Jump to content

Volvo Penta D3 gir seg ved ca 3000 turtall

Pasi2

Recommended Posts

Hei!

Volvo Penta D3 190 hk 2007 modell, 540 gangtimer.

Siste tur før opptak i høst kjørte jeg båten et stykke som tar ca 30 minutter i plan og omdreing på mer enn 3000. Nå etter at den er satt ut så stopper den når motor når 3000. Lar seg greit starte igjen og går fint frem til en "gir" på.

Hva er det første dere ville ha sjekket?

Kan det være turbo?

MVH

Pål

Map-sensor er det vel D4/D6 som har hatt problemer med for noen få årganger. Har ikke hørt/lest at dette skal være noe spesielt problem på D3. Men feil på denne sensoren gjør ofte at turtallet stopper langt tidligere enn 3000. 

Jeg ville startet med å sjekke at turbo ikke sitter fast. Om det er en drev-instalasjon er ikke dette så uvanlig. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Pasi2 skrev for 7 timer siden:

Hei!

Volvo Penta D3 190 hk 2007 modell, 540 gangtimer.

Siste tur før opptak i høst kjørte jeg båten et stykke som tar ca 30 minutter i plan og omdreing på mer enn 3000. Nå etter at den er satt ut så stopper den når motor når 3000. Lar seg greit starte igjen og går fint frem til en "gir" på.

Hva er det første dere ville ha sjekket?

Kan det være turbo?

MVH

Pål

Båten er solgt og det er kjøper som rapporterer inn feilen. Motor var feilfri i de årene jeg har hatt den (siden 2011) Nå melder kjøper at "båten" stopper når han går over 3000rpm. 

Brigg skrev 54 minutter siden:

Forhåpentligvis kommer trådstarter på banen og oppklarer, så slipper vi andre å spekulere. 

Pasi2 skrev 5 minutter siden:

Båten er solgt og det er kjøper som rapporterer inn feilen. Motor var feilfri i de årene jeg har hatt den (siden 2011) Nå melder kjøper at "båten" stopper når han går over 3000rpm. 

Bitteliten skrev for 2 timer siden:

Når motoren stopper på 3000 rpm - gir den ingen feilkoder?

Har bedt kjøper om å oppgi feilkode uten å få denne...

Pasi2 skrev 1 minutt siden:

Tipper det, men kjøper har ikke sendt meg denne tross oppfordring...

Er saken nå at kjøper bruker dette til å kreve prisavslag?

Dette høres veldig rart ut. Jeg tok en kjapp ringerunde til D3 folk og de får heller ikke dette til å rime...

Ikke gå med på noe bare for å få saken ut av verden...

Her kom det brått mye info som gjerne kunne stått i første innlegg. Det ville vært nyttig for de av oss som ikke er synske. 

Turbo som har satt seg er fremdeles et alternativ. Særlig om dette er en drevinstallasjon, men om det er det det er snakk om det vet vi ikke noe om. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Captain A skrev 2 minutter siden:

Ja tenker eg dette kan være noe annet, vist ikkje han fylt noe dritt diesel, går tett på eit blunk da

kjipt med sånne tilbake mld fra kjøper. Man ønsker jo at alt skal være på stell

Ja tenkte virkelig at han gjorde et godt kjøp og får en fin sommer, dumt når det blir sånn....

Brigg skrev 1 minutt siden:

Her kom det brått mye info som gjerne kunne stått i første innlegg. Det ville vært nyttig for de av oss som ikke er synske. 

Turbo som har satt seg er fremdeles et alternativ. Særlig om dette er en drevinstallasjon, men om det er det det er snakk om det vet vi ikke noe om. 

Jeg tenker også at dette er et godt tips, er drev ja...

dieselfan skrev 8 minutter siden:

Er saken nå at kjøper bruker dette til å kreve prisavslag?

Dette høres veldig rart ut. Jeg tok en kjapp ringerunde til D3 folk og de får heller ikke dette til å rime...

Ikke gå med på noe bare for å få saken ut av verden...

Takk for svar :-) synes også at det er rart da motor aldri har stanset på denne måten i mitt eie...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...