Jump to content

Dynamo som ikke starter og lade. Volvo Penta Kad42


stian22i

Recommended Posts

  stian22i skrev On 4.6.2025 at 15.24:

 Men det forklarer ikke spenningen på input terminalen🤔 

Vis hele sitatet  

Nei, men som du sier er du vist ikke alene om dette. Kanskje det skal være slik? Forklarer heller ikke hvorfor lading ikke starter uten triksing. Men har merket meg at flere med to motorer får trøbbel når lading kobles sammen uten at jeg vet hvorfor. Så håper noen andre kan bidra ja:glimter:

Link to post

Jeg har motor, solceller og landstrømlader inn på felles innganger til 2 Argofet som fordeler videre til 5 banker, uten at det er et problem. Men dynamo er dum og når den insisterer på 14.4-14.5V mens MPPT mener 13.2V float er nok så gir MPPT seg. Kan ikke skjønne annet enn at 2 dynamoer inn på felles inngang også må gå fint. Om en bruker 2 Argofet for å skille dynamoene vil de jo ‘se’ akkurat samme spenning på B+ når de lader uansett. Dynamoene er ikke synske og kan ikke vite hva som står nedstrøms av B+. 
 

Jeg synes mistanken dreier litt tilbake til dynamoen som ikke lader. Vi har vel ikke fått fastslått om den har senseledning bakpå, som er lasket direkte til B+? Om den andre dynamoen da er veldig ivrig i tjenesten kan nok regulator på den ‘dårlige’ gi seg tidlig. Om den har senseinput kan det evt kompenseres med å flytte denne fra B+ til batteriet, men en annen løsning er at batteriene er fulle og at de ikke trenger mer enn bittelitt strøm for å holde setspenning, og at den ivrigste regulatoren tar den jobben? Det kan i så fall testes ved å la batteripakke tappes ned noe slik at ikke spenningen stiger så fort.

 

Fikk ikke helt klart for meg om de 4.5V greide å drive en lampe? Med minus på Argofet frakoblet er det naturlig at inngangen til de interne FET-transistorene flyter og dermed blir stående ‘halvåpne’, derav 12.7V.  Med jord tilkoplet burde den ikke slippe strøm gjennom feil vei men at det kan måles en ‘spøkelsesspenning’ ubelastet høres ikke umulig ut, dog burde den ikke klare å drive en glødelampe, men kanskje en prøvelampe med diode?

Link to post

Enig angående tankegang om input på argofet. Grunnen til at jeg vil ha to er basert på at alt kan feile. Så om feks utgangen til blybatteriet har feilet og bms kutter vil jeg gjerne ha redundans. 

 

Har ikke funnet sens. Det er en blå ledning som ser ut som går direkte på b+ bak dekselet. Men den ser jeg er der orginalt i tillegg til sense på andre av samme type.

Batteriene er så og si fulle, skal ta en ny test når dem er brukt litt. Ladingen starter nå med gang jeg kutter tenning og skrur på igjen, uten å slå av motor.

 

Det var lampe med diode. Skal prøve ei pære imorra. Takk for forklaring på virkemåte angående jord🙂👍

Men hva er "spøkelsespenning"?

 

 

 

Link to post
  stian22i skrev On 4.6.2025 at 18.32:

Enig angående tankegang om input på argofet. Grunnen til at jeg vil ha to er basert på at alt kan feile. Så om feks utgangen til blybatteriet har feilet og bms kutter vil jeg gjerne ha redundans. 

 

Har ikke funnet sens. Det er en blå ledning som ser ut som går direkte på b+ bak dekselet. Men den ser jeg er der orginalt i tillegg til sense på andre av samme type.

Batteriene er så og si fulle, skal ta en ny test når dem er brukt litt. Ladingen starter nå med gang jeg kutter tenning og skrur på igjen, uten å slå av motor.

 

Det var lampe med diode. Skal prøve ei pære imorra. Takk for forklaring på virkemåte angående jord🙂👍

Men hva er "spøkelsespenning"?

 

 

 

Vis hele sitatet  


Spøkelsespenning er sikkert et elendig uttrykk, men gjennom slike transistorer kan det lekke ørlite grann elektroner gjennom substratet, og gjerne mer på de som kan lede mye strøm. En kan da bli lurt ved at en måler en spenning når en bruker et voltmeter med veldig høy inngangsimpedans. Men ved litt belastning, f.eks. en glødelampe, så forsvinner spøkelsesspenningen fordi motstanden er for stor til at den kan drive noe. I så fall kan den nok ignoreres. Men om den greier å drive en glødelampe så ville jeg blitt skeptisk til selve Argofeten. Spøkelsesspenning brukes vel også om induserte spenninger i ledere som ligger inntil hverandre der en eller flere av de leder vekselstrøm, og sikkert andre sånne fenomener også.

