stian22i Svart Onsdag 15:24 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Onsdag 15:24 Ja burde sikkert hatt to stk. Det kommer til å bli gjort ila sommeren/høsten. Men det forklarer ikke spenningen på input terminalen🤔 Noen flere med Victron Argofet som har målt spenning på input/b+ på dynamo når motor er av? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart Onsdag 16:54 Link til dette innlegget Svart Onsdag 16:54 stian22i skrev 1 time siden: Men det forklarer ikke spenningen på input terminalen🤔 Nei, men som du sier er du vist ikke alene om dette. Kanskje det skal være slik? Forklarer heller ikke hvorfor lading ikke starter uten triksing. Men har merket meg at flere med to motorer får trøbbel når lading kobles sammen uten at jeg vet hvorfor. Så håper noen andre kan bidra ja Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart Onsdag 17:26 Link til dette innlegget Svart Onsdag 17:26 Jeg har motor, solceller og landstrømlader inn på felles innganger til 2 Argofet som fordeler videre til 5 banker, uten at det er et problem. Men dynamo er dum og når den insisterer på 14.4-14.5V mens MPPT mener 13.2V float er nok så gir MPPT seg. Kan ikke skjønne annet enn at 2 dynamoer inn på felles inngang også må gå fint. Om en bruker 2 Argofet for å skille dynamoene vil de jo ‘se’ akkurat samme spenning på B+ når de lader uansett. Dynamoene er ikke synske og kan ikke vite hva som står nedstrøms av B+. Jeg synes mistanken dreier litt tilbake til dynamoen som ikke lader. Vi har vel ikke fått fastslått om den har senseledning bakpå, som er lasket direkte til B+? Om den andre dynamoen da er veldig ivrig i tjenesten kan nok regulator på den ‘dårlige’ gi seg tidlig. Om den har senseinput kan det evt kompenseres med å flytte denne fra B+ til batteriet, men en annen løsning er at batteriene er fulle og at de ikke trenger mer enn bittelitt strøm for å holde setspenning, og at den ivrigste regulatoren tar den jobben? Det kan i så fall testes ved å la batteripakke tappes ned noe slik at ikke spenningen stiger så fort. Fikk ikke helt klart for meg om de 4.5V greide å drive en lampe? Med minus på Argofet frakoblet er det naturlig at inngangen til de interne FET-transistorene flyter og dermed blir stående ‘halvåpne’, derav 12.7V. Med jord tilkoplet burde den ikke slippe strøm gjennom feil vei men at det kan måles en ‘spøkelsesspenning’ ubelastet høres ikke umulig ut, dog burde den ikke klare å drive en glødelampe, men kanskje en prøvelampe med diode? Sitér dette innlegget Link to post
stian22i Svart Onsdag 18:32 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Onsdag 18:32 Enig angående tankegang om input på argofet. Grunnen til at jeg vil ha to er basert på at alt kan feile. Så om feks utgangen til blybatteriet har feilet og bms kutter vil jeg gjerne ha redundans. Har ikke funnet sens. Det er en blå ledning som ser ut som går direkte på b+ bak dekselet. Men den ser jeg er der orginalt i tillegg til sense på andre av samme type. Batteriene er så og si fulle, skal ta en ny test når dem er brukt litt. Ladingen starter nå med gang jeg kutter tenning og skrur på igjen, uten å slå av motor. Det var lampe med diode. Skal prøve ei pære imorra. Takk for forklaring på virkemåte angående jord🙂👍 Men hva er "spøkelsespenning"? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart Onsdag 18:50 Link til dette innlegget Svart Onsdag 18:50 stian22i skrev 13 minutter siden: Har ikke funnet sens. Det er en blå ledning som ser ut som går direkte på b+ bak dekselet. Men den ser jeg er der orginalt i tillegg til sense på andre av samme type Betyr det at det er sense bare på den ene selv om dynamoene ellers er like, eller misforstår jeg? