Jump to content

Victron Smart shunt. Trenger hjelp til forklaring på verdiene og lading av bank


Tjodleif

Recommended Posts

Lurer rett og slett på om jeg har noe feil med lading. Har en Victron Smart shunt som jeg ikke forstår helt data jeg leser. Og det er det store spørsmålet jeg søker hjelp til i denne posten.

Prøver å forklare med hjelp av tekst og bilder.

 

Ved oppstart og observasjon på en kort tur idag. Kobler jeg fra landstrøm, starter motor og slår på forbrukere som kartplotter, vhf, kjøleskap og wifi router etc. Regner med at forbruket ligger på 10A og at jeg i teorien har igjen 14 timer med dette forbruket. Status på batteri = 100% ladet.

Screenshot_20250528_104319.jpg.bc61cbc27a148a846210f1701f56166d.jpg

 

Kontrollerer underveis at jeg har lading.

20250528_104351.jpg.136697bf64cf12590e3d89fee0e78753.jpg

 

Allikevel når jeg stopper(motor og forbrukere) ikke så alt for lenge etterpå har batteristatus endret seg til 94% og forbrukt 20Ah og aktuelt forbruk på 2A, sikkert VHF og en wifi router som fortsatt var på.

Måler batterispenning til rundt 13V, husker ikke eksakt men fant dette normalt og en anelse høyere på startbatteriet ift to stk forbruks og thrusterbatteri. Starter motor og måler i overkant av 14V på alle tre batterier. 

Har forøvrig en original Volvo Penta skillediode. Og motor er en VP D6.

 

Jeg kobler så til landstrøm og får umiddelbart 45,48A og forstår da at forbruksbank lades. Etter bare noen få minutter ser jeg at (A) går ned og batteriets estimerte ladestatus går fra 94% til 95% på kort tid.

 

Screenshot_20250528_144035.jpg.fc493472cfcef368759aad30c132e810.jpg

Screenshot_20250528_145209.jpg.040465414a289ed272be3fe4ec1078c9.jpg

 

 

På lengre turer som dagsturer kan 'State of charge' være ned på 80% når jeg er hjemme igjen. Men kommer relativt raskt opp til 100% på landstrøm. 

Vil dette si at forbruksbatteri ikke lades tilstrekkelig av dynamo? Mener i så fall at dette var helt i orden forrige sesong. Kjøpte båten midt i sesongen i fjor.

Link to post

Jeg reagerer på kombinasjonen av spenning og strøm i det første bildet ditt.  Tilsynelatende leverer batteriet 10A ved en spenning på 14.18V. Dette skal ikke være mulig, med en gang du begynner å trekke strøm vil spenningen gå under 13V. Jeg går ut fra at du har bly/syre batteri, et fulladet LiFePo batteri kan muligens levere strøm ved en spenning på over 14V. 

Forøvrig er spenningen på startbatteriet i høyeste laget.

Kan du legge ut en skisse som viser hvordan shunten er koblet?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...