OCG Startet 26.Mai Link til dette innlegget Startet 26.Mai Hei! Har fått tak i en 2007 Yamarin 53BR med en 2019 Yamaha 70hk itl en pris var omtrent verdien på båtmotoren. Båten i "ok" stand iflg de som har peiling, men det er en liten sprekk i akterspeilet som iflg noen er "normalt" mtp alder, mens andre sier jeg bør gjøre noe med det. Legger ved et par bilder og tips mottas med takk da jeg er ikke noe erfaren med båter generelt. Jeg kan laminere glassfiber og har utstyr til det, da jeg har drevet litt med det på andre "karosserier", så jeg søker vel en løsning som er litt "jeg gjør det beste ut av det, og kjører så lenge det går". Går det ad dundas etterhvert, så har jeg fått tak i god motor med startsperre, "Moderne" og har masse liv igjen. Tusen takk for tips og råd! Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 26.Mai Link til dette innlegget Svart 26.Mai Hvis du kan støpe, så ville jeg tatt det der FØR det går ad Dundas Slip i sprekken og rundt sprekken, for og finne ut hvor stort område det har spredd seg utover, støp, slip, gelcoat, slip, rubb opp Sitér dette innlegget Link to post
OCG Svart 26.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai Takk! Har begynt å slipe litt. Ser ut som det er konsentrert til det «hakket» mens spredningen er i gelcoaten. Er jo seff en grunn til at gelcoaten sprekker, men fibrene er hele under. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 26.Mai Link til dette innlegget Svart 26.Mai Du får ikke gelcoat sprekk, uten at det er laminat sprekk under. Det er lett og se sprekkene når man sliper, for støvet legger seg gjerne i sprekken og blir en hvit stripe Sitér dette innlegget Link to post
Selco Racing Svart 27.Mai Link til dette innlegget Svart 27.Mai Litt få bilder. Kjenner ikke båtemodellen. Jeg ville tatt av motoren og kantlisten, motorplaten og undersøkt akterspeilet bedre, også innvendig underfra. Er det kosmetisk skade, eller svikt i styrken på hekken? Det må du finne ut. Er det morken finer, som bør byttes? Kanskje du bør totalt renovere akterspeil. Båten må være sikker før tur. Et svakt punkt på mange båter med påhenger, er luftspalte mellom motorbrønn og transom. Når motor blir skrudd fast, blir det forholdsvis tynne laminatet i motorbrønn presset mot den massive transom. Da blir det lett spenninger som blir til sprekker, dersom det ikke er stumt mellom. Har du luftavstand mellom brønn og transom, bør du fylle opp med lim. Enten borre hull å sprøyte inn, eller noe annet, slik at det blir helt stumt. Motorbolter er også ofte fingjenget, slik at man får mye moment. Kan også brukes en anleggsplate for boltene, slik at belastning blir fordelt over større område i motorbtønn. Et annet svakt punkt er at boltene som holder motoren, ikke er montert slik at det ikke lekker vann inn i finer. Vannet kommer inn via boltene i motorbrønn, eller kryper inn bak motorplata. Tetting må påføres på innsiden av motorplata. Dette gjør mange feil. De tar ikke av plata og påfører tetting på innsiden. Liten lekk over mange år, gjør hekken morken, og sprekker. Om du bare pynter på sprekken utvendig, og ikke fjerner de underliggende årsakene, tror jeg den sprekken kommer fort tilbake. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.