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart Onsdag 19:07 Link til dette innlegget Svart Onsdag 19:07 stian22i skrev 27 minutter siden: Enig angående tankegang om input på argofet. Grunnen til at jeg vil ha to er basert på at alt kan feile. Så om feks utgangen til blybatteriet har feilet og bms kutter vil jeg gjerne ha redundans. Har ikke funnet sens. Det er en blå ledning som ser ut som går direkte på b+ bak dekselet. Men den ser jeg er der orginalt i tillegg til sense på andre av samme type. Batteriene er så og si fulle, skal ta en ny test når dem er brukt litt. Ladingen starter nå med gang jeg kutter tenning og skrur på igjen, uten å slå av motor. Det var lampe med diode. Skal prøve ei pære imorra. Takk for forklaring på virkemåte angående jord🙂👍 Men hva er "spøkelsespenning"? Spøkelsespenning er sikkert et elendig uttrykk, men gjennom slike transistorer kan det lekke ørlite grann elektroner gjennom substratet, og gjerne mer på de som kan lede mye strøm. En kan da bli lurt ved at en måler en spenning når en bruker et voltmeter med veldig høy inngangsimpedans. Men ved litt belastning, f.eks. en glødelampe, så forsvinner spøkelsesspenningen fordi motstanden er for stor til at den kan drive noe. I så fall kan den nok ignoreres. Men om den greier å drive en glødelampe så ville jeg blitt skeptisk til selve Argofeten. Spøkelsesspenning brukes vel også om induserte spenninger i ledere som ligger inntil hverandre der en eller flere av de leder vekselstrøm, og sikkert andre sånne fenomener også. Ville tatt et par kjappe bilder bakpå dynamoene uten deksel og lagt ut her. Fryktelig mange her inne som kjenner igjen slikt med en gang 😄 Sitér dette innlegget Link to post
stian22i Svart Onsdag 19:33 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Onsdag 19:33 Samme oppsettet på begge dynamoer. Okei, takk for forklaring. Skjønner da bedre viktigheten med å teste med ei glødepærer👍 Skal ta bilde i morra. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart Onsdag 23:28 Link til dette innlegget Svart Onsdag 23:28 Fantino skrev for 6 timer siden: Men dynamo er dum og når den insisterer på 14.4-14.5V mens MPPT mener 13.2V float er nok så gir MPPT seg. Kan ikke skjønne annet enn at 2 dynamoer inn på felles inngang også må gå fint. Om en bruker 2 Argofet for å skille dynamoene vil de jo ‘se’ akkurat samme spenning på B+ når de lader uansett. Dynamoene er ikke synske og kan ikke vite hva som står nedstrøms av B+. Ja, en dynamo er dum, men enkelte er dummere enn andre. Et eksempel er Biltemas Universelle som regulerer ladespenningen utifra magnetiseringsspenningen. Altså den slipper gjennom strøm til magnetiseringsspolen ukritisk så sant den er under settpunkt men over transistorens terskelpenning. Altså ingen sense ledning. Men en slik har en fordel, og det er at den vil gi spenning uansett om den blir overkjørt av andre ladekilder, og dermed vil en evt. W utgangen være aktiv til turteller. Den bryr seg ikke om utgangsspenning for selve ladningen. Når det gjelder drift av to dynamoer med senseledning, og begge lader og mottar sense fra samme punkt, så vil den ene dynamoen overta hele lasten når batteri er fullt. Dette fordi regulatorene, på de to dynamoene, har forskjellige spennings-settpunkt. Det kan vær at den ene har 14,35V og den andre har 14,33. Dermed vil dynamoen med laveste settpunkt bli inaktiv. Har man da en turteller som er tilkoblet den "tapende part" så vil denne slutte å virke. En løsning kan være å installere en ekstern regulator som styrer magnetisering-strømmen (D+) på begge dynamoene likt slik at de ikke kommer i konflikt. Altså, uansett ladekilde som gir en høyere ladespenning på felles punkt, vil overstyre dynamoen, som solceller og landstrøm-lader ! Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
stian22i Svart igår klokken 06:34 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 06:34 mateco: Kanskje dumt spm. Men med kun en dynamo med sens, hva skjer da med turtall når batteri er fulladet? Vil ikke denne også da blir inaktiv og slutte å lade? Den "vet" vel ikke om den jobber aleine eller sammen med en til? Sitér dette innlegget Link to post
