Sinvano Startet Tirsdag 09:56 Link til dette innlegget Startet Tirsdag 09:56 April og store deler av Mai har bydd på mye sol, og båtpuss. Har skrapt, pusset og slipt ned gammelt bunnstoff og primer. Jeg har kommet ned til gelcoat og kun litt finpuss gjenstår, men nå har det regnet godt de siste dagene og båten står opp ned utendørs. Hvor lenge bør den få tørke før den primes og evt bunnsmøres? Slik at fuktighet trekkes ut. Er det et alternativ å bruke den uten noe primer denne sesongen eller bør enn ikke gjøre det? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart Tirsdag 10:59 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 10:59 Har ikke båten stått på land siden i fjor.? Hempel sa i sin tid at en skulle legge på 6 strøk 2 -komp primer for å få tett båt. Kjøp 2 forskjellige farger så ser en helligdagene bruk rulle. Et strøk hver dag så slipper en å matte ned. 4 timer etter siste strøket med primer legg på et lag bunnstoff i en farge du ikke skal ha siden, så vil du siden se hvor det slites mest bunnstoff. les på boksen hvor lenge bunnstoffet skal tørke før sjøsetting. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
mawilu Svart Tirsdag 13:14 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 13:14 Jotun anbefaler kun to lag med primer for full barriere så da ville jeg valgt den istedenfor 6 lag med Hempel Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart Tirsdag 14:54 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 14:54 mawilu skrev 1 time siden: Jotun anbefaler kun to lag med primer for full barriere Hva som lønner seg ?? ser Jotun sier Ser Hempel sier i en borsyre 4 strøk og 120 µm til sammen. og bunnstoff på etter to timer etter siste strøk. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
mawilu Svart Tirsdag 16:38 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 16:38 Dette har jeg lite kunnskap om, gjorde samme jobben i fjor og måtte ta to strøk som det sto synes derfor at 6 måtte være overkill . Hvilken tykkelse det blir av et strøk har jeg ikke peiling på Sitér dette innlegget Link to post
Sinvano Svart Onsdag 08:13 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Onsdag 08:13 Roger jo skrev for 21 timer siden: Har ikke båten stått på land siden i fjor.? Hempel sa i sin tid at en skulle legge på 6 strøk 2 -komp primer for å få tett båt. les på boksen hvor lenge bunnstoffet skal tørke før sjøsetting. Jo båten har stått siden ifjor men tenkte mer i forhold til om den burde tørke noe etter en del regnvær før enn primer. Men den trekker vel ikke vann rett gjennom glassfiber pga regn. Forøvrig usikker på om det blir bunnstoff. Båten taes opp på henger etter hver tur og spyles hvis den har vært i saltvann. Ellers er jeg like mye i ferskvann med den. I fjor lå den i saltvann i 2 uker sammenhengende, er det nødvendig med bunnstoff for så lite? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart Onsdag 09:31 Link til dette innlegget Svart Onsdag 09:31 Sinvano skrev 1 time siden: Båten taes opp på henger etter hver tur og spyles hvis den har vært i saltvann. Ellers er jeg like mye i ferskvann med den. I fjor lå den i saltvann i 2 uker sammenhengende, er det nødvendig med bunnstoff for så lite? Med det bruksmønstret og er båten fri for skader under vannlinjen, hadde jeg lagt på et lag for å få en glattere overflate og droppet bunn stoff. PS. sist jeg la 2-komp på en plastbåt så malte jeg også en stålplate bit 6 strøk ble 132 µm Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
NilsPils Svart Onsdag 09:40 Link til dette innlegget Svart Onsdag 09:40 Sinvano skrev for 23 timer siden: Er det et alternativ å bruke den uten noe primer denne sesongen eller bør enn ikke gjøre det? Det ville jeg ikke gjort. Kan bli mye jobb å få den ren nok til priming neste år. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Sinvano Svart Onsdag 10:12 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Onsdag 10:12 Roger jo skrev 38 minutter siden: Med det bruksmønstret og er båten fri for skader under vannlinjen, hadde jeg lagt på et lag for å få en glattere overflate og droppet bunn stoff. PS. sist jeg la 2-komp på en plastbåt så malte jeg også en stålplate bit 6 strøk ble 132 µm Da blir det nok kun primer. Bare 1 lag primer? Er det nok? NilsPils skrev 29 minutter siden: Det ville jeg ikke gjort. Kan bli mye jobb å få den ren nok til priming neste år. Dropper det 👍 Men, opprinnelig spørsmål som egentlig ikke er besvart, hvor lenge bør båten tørke før jeg primer etter regnvær? Jeg skal flytte den inn i garasjen etter siste puss så kan den stå tørr før priming. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart Onsdag 10:28 Link til dette innlegget Svart Onsdag 10:28 @Sinvano Det avhenger vel av primeren, men jeg fikk iallfall beskjed om at før bruk av Hempels primer skal båten være helt tørr å ta på. Hvis du lurer på om den er tørr, er det jo bare å bruke litt tørkepapir, det avslører veldig fort om det er fuktighet igjen. Edit: Og det der er vel noe du bare skal gjøre en gang, så da er det jo bedre å være helt på den sikre siden enn å risikere at ikke primeren fester ordentlig, syns du ikke? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart Onsdag 12:10 Link til dette innlegget Svart Onsdag 12:10 Sinvano skrev for 1 time siden: Men, opprinnelig spørsmål som egentlig ikke er besvart, hvor lenge bør båten tørke før jeg primer etter regnvær? Vask den og skyll den godt Inn i garasjen og varm garasjen opp til 20 grader etter en dag eller to. Med ditt bruksmønstre og båten på land siden i fjor så vil jeg si når duggen slipper skroget , normalt etter kl 14 en solskinns dag. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Sinvano Svart 21 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21 timer siden Mastiff skrev for 20 timer siden: @Sinvano Det avhenger vel av primeren, men jeg fikk iallfall beskjed om at før bruk av Hempels primer skal båten være helt tørr å ta på. Hvis du lurer på om den er tørr, er det jo bare å bruke litt tørkepapir, det avslører veldig fort om det er fuktighet igjen. Edit: Og det der er vel noe du bare skal gjøre en gang, så da er det jo bedre å være helt på den sikre siden enn å risikere at ikke primeren fester ordentlig, syns du ikke? Ja, håper det er kun 1 gang, på denne båten 😆 Roger jo skrev for 19 timer siden: Vask den og skyll den godt Inn i garasjen og varm garasjen opp til 20 grader etter en dag eller to. Med ditt bruksmønstre og båten på land siden i fjor så vil jeg si når duggen slipper skroget , normalt etter kl 14 en solskinns dag. Ja, da får jeg pusse ferdig, vaske over, så er det noen småsår jeg vil sparkle før jeg primer den. Blir vel greit etterhvert Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.