Pasi2 Startet 28.Mai Link til dette innlegget Startet 28.Mai Hei! Volvo Penta D3 190 hk 2007 modell, 540 gangtimer. Siste tur før opptak i høst kjørte jeg båten et stykke som tar ca 30 minutter i plan og omdreing på mer enn 3000. Nå etter at den er satt ut så stopper den når motor når 3000. Lar seg greit starte igjen og går fint frem til en "gir" på. Hva er det første dere ville ha sjekket? Kan det være turbo? MVH Pål Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 28.Mai Link til dette innlegget Svart 28.Mai Vet at flere har problemer med MAP-sensor. Les av nr på denne og kjøp rett i fra Bosch. Under halve prisen. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 28.Mai Link til dette innlegget Svart 28.Mai Map-sensor er det vel D4/D6 som har hatt problemer med for noen få årganger. Har ikke hørt/lest at dette skal være noe spesielt problem på D3. Men feil på denne sensoren gjør ofte at turtallet stopper langt tidligere enn 3000. Jeg ville startet med å sjekke at turbo ikke sitter fast. Om det er en drev-instalasjon er ikke dette så uvanlig. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
dieselfan Svart 28.Mai Link til dette innlegget Svart 28.Mai Brigg skrev On 28.5.2025 at 14.06: Jeg ville startet med å sjekke at turbo ikke sitter fast. Vis hele sitatet Mener du at dersom turboen "sitter" så kan det føre til at motoren stopper når den når 3000 omdr, men lar seg lett starte igjen? her henger jeg ikke med, du må forklare Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 28.Mai Link til dette innlegget Svart 28.Mai Når motoren stopper på 3000 rpm - gir den ingen feilkoder? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 28.Mai Link til dette innlegget Svart 28.Mai Jeg leser det slik at motoren ikke vil øke turtallet utover 3000 omdr, ikke at den stopper. Ref også trådens tittel. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
dieselfan Svart 28.Mai Link til dette innlegget Svart 28.Mai Pasi2 skrev On 28.5.2025 at 12.39: Nå etter at den er satt ut så stopper den når motor når 3000. Lar seg greit starte igjen og går fint frem til en "gir" på. Vis hele sitatet OK, @Brigg da er det bare oss som legger helt forskjellig betydning av teksten i bold. For meg er det slik at når noe stopper... så går det ikke Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 28.Mai Link til dette innlegget Svart 28.Mai Forhåpentligvis kommer trådstarter på banen og oppklarer, så slipper vi andre å spekulere. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Pasi2 Svart 28.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai Pasi2 skrev On 28.5.2025 at 12.39: Hei! Volvo Penta D3 190 hk 2007 modell, 540 gangtimer. Siste tur før opptak i høst kjørte jeg båten et stykke som tar ca 30 minutter i plan og omdreing på mer enn 3000. Nå etter at den er satt ut så stopper den når motor når 3000. Lar seg greit starte igjen og går fint frem til en "gir" på. Hva er det første dere ville ha sjekket? Kan det være turbo? MVH Pål Vis hele sitatet Båten er solgt og det er kjøper som rapporterer inn feilen. Motor var feilfri i de årene jeg har hatt den (siden 2011) Nå melder kjøper at "båten" stopper når han går over 3000rpm. Sitér dette innlegget Link to post
Pasi2 Svart 28.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai Kjøper oppgir også alarm, men ikke hva feilkode er... Det jeg synes er rart er at båten gikk feilfri over 3000rpm da jeg kjørte den i over 30 min i høst til opptak? mvh Pål Sitér dette innlegget Link to post
Captain A Svart 28.Mai Link til dette innlegget Svart 28.Mai Tette diesel filter ? altså nesten tette diesel filter… Sitér dette innlegget Link to post
Pasi2 Svart 28.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai Brigg skrev On 28.5.2025 at 19.38: Forhåpentligvis kommer trådstarter på banen og oppklarer, så slipper vi andre å spekulere. Vis hele sitatet Pasi2 skrev On 28.5.2025 at 20.28: Båten er solgt og det er kjøper som rapporterer inn feilen. Motor var feilfri i de årene jeg har hatt den (siden 2011) Nå melder kjøper at "båten" stopper når han går over 3000rpm. Vis hele sitatet Bitteliten skrev On 28.5.2025 at 17.50: Når motoren stopper på 3000 rpm - gir den ingen feilkoder? Vis hele sitatet Har bedt kjøper om å oppgi feilkode uten å få denne... Sitér dette innlegget Link to post
