ojh9000 Startet 21.Januar.2006 Del på Facebook Startet 21.Januar.2006 Jeg har en Marna 8 - 11 hk i en trebåt som tar inn endel vann. Den fikk seg en dukkert i sommer. hehe. Etter det har jeg kjørt to separate lensepumper på to batterier. Jeg ble litt lei av å ta ut og inn batteriene til lading. Så jeg kunne tenke meg å få satt på en dynamo på motoren. Dersom det ikke er for komplisert eller koster for mye penger. hva trenger jeg og hvordan går jeg fram? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Wicma Svart 22.Januar.2006 Del på Facebook Svart 22.Januar.2006 Gå til bilopphuggeren å skaff en passe generator, Ut fra de store boltene som holder sylinderene på høre side lages et feste som holder generatoren, en stramme annordning i fra toppen. V reima som driver generatoren lar du bare gå rett på svinghjulet, trenger ikke spor. Har hatt den løsningen selv på en marena, fungerte helt utmerket. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ojh9000 Svart 22.Januar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Januar.2006 Takk for tipset! Det var en av tingene jeg har grubbla mye på , om jeg må lage spor i svinghjulet eller ikke. Er det samme hvilken bil type jeg tar fra? Kan en dynamo fra biltema brukes? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 22.Januar.2006 Del på Facebook Svart 22.Januar.2006 Er det samme hvilken bil type jeg tar fra? Kan en dynamo fra biltema brukes? Det går nok fint! Du må jo uansett lage til fester som passer til dynamoen... Bare pass på å finn en med innebygd regulator, men det har vel de fleste nå. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
ojh9000 Svart 23.Januar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Januar.2006 Det høres jo rimelig enkelt ut. Får håpe jeg får det til. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ojh9000 Svart 21.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2006 Jeg var hos bilopphuggeren idag og fant denne dynamoen. Den sto i en Toyota corolla, og jeg valgte den fordi den har en flat reim slik at det kan gå greit uten spor i svinghjulet. Det jeg lurer på er: * Er det det samme hvilken vei den står? produserer den strøm begge veier? * hvor skal ledningene gå? (merket 1,2,3 og 4) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 22.April.2006 Del på Facebook Svart 22.April.2006 Den produserer strøm uavhengig av dreieretning. men det kan tenkes at kjøleviften er beregnet på å gå en vei. Dette vil fremgå av formen på viftebladene. Det er dessv. ikke mulig å si noen om koblingen ut fra bildet. Forutsatt at den har innebygd regulator skal den ha kobling for batteri pluss (B+) og ladelampe (D+ eller 61). I tillegg kan det være uttak for turteller (W). I parantes de vanlige benevnelser på disse koblingene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ojh9000 Svart 22.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2006 Jeg la merke til at den sorte ledningen var skrudd fast til godset på bilen. Skal jeg ha denne på minuspolen på batteriet? eller trenger jeg bare å finne den som skal til pluss? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 22.April.2006 Del på Facebook Svart 22.April.2006 Denne kobler du til minus på batteriet. Pluss'en lar seg sannsynligvis lokalisere ved at denne tilkoblingen er kraftigere dimensjonert enn de andre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ojh9000 Svart 22.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2006 Takk for opplysningen. Da tror jeg at jeg vet hvike ledninger det er snakk om. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tuffff Svart 22.April.2006 Del på Facebook Svart 22.April.2006 Interessant. Jeg er 1/8 dels eier i en prom på 22 fot med en tosylyndret Marna på 8 -11 hk. Vi begynner å bli litt for gamle til å sveive hele tiden, så en dynamo og en selvstarter presser seg snart frem. Kanskje vi må trå til å få mekket dette i sammen på basis av en Toyota (??!!!) mv tuffff Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sofaseileren Svart 22.April.2006 Del på Facebook Svart 22.April.2006 Litt usikker her: Er det tryggt å ha vanlig åpen dynamo på en bensinmotor?. Vanligvis har slike motorer en dynastarter. Forskjellen her er at spolehuset er lukket. I et åpent ventilert spolehus vil det jo også være eksponerte gnister. Det er selvfølgelig en viss forskjell på åpne snekker, og motorer under dekk i seilbåter (som jeg har) men bensindamp kan da uansett forekomme? