stian22i Startet Onsdag 13:23 Link til dette innlegget Startet Onsdag 13:23 Hei. Sliter med å få den ene dynamoen i båten til å starte og lade. Jeg må gi den strøm fra b+ til d+ manuelt for at ladelampa slukker og den begynner og lade. Har målt litt på begge motorene. Den som virker har ca 8v på d+ med ledning av dynamo og samme måling når jeg putter ledning til tilbake på dynamo. Den som ikke virker har ca 8v på d+ med ledning av dynamo men synker til 2.5v når jeg putter ledningen tilbake på dynamo. Dette er målt med tenning på. Er det mest sannsynlig noe galt med dynamoen siden spenning forandrer seg når jeg setter ledningen tilbake på dynamoen? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart Onsdag 13:52 Link til dette innlegget Svart Onsdag 13:52 Mener motoren din har en diode i tillegg til ladelampa koblet til d+. Dette fordi ladelampen alene gir for liten strøm til å starte ladingen. Hvis dioden er defekt eller ikke har kontakt med d+ så kan dette være årsaken. Målingen din tyder på det om jeg tolker beskrivelsen din riktig. Men hvor dioden er vet jeg ikke hvis du har den da. Se i koblingsskjema. Vær obs på at selv om det bare er en ledning til d+ så kan den være koblet i sammen med ledningen lenger opp i systemet. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart Onsdag 14:17 Link til dette innlegget Svart Onsdag 14:17 hegra skrev for 2 timer siden: Mener motoren din har en diode i tillegg til ladelampa koblet til d+ Stemmer, dvs det er en motstand. Mener den er på ca 50 ohm. Sitter mellom "Tenning på" og D+/61 på dynamo, altså i parallell med ladelampen. Kom når VP gikk over fra glødelamper til lysdioder i instrumentpanelet. Nr 18 på denne tegningen fra manualen i Dokumentarkivet: Sitér dette innlegget Link to post
stian22i Svart Onsdag 14:26 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Onsdag 14:26 Nja. Syns det ser ut som ledningen går helt frem. Jeg har glødelampe i instrumentpanel. Er nr 14 speed relay til kompressoren? Skal sjekke igjen, men kunne ikke se at ledningen gikk innom noe ved/i den boksen. Hvis det ikke er en diode som jeg ikke klarer å se i kretskortet i instrumentpanel da. Nr 4 på tegning. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart Onsdag 16:22 Link til dette innlegget Svart Onsdag 16:22 Må vel være den nr 2 eller 3 i koblingsboks oppå foran på motor Sitér dette innlegget Link to post
stian22i Svart Onsdag 17:03 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Onsdag 17:03 Ja burde være der isåfall. Skal sjekke igjen at jeg ikke har oversett den. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart Onsdag 18:38 Link til dette innlegget Svart Onsdag 18:38 Om du finner den så sjekk farge på ledninger. I følge skjema som Ingar har lagt ut er det en rød/blå ledning i ene enden og to 2 brune i andre enden. En annen ting som kan være en mulig feil er hvis dynamoens senseledning ikke har kontakt med batteri +. Den ledningen er gul og viser ikke på skjema. Fra volvo er denne ledningen en kort stubb som kommer ut av dynamoens bakstykke og er koblet til B+ på dynamo. Men hvis du har skillediode skal den være koblet fra B+ og forlenget helt til + på batterisiden. Mye rot dette kanskje, men poenget mitt er at denne gule ledningen må kontakt med +. Hvis ikke starter ikke lading uten at du lasker sammen B+ og d+ slik du gjorde. Ikke sikker på om lading starter da heller. Sitér dette innlegget Link to post