Pasi2 Svart 28.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai Captain A skrev On 28.5.2025 at 20.33: Tette diesel filter ? altså nesten tette diesel filter… Vis hele sitatet Tror ikke da filter ble byttet ved opptak i høst.... Sitér dette innlegget Link to post
Pasi2 Svart 28.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai Brigg skrev On 28.5.2025 at 18.55: Jeg leser det slik at motoren ikke vil øke turtallet utover 3000 omdr, ikke at den stopper. Ref også trådens tittel. Vis hele sitatet Beklager utydelighet, motor stopper etter noen sekunder etter å ha oppnådd 3000rpm mvh Pål Sitér dette innlegget Link to post
Pasi2 Svart 28.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai Bitteliten skrev On 28.5.2025 at 17.50: Når motoren stopper på 3000 rpm - gir den ingen feilkoder? Vis hele sitatet Tipper det, men kjøper har ikke sendt meg denne tross oppfordring... Sitér dette innlegget Link to post
Captain A Svart 28.Mai Link til dette innlegget Svart 28.Mai Pasi2 skrev On 28.5.2025 at 20.36: Tror ikke da filter ble byttet ved opptak i høst.... Vis hele sitatet Begge filter ? For og fin filter ? Sitér dette innlegget Link to post
Pasi2 Svart 28.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai Captain A skrev On 28.5.2025 at 20.47: Begge filter ? For og fin filter ? Vis hele sitatet Ja, begge :-) mvh Pål Sitér dette innlegget Link to post
Captain A Svart 28.Mai Link til dette innlegget Svart 28.Mai Ja tenker eg dette kan være noe annet, vist ikkje han fylt noe dritt diesel, går tett på eit blunk da kjipt med sånne tilbake mld fra kjøper. Man ønsker jo at alt skal være på stell Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 28.Mai Link til dette innlegget Svart 28.Mai Pasi2 skrev On 28.5.2025 at 20.45: Tipper det, men kjøper har ikke sendt meg denne tross oppfordring... Vis hele sitatet Er saken nå at kjøper bruker dette til å kreve prisavslag? Dette høres veldig rart ut. Jeg tok en kjapp ringerunde til D3 folk og de får heller ikke dette til å rime... Ikke gå med på noe bare for å få saken ut av verden... Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 28.Mai Link til dette innlegget Svart 28.Mai Her kom det brått mye info som gjerne kunne stått i første innlegg. Det ville vært nyttig for de av oss som ikke er synske. Turbo som har satt seg er fremdeles et alternativ. Særlig om dette er en drevinstallasjon, men om det er det det er snakk om det vet vi ikke noe om. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Pasi2 Svart 28.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai Captain A skrev On 28.5.2025 at 20.51: Ja tenker eg dette kan være noe annet, vist ikkje han fylt noe dritt diesel, går tett på eit blunk da kjipt med sånne tilbake mld fra kjøper. Man ønsker jo at alt skal være på stell Vis hele sitatet Ja tenkte virkelig at han gjorde et godt kjøp og får en fin sommer, dumt når det blir sånn.... Sitér dette innlegget Link to post
Pasi2 Svart 28.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai Brigg skrev On 28.5.2025 at 20.52: Her kom det brått mye info som gjerne kunne stått i første innlegg. Det ville vært nyttig for de av oss som ikke er synske. Turbo som har satt seg er fremdeles et alternativ. Særlig om dette er en drevinstallasjon, men om det er det det er snakk om det vet vi ikke noe om. Vis hele sitatet Jeg tenker også at dette er et godt tips, er drev ja... Sitér dette innlegget Link to post
Pasi2 Svart 28.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai Pasi2 skrev On 28.5.2025 at 20.55: Jeg tenker også at dette er et godt tips, er drev ja... Likevel rart at det har satt seg etter vinterlagring innendørs varmt... mvh Pål Vis hele sitatet Sitér dette innlegget Link to post
Pasi2 Svart 28.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai dieselfan skrev On 28.5.2025 at 20.51: Er saken nå at kjøper bruker dette til å kreve prisavslag? Dette høres veldig rart ut. Jeg tok en kjapp ringerunde til D3 folk og de får heller ikke dette til å rime... Ikke gå med på noe bare for å få saken ut av verden... Vis hele sitatet Takk for svar :-) synes også at det er rart da motor aldri har stanset på denne måten i mitt eie... Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 28.Mai Link til dette innlegget Svart 28.Mai Pasi2 skrev On 28.5.2025 at 20.29: Det jeg synes er rart er at båten gikk feilfri over 3000rpm da jeg kjørte den i over 30 min i høst til opptak? Vis hele sitatet Hva er turtallet ved laveste planfart, når alt er i orden? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.