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ojh9000 Svart 28.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2006 Nå har jeg montert dynamoen. Jeg har plassert den på den andre siden enn der forgasser og bensin inntak sitter. Så jeg håper det kan redusere en eventuell brannfare. Jeg har enda ikke funnet ut av kobling av ledningene. Men båten skal på vann i morgen, og da kan jeg ha motoren igang, og da kan jeg forhåpentlig vis finne ut av det. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ojh9000 Svart 29.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2006 (redigert) Nå er båten på vannet. Den tar ikke inn så mye vann som ifjor heldigvis. Jeg starta motoren også og dynamoen sveiv greit. reima henger stramt og fint. Jeg prøvde å finne ut om den lager strøm, men det skjønnte jeg ikke så mye av. Jeg hadde en lampe til å teste med. jeg la en ledning til minus på batteriet fra lampa. Det samme gjorde jeg med med den som skulle til minus på dynamoen. Så tok jeg i tur og orden de andre ledningene fra dynamoen og la inntil den andre ledningen til lampa. Da mener jeg at det burde lyse i lampa, men det gjorde det ikke. Er det feil måte å teste på? Eller er dynamoen død? Redigert 30.April.2006 av ojh9000 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ojh9000 Svart 30.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2006 må dynamoen ha strøm fra batteriet for å kunne lade? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 30.April.2006 Del på Facebook Svart 30.April.2006 ja, den må ha startstrøm fra batteriet inn på D+/61. Normalt går denne strømmen gjennom ladelampa. Har skrevet noe om dynamoens virkemåte her. (Ser at tabellene er ødelagte, men har ikke tid til å fikse det akkurat nå...) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ojh9000 Svart 30.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2006 Kjempe bra da har jeg litt å studere på. En ting til jeg lurer på er dette med spennings regulator. Er det innebyggd på min dynamo eller må jeg ha det i tillegg? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nidelv590 Svart 1.Juni.2006 Del på Facebook Svart 1.Juni.2006 (redigert) Hei, Hvor gammel var den Toyotaen du hentet dynamoen fra? Jeg er i gang med samme prosjekt, men vi fikk ut dynamo, ledningsnett, relè og 12V regulator fra bilen. (gammel 86-model Toyota Camry). Har hatt en del "eksperter" til å måle den, men de får bare 0,1 V ut fra dynamoen. Noen som har noen tips? Alt er koblet slik det var i bilen, med jording og full pakke. Prosjektet mitt er en Rolandsnekke 23" med 8-11 Hk Marna motor (type K). Redigert 1.Juni.2006 av marna_k (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Walter_S Svart 1.Juni.2006 Del på Facebook Svart 1.Juni.2006 men de får bare 0,1 V ut fra dynamoen. Er det koblet ladelampe til D+ på dynamo'en? Uten denne får du ikke dynamo'en til å produsere strøm....... Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post Share on other sites More sharing options...
nidelv590 Svart 1.Juni.2006 Del på Facebook Svart 1.Juni.2006 Er det det som mangler ja? Kan man koble til en vanlig lyspære eller? Hvor får man tak i en ladelampe evt. ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 1.Juni.2006 Del på Facebook Svart 1.Juni.2006 Du bruker en vanlig 12v lyspære, 2-5W. Egentlig trenger du ikke lampe heller, bare en kabel fra "tenning på". Men ladelampe-funksjon kan jo være grei å ha. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Walter_S Svart 1.Juni.2006 Del på Facebook Svart 1.Juni.2006 Er det det som mangler ja?Det er flere enn deg som ha gått på den....... Sabb 10hk - Hjelp til montering av dynamo Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post Share on other sites More sharing options...
ojh9000 Svart 20.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2006 lensepumpene mine tappet ikke så mye strøm fra batteriene som jeg hadde trodd, så jeg har klart meg uten lading i sommer... Men dynamoen er montert og henger greit, så jeg skulle gjerne hatt den til å virke fordet... Jeg angrer på at jeg ikke tok ut hele ledningsnettet og alt fra bilen når jeg først var i gang... Så det jeg lurer på er: Hva trenger jeg for å få den til? Kan jeg skaffe det f.eks på biltema. Er det sansynlig at dynamoen er i stykker, i.o.m at jeg har koblet ledningene i hytt og pine på batteriet? Hvis ja. kan den repareres? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.