stian22i Svart Onsdag 19:16 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Onsdag 19:16 Brune går rett videre i kabelstokken. Rød/blå går fra 15 på speed relay og direkte inn i kabelstokken frem til dashbord. Jeg har glødelampe i instrument. Ja den sense har jeg kikket etter. Men den må være bak dekselet på mine dynamoer. Var en blå bak dekselet, koplet på en kabelsko rett ved b+. Ingen gul ledning å se. Men det jeg syns er rart er at spenning på d+ kabelen synker fra 8v til 2.5v når jeg monterer den på dynamoen. Hvis det var forståelig. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 20 timer siden Link til dette innlegget Svart 20 timer siden Jeg e litt tom for ideer. Enig i at det er litt merkelig at det er forskjell på de to dynamoene på d+. Hva med å måle d+ på dynamo uten ledningen på. Det skal vel være 0 volt der når motor står stille. Eller bytte om på pærene i panelet. Du har vel 4 stk. Lyser de like mye på begge motorene? Fortell også gjerne hva du har som ladeskille. Regner med du har ett eller annet. Sikkert andre også som har greie på dette, og fortell gjerne hvordan dette går så alle kan lære. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 20 timer siden Link til dette innlegget Svart 20 timer siden Har heller ikke oversikten på denne, ville bare nevne 2 ting: - dersom sensledning ikke er tilkoplet er min erfaring at dynamo lader som ville f på 40-serie, altså for høy ladespenning (ulikt D-serie). Så tviler litt på at det er problemet - hegra’s spørsmål om hvor B+ fra dynamoene går kan være viktig. Er de sammenkoblet, går de til separate banker eller via ladeskille/diode/VSR. Mener det er pekt på tidligere her inne at dersom en kopler sammen utganger fra dynamoer på 40-serie så kan den ene dynamoen ta ferie, og det blir synlig i form av at turteller ikke virker (om jeg har forstått det riktig, mener @mateco har nevnt dette ved flere anledninger) Sitér dette innlegget Link to post
stian22i Svart 19 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19 timer siden D+ på dynamo uten ledning skal jeg sjekke. Jeg har en victron argofet. Begge dynamoer går inn på input på denne. Sense ledning har jeg ikke på dynamoene. Ladespenning ligger på rundt 14v når begge går. Ingen problem med turteller hvis jeg starter dynamo manuelt ved å sette 12v på D+ manuelt. Kan prøve og kople vekk den fungerende dynamoen fra argofet. Byttet panelet med glødepærer fra den andre motoren, samme resultat. En detalj jeg har glemt å nevne er at jeg tidligere måtte ruse motoren i fri for og få dynamoen som er trøblete til å starte å lade. Har akkurat montert Lithium batterier på forbruk. Og ved siste sjekk før jeg begynte og bytte batterier så fungerte ikke dynamoen selv ved rusing. Så problemet var der før ombyggingen også. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 17 timer siden Link til dette innlegget Svart 17 timer siden Da kan det kanskje være at den ene dynamoen ikke klarer å starte på selvmagnetisering, mens den andre gjør det? Argofet har en exite inngang som kan brukes til å gi litt strøm på B+ for å starte dynamoer ved behov. Prøv å gi denne pluss 12V midlertidig og se om dynamo starter da. Gjør den det fører du den via tenningslås (mener kopling står beskrevet i Argofet-manual). Dersom dynamoene ikke har senseledning må de enten være uoriginale, eller så er senseinngang muligens bare lasket over til B+ bakpå dynamoene? Sitér dette innlegget Link to post
stian22i Svart 11 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11 timer siden Skal sjekke dette til mandagen. Ja står beskrevet i argofet manualen. Men der blander dem inn d+ også. Forklaringen i manualen samsvarer ikke helt med tegningen syns jeg, så den forvirrer litt😁 Mener på det er orginale valeo dynamoer. Men noen kan ha tuklet med dem før mitt eie. Det ladeskille jeg fjernet var ikke koplet riktig hvertfall. Her var både energize og jord på ladeskille koplet til d+ på hver sin dynamo😁 Har også en dynamo til stående på den ene motoren. Koplet med mulitreim på stybord side. Men den har ingen ledninger tilkoplet. Vet ikke hva tanken bak det hele har vært🙂 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.