 

Ville tatt et par kjappe bilder bakpå dynamoene uten deksel og lagt ut her. Fryktelig mange her inne som kjenner igjen slikt med en gang 😄

Link to post
  Fantino skrev On 4.6.2025 at 17.26:

Men dynamo er dum og når den insisterer på 14.4-14.5V mens MPPT mener 13.2V float er nok så gir MPPT seg. Kan ikke skjønne annet enn at 2 dynamoer inn på felles inngang også må gå fint. Om en bruker 2 Argofet for å skille dynamoene vil de jo ‘se’ akkurat samme spenning på B+ når de lader uansett. Dynamoene er ikke synske og kan ikke vite hva som står nedstrøms av B+. 
 

Vis hele sitatet  

 

Ja, en dynamo er dum, men enkelte er dummere enn andre. Et eksempel er Biltemas Universelle som regulerer ladespenningen utifra magnetiseringsspenningen. Altså den slipper gjennom strøm til magnetiseringsspolen ukritisk så sant den er under settpunkt men over transistorens terskelpenning. Altså ingen sense ledning. Men en slik har en fordel, og det er at den vil gi spenning uansett om den blir overkjørt av andre ladekilder, og dermed vil en evt. W utgangen være aktiv til turteller. Den bryr seg ikke om utgangsspenning for selve ladningen.

 

Når det gjelder drift av to dynamoer med senseledning, og begge lader og mottar sense fra samme punkt, så vil den ene dynamoen overta hele lasten når batteri er fullt. Dette fordi regulatorene, på de to dynamoene, har forskjellige spennings-settpunkt. Det kan vær at den ene har 14,35V og den andre har 14,33.  Dermed vil dynamoen med laveste settpunkt bli inaktiv. Har man da en turteller som er tilkoblet den "tapende part" så vil denne slutte å virke.

 

En løsning kan være å installere en ekstern regulator som styrer magnetisering-strømmen (D+)  på begge dynamoene likt slik at de ikke kommer i konflikt. 

 

 

Altså, uansett ladekilde som gir en høyere ladespenning på felles punkt, vil overstyre dynamoen, som solceller og landstrøm-lader ! 

 

 

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Prøvd igjen med glødepære. Målte 4.5v før forsøket. Satte på pæren mellom b+ og minus på dynamo. Ingen lys. Målte igjen mellom b+ og minus på dynamo. Nå var spenning gått ned til 2.1v. monterte multimeteret på dynamo og prøvde med glødepære igjen. Viste 2.1v men når pæren blei montert droppet spenning med til noen mV. Tok en video men har ingen plass og laste opp. Så kan vel se ut som jeg har spøkelser i motorrommet🙂

IMG_20250605_095238.jpg

IMG_20250605_095232.jpg

IMG_20250605_095222.jpg

Link to post
  mateco skrev On 4.6.2025 at 23.28:

 

Ja, en dynamo er dum, men enkelte er dummere enn andre. Et eksempel er Biltemas Universelle som regulerer ladespenningen utifra magnetiseringsspenningen. Altså den slipper gjennom strøm til magnetiseringsspolen ukritisk så sant den er under settpunkt men over transistorens terskelpenning. Altså ingen sense ledning. Men en slik har en fordel, og det er at den vil gi spenning uansett om den blir overkjørt av andre ladekilder, og dermed vil en evt. W utgangen være aktiv til turteller. Den bryr seg ikke om utgangsspenning for selve ladningen.

 

Når det gjelder drift av to dynamoer med senseledning, og begge lader og mottar sense fra samme punkt, så vil den ene dynamoen overta hele lasten når batteri er fullt. Dette fordi regulatorene, på de to dynamoene, har forskjellige spennings-settpunkt. Det kan vær at den ene har 14,35V og den andre har 14,33.  Dermed vil dynamoen med laveste settpunkt bli inaktiv. Har man da en turteller som er tilkoblet den "tapende part" så vil denne slutte å virke.

 

En løsning kan være å installere en ekstern regulator som styrer magnetisering-strømmen (D+)  på begge dynamoene likt slik at de ikke kommer i konflikt. 

 

 

Altså, uansett ladekilde som gir en høyere ladespenning på felles punkt, vil overstyre dynamoen, som solceller og landstrøm-lader ! 

 

 

Vis hele sitatet  


Takker @mateco , var denne jeg var ute etter. Dog ser jo ikke turteller ut til å være problemet i dette tilfellet da. 

Link to post
  stian22i skrev On 5.6.2025 at 7.46:

Prøvd igjen med glødepære. Målte 4.5v før forsøket. Satte på pæren mellom b+ og minus på dynamo. Ingen lys. Målte igjen mellom b+ og minus på dynamo. Nå var spenning gått ned til 2.1v. monterte multimeteret på dynamo og prøvde med glødepære igjen. Viste 2.1v men når pæren blei montert droppet spenning med til noen mV. Tok en video men har ingen plass og laste opp. Så kan vel se ut som jeg har spøkelser i motorrommet🙂

IMG_20250605_095238.jpg

IMG_20250605_095232.jpg

IMG_20250605_095222.jpg

Vis hele sitatet  


Definitivt spøkelser ja. Dog sliter jeg med å forklare at ikke spenningen ble borte når du målte mens glødelampe var tilkoplet..

