Jump to content

Sprukket Lowrance Totalscan ekkolodd svinger - hva har skjedd?

rebop

Recommended Posts

Hei. Jeg har et Lowrance elite-5 ti ekkolodd hvor svinger som er omtalt her fulgte med. Det var av typen "3 in one" el som hadde to frekvenser til scan som manuelt kan byttes mellom og trolig greie nok egenskaper til mitt bruk. Dvs fiske i saltvann på 10 - 100 m dybde, samt dagsturer ol. 

Båt har stått ute gjennom vinter og jeg kan ikke huske at svinger såg slik ut ved opptak(oktober). Jeg lurer på om dette kan være:

Frøset i stykker om vinteren?

Kollisjonsskader el?

Er det noe vits å prøve å bruke / sjøsette dette?

Har noen anbefalinger til hva en bør erstatte dette med, antar at denne svingeren nå er defekt. Det er ikke verdens beste ekkolodd/ kart maskin, men helt sikkert greit nok for meg og ønsker å holde kostnadene nede.

Takk!

PXL_20250529_162717715.jpg

PXL_20250529_162715220.jpg

PXL_20250529_162710936.jpg

Takk for svar. Jeg har en totalscan 003-20401-00 svinger (stod på en lapp som er festet i kontakt ved tilkobling til ekkolodd/skjerm). I mine undersøkelser sent i går kveld så snublet jeg over denne: https://teamcolibri.blogspot.com/2019/09/lowrance-transducer-compability.html som viser god oversikt over mulige alternativer som jeg ikke klarte å finne på Lowrance sine sider. Jeg skal lese meg litt opp på hva team colibri sier og deres anbefalinger dersom det blir kjøp av ny svinger. Jeg vurderer muligheten for å sjekke om svinger fortsatt fungerer på tross av sprekker og så gjennomføre en innvendig installasjon av denne. Det er forøvrig 9pins sort kontakt jeg har på min svinger. Har lest bakover i tid at det er folk som har hatt suksess med det ved eks å putte svinger i en plastikkpose med vann (slik at det ikke blir luft luft rundt den) innvendig i båt og at det har fungert godt. Plastikkpose med vann er selvsagt ikke holdbar løsning, men det kan brukes for å finne plasseringen innvendig i båt og til testing. Den mer permanente er en veske som ikke fryser festet på en mer permanent måte. For min del så bør det være ingen mulighet for at det jeg putter rundt dette kan skape kortslutninger tipper jeg, så jeg pønsker på litt ulike muligheter for innvendig test og installasjon dersom det lar seg gjøre. Oppdaterer når / hvis det skjer og med resultat. Har også slitt med elektrisk støy fra suzuki 50hk motor og dynamo der. Tok lang tid før jeg skjønte at det var det som var problemet. Har kjøpt et filter fra kina som forhåpentligvis vil fjerne eller kraftig redusere det problemet, men det er ikke forsøkt testet / montert enda. Trodde lenge det var plassering av svinger, luftbobler ol, men det var det ikke. Det stemmer at en direkte erstatning for denne svingeren kommer på ca 5000kr. Det er i høyeste laget av hva jeg ønsker å bruke på denne installasjon, så vi får se hva jeg finner ut, evt om andre har flere tips så er det også veldig velkomment.

Ifht tidspunkt så gir det mening at det kan ha skjedd tidligere ettersom det er rusk, evt groe ol inni sprekkene. 

Brukt kan være et godt alternativ. Kjedelig årsak dog til hvorfor du har den tilgjengelig. Vet du om det er 7 eller 9 pinner og om det er svart eller blå tilkobling i enden?

Har slitt med groe på svingeren så en mulig årsak kan være hardfør bruk av kost el hvor den har sprukket når jeg har forsøkt å fjerne groe fra den. Heller dog mot at det ikke kan være en kollisjonsskade sik den fremstår nå.

Takk for tips med finn-link @J-Å. Svingeren på finn annonse har blå plugg og passer dermed dessverre ikke til mitt ekkolodd. Fant du ut noe mer @bellen, ifht det du hadde liggende, vet du om det har blå eller sort plugg? 

Jeg testet litt svinger i helga. Tok sjansen på å putte den i plastikkpose innvendig i båt og etterhvert også i vann utvendig. Svinger ser ut til å være omtrent som før. Så det er faktisk en sjanse for at den fungerer på tross av knust skall. Jeg tenker dog at utvendig montering nok ikke vil være mulig med mindre jeg dekker den med epoxy el som gjør at ikke detter fra hverandre. Årsak til at den ble ødelagt mistenker jeg kan være bruk av kost for å rengjøre den fra groe. I etterpåklokskapen så burde jeg nok ha bunnsmørt den. Det ble ikke gjort for å prøve å unngå dårligere ekkolodd bilde.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...