Roger og Olina Startet 26.Mai Link til dette innlegget Startet 26.Mai Hei folkens. Kjøpte ett par skille dioder på finn for å lade 2 batterier. Det ene er forbruk styrbord og det andre er start styrbord. Så tar jeg og kobler meg på (det jeg tror er B+) og alt er helt dødt når jeg fjerner kabelen som står der. Er ingen ekspert på dette, men trodde det var enkelt. Det er koblet 4 kabler til dette punktet på dynamoen. Når jeg som jeg skriver tar bort den som er "størst" er displayet dødt. Legger ved noen bilder i håp om tips. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 26.Mai Link til dette innlegget Svart 26.Mai Vanskelig å se ut fra tegningen, men det ser ikke ut til at dynamoen har egen kabel for å måle spenningen på batteri-siden av skillet. I såfall er ikke diodebasert skille egnet, man må bruke spenningsstyrt relé. (Ut fra størrelsen på kjøleribbene ser dette ut som diodebasert) Hvilket fabrikat/modell skille du har ville vært nyttig å vite. Dynamo og lading av flere batterier Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 26.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai Ingar skrev for 2 timer siden: Hvilket fabrikat/modell skille du har ville vært nyttig å vite. Hei Ingar. Takk for at du tok deg tid til å svare :-) Jeg kjøpte disse på Finn. Informasjonen jeg fikk var som følger: Beregnet på dynamoer (alternators), 10-350 Amp, på 12, 24 eller 32 Amp. Den har Volvo Penta nr 873120-0, og er av merke Arco BI-0702. Kan også erstatte part nr Sierra 18-6855. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 26.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai Sitter å leser på tråden din nå og skjønner muligens hvorfor den VSR spenningsstyrt skille-rele ikke lader forbruks batteriet. Jeg har en slik bryter (til venstre på bilde) der start batteriet er på valg 2. Jeg har koblet denne VSR til 2. Men den burde jo ha virket fordi den har jo konstant strøm fra startbatteriet. Det lyser en rød "prikk" på VSR, men får ingen ladning til forbruks batteri. Derfor jeg kjøpte disse to fra finn, fordi jeg skal også ha et ekstra batteri på babord side som kun skal kobles til kjøleskapet. (det er på 235amp) Legger ved ett bilde. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.