stian22i Svart igår klokken 07:46 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 07:46 Prøvd igjen med glødepære. Målte 4.5v før forsøket. Satte på pæren mellom b+ og minus på dynamo. Ingen lys. Målte igjen mellom b+ og minus på dynamo. Nå var spenning gått ned til 2.1v. monterte multimeteret på dynamo og prøvde med glødepære igjen. Viste 2.1v men når pæren blei montert droppet spenning med til noen mV. Tok en video men har ingen plass og laste opp. Så kan vel se ut som jeg har spøkelser i motorrommet🙂 Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart igår klokken 08:28 Link til dette innlegget Svart igår klokken 08:28 mateco skrev for 8 timer siden: Ja, en dynamo er dum, men enkelte er dummere enn andre. Et eksempel er Biltemas Universelle som regulerer ladespenningen utifra magnetiseringsspenningen. Altså den slipper gjennom strøm til magnetiseringsspolen ukritisk så sant den er under settpunkt men over transistorens terskelpenning. Altså ingen sense ledning. Men en slik har en fordel, og det er at den vil gi spenning uansett om den blir overkjørt av andre ladekilder, og dermed vil en evt. W utgangen være aktiv til turteller. Den bryr seg ikke om utgangsspenning for selve ladningen. Når det gjelder drift av to dynamoer med senseledning, og begge lader og mottar sense fra samme punkt, så vil den ene dynamoen overta hele lasten når batteri er fullt. Dette fordi regulatorene, på de to dynamoene, har forskjellige spennings-settpunkt. Det kan vær at den ene har 14,35V og den andre har 14,33. Dermed vil dynamoen med laveste settpunkt bli inaktiv. Har man da en turteller som er tilkoblet den "tapende part" så vil denne slutte å virke. En løsning kan være å installere en ekstern regulator som styrer magnetisering-strømmen (D+) på begge dynamoene likt slik at de ikke kommer i konflikt. Altså, uansett ladekilde som gir en høyere ladespenning på felles punkt, vil overstyre dynamoen, som solceller og landstrøm-lader ! Takker @mateco , var denne jeg var ute etter. Dog ser jo ikke turteller ut til å være problemet i dette tilfellet da. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart igår klokken 08:38 Link til dette innlegget Svart igår klokken 08:38 stian22i skrev 52 minutter siden: Prøvd igjen med glødepære. Målte 4.5v før forsøket. Satte på pæren mellom b+ og minus på dynamo. Ingen lys. Målte igjen mellom b+ og minus på dynamo. Nå var spenning gått ned til 2.1v. monterte multimeteret på dynamo og prøvde med glødepære igjen. Viste 2.1v men når pæren blei montert droppet spenning med til noen mV. Tok en video men har ingen plass og laste opp. Så kan vel se ut som jeg har spøkelser i motorrommet🙂 Definitivt spøkelser ja. Dog sliter jeg med å forklare at ikke spenningen ble borte når du målte mens glødelampe var tilkoplet.. Til bildene: Mulig det er mange utgaver av disse dynamoene men for meg ser det ut som om sense er koplet til B+, men ser ingen tilkoblinger hverken på D+ eller W? Om dynamo ikke får feltstrøm på D+ blir den gjerne litt grinete og slem å ha med å gjøre? Sitér dette innlegget Link to post
stian22i Svart igår klokken 08:51 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 08:51 Her er samme dynamo. Samme ledning som er på min går inn ved siden av b+. I tillegg er den gule sense ledningen som kommer ut ved siden av. Så jeg vet ikke🤷 Jeg måtte fjerne alle ledninger og kabelsko for og få av deksel på dynamo. Så alt er tilkoplet d+ og w til vanlig👍 Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart igår klokken 09:02 Link til dette innlegget Svart igår klokken 09:02 Om sense står på B+ så ta den av og skjøt på den slik at den rekker til + på batteri eller på batterisiden av victronen og sett den på der. Da tipper jeg start av lading ordner seg. Sitér dette innlegget Link to post