 

Til bildene: Mulig det er mange utgaver av disse dynamoene men for meg ser det ut som om sense er koplet til B+, men ser ingen tilkoblinger hverken på D+ eller W?

 

Om dynamo ikke får feltstrøm på D+ blir den gjerne litt grinete og slem å ha med å gjøre?

 

 

IMG_4285.webp

IMG_4284.jpeg

Link to post

IMG_20250605_104754.jpg.9a9d53ac7f41b9b068f0a5003ccfa7dd.jpgHer er samme dynamo. Samme ledning som er på min går inn ved siden av b+. I tillegg er den gule sense ledningen som kommer ut ved siden av. Så jeg vet ikke🤷 

 

Jeg måtte fjerne alle ledninger og kabelsko for og få av deksel på dynamo. Så alt er tilkoplet d+ og w til vanlig👍

Link to post

Kun den gule på det siste bildet som er sense. Men tilbake til de 3 bildene du tok. Der antar jeg at det er B+ som står øverst. Der er jo en kabel som ser gul ut ( litt skitten) med en rød plastsko på. Om du tar av den og forlenger den, flytter over på + på batterisiden av victron og fester der, så tipper jeg lading starter. Regner med det er denne som er avbildet som trøbler med å starte lading.

Link to post
  stian22i skrev On 5.6.2025 at 11.44:

Den som kommer ut med rød kabelsko er gul ja. Men den er på minus polen på dynamo. 

Vis hele sitatet  

Ja, ser det nå når jeg blåste bildene opp. Det var som bare. Tror likevel det er sense, men den kan sikkert ikke uten videre flyttes over på + går jeg ut fra. Det må du nok ikke gjøre uten at noen bekrefter at det er mulig. 

 

 

Link to post

Nei jeg tør ikke å kople den på + uten at jeg jeg helt sikker😁 

Ja det er ganske forvirrende. Ja ser det på det bildet jeg la ut fra nettet også. Tydelig en kabel til både + og -. Også den gule i tillegg.

 

Leste det du skrev lenger opp en gang til Fantino. For og bekrefte, spenning forsvant når jeg monterte glødelampe. Måle kun 6-7 millivolt da. 

Link to post
  stian22i skrev On 5.6.2025 at 13.33:

Nei jeg tør ikke å kople den på + uten at jeg jeg helt sikker😁 

Ja det er ganske forvirrende. Ja ser det på det bildet jeg la ut fra nettet også. Tydelig en kabel til både + og -. Også den gule i tillegg.

 

Leste det du skrev lenger opp en gang til Fantino. For og bekrefte, spenning forsvant når jeg monterte glødelampe. Måle kun 6-7 millivolt da. 

Vis hele sitatet  


OK, da ville jeg friskmeldt spøkelsene og ignorert de fra nå av. Jakten fortsetter.. Kan gjerne være at dette er erstatningsdynamo som ser veldig lik ut, men uten sense?.. En liten rubiks kube i alle fall. Dersom dynamoen _har_ sense og den ikke er tilkoplet så burde den gi full gass. Er i alle fall det jeg har erfart. Om den er koplet til minus så burde det samme skje men det har jeg aldri testet IRL. På B+ vil den gi normal ladespenning og koplet til batteriene skal den jo kompensere for spenningstapet i systemet, f.eks. om du hadde hatt skillediode. Har ikke selv hatt Argofet kombinert med VP40 serie så usikker på hva som skal til for å få dynamo til å starte i form at spenning på B+ - men at den starter når den friskeste er frakoblet gir vel et håp om at den starter når batteriene er nok nedtappet til at den andre ikke greier å løfte spenningen med en gang. 

Link to post

Ja nå blir det en lengre tur i morgen. Så da får jeg se hvordan det oppfører seg med litt turtall over tid. På tomgang hjemme i havna lader den 14v. Hadde 0.25v i spenningstap frem til argofet. Så byttet ut til 35mm2 kabler idag. Nå er det nede i 0.1v spenningstap. Over argofet og frem til batteri er det 0.2-0.3v. 

Link to post

Har kjørt båten en litt lengre tur nå. Har fungert fint ser det ut som. Trengte ikke lenger å skru tenning av og på igjen for å starte lading på bb dynamo. Ruste den et par hundre omdreininger i fri så startet den. Batterier er blitt toppladet og dynamo gir grei spenning. 14.5v når batterier er fulle. BMS stengte ned og lading fortsatte til startbatteri og thruster batteri med ca 5-6a. Neste tur startet vi opp med ca 80% på forbruk. Dynamo startet å lade uten påvirkning fra meg. Ladet med ca 90a totalt inn på batterier. Ca 50-60 grader på dynamoer. Ved oppstart i dag startet dynamo også uten påvirkning fra meg. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...