Pasi2 Startet Onsdag 12:39 Link til dette innlegget Startet Onsdag 12:39 Hei! Volvo Penta D3 190 hk 2007 modell, 540 gangtimer. Siste tur før opptak i høst kjørte jeg båten et stykke som tar ca 30 minutter i plan og omdreing på mer enn 3000. Nå etter at den er satt ut så stopper den når motor når 3000. Lar seg greit starte igjen og går fint frem til en "gir" på. Hva er det første dere ville ha sjekket? Kan det være turbo? MVH Pål Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart Onsdag 13:05 Link til dette innlegget Svart Onsdag 13:05 Vet at flere har problemer med MAP-sensor. Les av nr på denne og kjøp rett i fra Bosch. Under halve prisen. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart Onsdag 14:06 Link til dette innlegget Svart Onsdag 14:06 Map-sensor er det vel D4/D6 som har hatt problemer med for noen få årganger. Har ikke hørt/lest at dette skal være noe spesielt problem på D3. Men feil på denne sensoren gjør ofte at turtallet stopper langt tidligere enn 3000. Jeg ville startet med å sjekke at turbo ikke sitter fast. Om det er en drev-instalasjon er ikke dette så uvanlig. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
dieselfan Svart Onsdag 16:46 Link til dette innlegget Svart Onsdag 16:46 Brigg skrev for 2 timer siden: Jeg ville startet med å sjekke at turbo ikke sitter fast. Mener du at dersom turboen "sitter" så kan det føre til at motoren stopper når den når 3000 omdr, men lar seg lett starte igjen? her henger jeg ikke med, du må forklare Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart Onsdag 17:50 Link til dette innlegget Svart Onsdag 17:50 Når motoren stopper på 3000 rpm - gir den ingen feilkoder? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart Onsdag 18:55 Link til dette innlegget Svart Onsdag 18:55 Jeg leser det slik at motoren ikke vil øke turtallet utover 3000 omdr, ikke at den stopper. Ref også trådens tittel. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
dieselfan Svart Onsdag 19:07 Link til dette innlegget Svart Onsdag 19:07 Pasi2 skrev for 6 timer siden: Nå etter at den er satt ut så stopper den når motor når 3000. Lar seg greit starte igjen og går fint frem til en "gir" på. OK, @Brigg da er det bare oss som legger helt forskjellig betydning av teksten i bold. For meg er det slik at når noe stopper... så går det ikke Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart Onsdag 19:38 Link til dette innlegget Svart Onsdag 19:38 Forhåpentligvis kommer trådstarter på banen og oppklarer, så slipper vi andre å spekulere. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Pasi2 Svart Onsdag 20:28 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Onsdag 20:28 Pasi2 skrev for 7 timer siden: Hei! Volvo Penta D3 190 hk 2007 modell, 540 gangtimer. Siste tur før opptak i høst kjørte jeg båten et stykke som tar ca 30 minutter i plan og omdreing på mer enn 3000. Nå etter at den er satt ut så stopper den når motor når 3000. Lar seg greit starte igjen og går fint frem til en "gir" på. Hva er det første dere ville ha sjekket? Kan det være turbo? MVH Pål Båten er solgt og det er kjøper som rapporterer inn feilen. Motor var feilfri i de årene jeg har hatt den (siden 2011) Nå melder kjøper at "båten" stopper når han går over 3000rpm. Sitér dette innlegget Link to post
Pasi2 Svart Onsdag 20:29 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Onsdag 20:29 Kjøper oppgir også alarm, men ikke hva feilkode er... Det jeg synes er rart er at båten gikk feilfri over 3000rpm da jeg kjørte den i over 30 min i høst til opptak? mvh Pål Sitér dette innlegget Link to post
Captain A Svart Onsdag 20:33 Link til dette innlegget Svart Onsdag 20:33 Tette diesel filter ? altså nesten tette diesel filter… Sitér dette innlegget Link to post
Pasi2 Svart Onsdag 20:34 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Onsdag 20:34 Brigg skrev 54 minutter siden: Forhåpentligvis kommer trådstarter på banen og oppklarer, så slipper vi andre å spekulere. Pasi2 skrev 5 minutter siden: Båten er solgt og det er kjøper som rapporterer inn feilen. Motor var feilfri i de årene jeg har hatt den (siden 2011) Nå melder kjøper at "båten" stopper når han går over 3000rpm. Bitteliten skrev for 2 timer siden: Når motoren stopper på 3000 rpm - gir den ingen feilkoder? Har bedt kjøper om å oppgi feilkode uten å få denne... Sitér dette innlegget Link to post