stian22i Svart igår klokken 09:30 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 09:30 Glemte å legge inn bilde på forrige post. Veldig usikker på om det er sense eller til noe annet🤔 La inn bilder i posten nå. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart igår klokken 10:07 Link til dette innlegget Svart igår klokken 10:07 Kun den gule på det siste bildet som er sense. Men tilbake til de 3 bildene du tok. Der antar jeg at det er B+ som står øverst. Der er jo en kabel som ser gul ut ( litt skitten) med en rød plastsko på. Om du tar av den og forlenger den, flytter over på + på batterisiden av victron og fester der, så tipper jeg lading starter. Regner med det er denne som er avbildet som trøbler med å starte lading. Sitér dette innlegget Link to post
stian22i Svart igår klokken 11:44 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 11:44 Den som kommer ut med rød kabelsko er gul ja. Men den er på minus polen på dynamo. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart igår klokken 12:52 Link til dette innlegget Svart igår klokken 12:52 stian22i skrev 59 minutter siden: Den som kommer ut med rød kabelsko er gul ja. Men den er på minus polen på dynamo. Ja, ser det nå når jeg blåste bildene opp. Det var som bare. Tror likevel det er sense, men den kan sikkert ikke uten videre flyttes over på + går jeg ut fra. Det må du nok ikke gjøre uten at noen bekrefter at det er mulig. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart igår klokken 13:18 Link til dette innlegget Svart igår klokken 13:18 Forvirrende dette her, men på den jeg fant bilde av skimter du også en svart og en brun kabel som antakeligvis går til hhv B+ og B- under dekselet, og er regulatorens tilkoplinger, og så den gule i tillegg. Sitér dette innlegget Link to post
stian22i Svart igår klokken 13:33 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 13:33 Nei jeg tør ikke å kople den på + uten at jeg jeg helt sikker😁 Ja det er ganske forvirrende. Ja ser det på det bildet jeg la ut fra nettet også. Tydelig en kabel til både + og -. Også den gule i tillegg. Leste det du skrev lenger opp en gang til Fantino. For og bekrefte, spenning forsvant når jeg monterte glødelampe. Måle kun 6-7 millivolt da. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart igår klokken 14:51 Link til dette innlegget Svart igår klokken 14:51 stian22i skrev 1 time siden: Nei jeg tør ikke å kople den på + uten at jeg jeg helt sikker😁 Ja det er ganske forvirrende. Ja ser det på det bildet jeg la ut fra nettet også. Tydelig en kabel til både + og -. Også den gule i tillegg. Leste det du skrev lenger opp en gang til Fantino. For og bekrefte, spenning forsvant når jeg monterte glødelampe. Måle kun 6-7 millivolt da. OK, da ville jeg friskmeldt spøkelsene og ignorert de fra nå av. Jakten fortsetter.. Kan gjerne være at dette er erstatningsdynamo som ser veldig lik ut, men uten sense?.. En liten rubiks kube i alle fall. Dersom dynamoen _har_ sense og den ikke er tilkoplet så burde den gi full gass. Er i alle fall det jeg har erfart. Om den er koplet til minus så burde det samme skje men det har jeg aldri testet IRL. På B+ vil den gi normal ladespenning og koplet til batteriene skal den jo kompensere for spenningstapet i systemet, f.eks. om du hadde hatt skillediode. Har ikke selv hatt Argofet kombinert med VP40 serie så usikker på hva som skal til for å få dynamo til å starte i form at spenning på B+ - men at den starter når den friskeste er frakoblet gir vel et håp om at den starter når batteriene er nok nedtappet til at den andre ikke greier å løfte spenningen med en gang. Sitér dette innlegget Link to post
stian22i Svart igår klokken 15:36 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 15:36 Ja nå blir det en lengre tur i morgen. Så da får jeg se hvordan det oppfører seg med litt turtall over tid. På tomgang hjemme i havna lader den 14v. Hadde 0.25v i spenningstap frem til argofet. Så byttet ut til 35mm2 kabler idag. Nå er det nede i 0.1v spenningstap. Over argofet og frem til batteri er det 0.2-0.3v. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.