så hvis noe går til helvette på båtene så kan jeg stå ute å fikse det Sitér dette innlegget Link to post
index Svart Tirsdag 07:35 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 07:35 Eika skrev Just now: får heller satse på at noen i Belize eller Costa rica trenger meg som guide, instruktør og båtfører godt og varmt året rundt, så hvis noe går til helvette på båtene så kan jeg stå ute å fikse det Ja, det er viktig å ha en plan! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
tobixen Svart Tirsdag 12:27 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 12:27 Jeg har en bekjent her som jobber med båtvedlikehold i Bahamas til daglig (og av og til Mallorca) - men nå er han ganske lei, alt for mye narkotika der sier han, så han kunne godt tenke seg en jobb i Norge. Og mens han er hjemme i Bulgaria hjelper han meg gratis med ett og annet, veldig nyttig for meg :-) Til trådtema: Forskjellen på en "profesjonell" vs en "amatør" er per definisjon at den profesjonelle tar seg betalt for jobben han gjør, mens amatøren ikke gjør det - så en "profesjonelt utført jobb" behøver pr definisjon ikke være bedre enn en "amatørmessig utført jobb". En "amatør med 25års erfaring" er vel i realiteten en "spesialist". En som har doumentert kompetanse har ikke nødvendigvis bedre kompetanse enn en som ikke har papirene i orden. Jeg minnes godt da vår eldste gikk i barnehage - den personen blant de ansatte som jeg hadde høyest tillit til, og som så ut som at hun visste hva hun gjorde, hun var ufaglært. Da jeg jobbet i Beijing gav de opp å se på formell kompetanse til jobbsøkere, de som hadde best karakterer fra universitetet hadde spisskompetanse på én ting, og det var å få gode karakterer. Da jeg gikk på universtetet så fant jeg ut at mange av de som studerte fysikk hadde en IT-kompetanse som lå langt over snitt hos de som hadde studert IT i flere år - mange av de sistnevnte var ikke på studiet fordi de var "interessert i data", men fordi de håpet på at kompetansen ville bringe lettjente penger. Det skjer støtt og stadig at "profesjonelle spesialister" gjør underlige ting. Jeg har etterhvert kommet frem til at jeg foretrekker å gjøre mest mulig selv, eventuelt jobbe sammen med andre, i stedet for å sette bort arbeid. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.