Pasi2 Svart Onsdag 20:36 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Onsdag 20:36 Captain A skrev 2 minutter siden: Tette diesel filter ? altså nesten tette diesel filter… Tror ikke da filter ble byttet ved opptak i høst.... Sitér dette innlegget Link to post
Pasi2 Svart Onsdag 20:39 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Onsdag 20:39 Brigg skrev for 1 time siden: Jeg leser det slik at motoren ikke vil øke turtallet utover 3000 omdr, ikke at den stopper. Ref også trådens tittel. Beklager utydelighet, motor stopper etter noen sekunder etter å ha oppnådd 3000rpm mvh Pål Sitér dette innlegget Link to post
Pasi2 Svart Onsdag 20:45 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Onsdag 20:45 Bitteliten skrev for 2 timer siden: Når motoren stopper på 3000 rpm - gir den ingen feilkoder? Tipper det, men kjøper har ikke sendt meg denne tross oppfordring... Sitér dette innlegget Link to post
Captain A Svart Onsdag 20:47 Link til dette innlegget Svart Onsdag 20:47 Pasi2 skrev 10 minutter siden: Tror ikke da filter ble byttet ved opptak i høst.... Begge filter ? For og fin filter ? Sitér dette innlegget Link to post
Pasi2 Svart Onsdag 20:48 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Onsdag 20:48 Captain A skrev Just now: Begge filter ? For og fin filter ? Ja, begge :-) mvh Pål Sitér dette innlegget Link to post
Captain A Svart Onsdag 20:51 Link til dette innlegget Svart Onsdag 20:51 Ja tenker eg dette kan være noe annet, vist ikkje han fylt noe dritt diesel, går tett på eit blunk da kjipt med sånne tilbake mld fra kjøper. Man ønsker jo at alt skal være på stell Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart Onsdag 20:51 Link til dette innlegget Svart Onsdag 20:51 Pasi2 skrev 1 minutt siden: Tipper det, men kjøper har ikke sendt meg denne tross oppfordring... Er saken nå at kjøper bruker dette til å kreve prisavslag? Dette høres veldig rart ut. Jeg tok en kjapp ringerunde til D3 folk og de får heller ikke dette til å rime... Ikke gå med på noe bare for å få saken ut av verden... Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart Onsdag 20:52 Link til dette innlegget Svart Onsdag 20:52 Her kom det brått mye info som gjerne kunne stått i første innlegg. Det ville vært nyttig for de av oss som ikke er synske. Turbo som har satt seg er fremdeles et alternativ. Særlig om dette er en drevinstallasjon, men om det er det det er snakk om det vet vi ikke noe om. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Pasi2 Svart Onsdag 20:54 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Onsdag 20:54 Captain A skrev 2 minutter siden: Ja tenker eg dette kan være noe annet, vist ikkje han fylt noe dritt diesel, går tett på eit blunk da kjipt med sånne tilbake mld fra kjøper. Man ønsker jo at alt skal være på stell Ja tenkte virkelig at han gjorde et godt kjøp og får en fin sommer, dumt når det blir sånn.... Sitér dette innlegget Link to post
Pasi2 Svart Onsdag 20:55 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Onsdag 20:55 Brigg skrev 1 minutt siden: Her kom det brått mye info som gjerne kunne stått i første innlegg. Det ville vært nyttig for de av oss som ikke er synske. Turbo som har satt seg er fremdeles et alternativ. Særlig om dette er en drevinstallasjon, men om det er det det er snakk om det vet vi ikke noe om. Jeg tenker også at dette er et godt tips, er drev ja... Sitér dette innlegget Link to post
Pasi2 Svart Onsdag 20:56 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Onsdag 20:56 Pasi2 skrev Just now: Jeg tenker også at dette er et godt tips, er drev ja... Likevel rart at det har satt seg etter vinterlagring innendørs varmt... mvh Pål Sitér dette innlegget Link to post
Pasi2 Svart Onsdag 21:00 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Onsdag 21:00 dieselfan skrev 8 minutter siden: Er saken nå at kjøper bruker dette til å kreve prisavslag? Dette høres veldig rart ut. Jeg tok en kjapp ringerunde til D3 folk og de får heller ikke dette til å rime... Ikke gå med på noe bare for å få saken ut av verden... Takk for svar :-) synes også at det er rart da motor aldri har stanset på denne måten i mitt eie... Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart Onsdag 21:05 Link til dette innlegget Svart Onsdag 21:05 Pasi2 skrev 33 minutter siden: Det jeg synes er rart er at båten gikk feilfri over 3000rpm da jeg kjørte den i over 30 min i høst til opptak? Hva er turtallet ved laveste planfart, når alt er i orden? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.