Jump to content

Vil det ha noen betydning for en ekkoloddsvinger om jeg rubber overflaten, grunner og stoffer den?

Mastiff

Recommended Posts

Jeg skal til å gå over til Silic One istedenfor vanlig stoffing siden båten alltid ligger ute, og Silic One skal være veldig effektivt da. Vi vil også gjerne unngå mikroplastutslipp som vanlig stoffing har og giftutslipp til sjøen. Ekkoloddsvingeren skal også byttes i en nyere GT23M-TM som passer til 722 XS Plus ekkoloddet som jeg skal montere samtidig. Den som sitter der nå, er alltid overgrodd, selv om jeg stoffer den samtidig med båten. Så jeg regner med at stoffingen ikke sitter ordentlig på plasten. Jeg tenker å rubbe overflaten på den nye svingeren, grunne den med tokomponent epoksy av samme typen som jeg tar resten av båten med, følge på med tie coat og til slutt to lag med Silic One, som resten av båten. Jeg tror jo ikke det vil ha noen betydning, siden enkelte limer fast svingerne i bunnen av glassfiberbåter, men vil for sikkerhets skyld spørre ekspertene her om det er noen sjanse for at dette skal svekke signalet. Jeg vil jo tro at begroing svekker det mer.

Med mindre løsemidlene i primeren ødelegger plasten i svingeren så tror jeg dette går helt utmerket. Jeg hadde en diskusjon med Simrad om dette ifm kjøp av noen store multistrålesvingere til flere hundre tusen pr stk en gang i tiden. Konklusjonen der var at et lag bunnstoff ikke påvirket signalet noe særlig, og vi sparte mye jobb med å ta opp giverne for rengjøring ofte. Så da tenker jeg at det burde gå greit på givere til hobbybruk også...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Takk, det høres ut som det er akkurat som jeg trodde. Løsemiddelet skal ikke kunne ødelegge noe, vil jeg tro. Det står ingenting om at den ikke kan brukes på plastbåter (altså Pioneer, Terhi og lignende), så da bør jeg være på den sikre siden. :tommel_opp:

Og ellers, svingere til flere hundre tusen? :sjokkert: Hva i alle dager brukes sånt til?

Mastiff skrev 11 minutter siden:

Og ellers, svingere til flere hundre tusen? :sjokkert: Hva i alle dager brukes sånt til?

Sjøbunnskartlegging offshore. Mener de lå på rundt 600' pr stk, og det var tre i ett oppsett. Det koster å være kar...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...