Jump to content

Sprukket Lowrance Totalscan ekkolodd svinger - hva har skjedd?

rebop

Recommended Posts

Hei. Jeg har et Lowrance elite-5 ti ekkolodd hvor svinger som er omtalt her fulgte med. Det var av typen "3 in one" el som hadde to frekvenser til scan som manuelt kan byttes mellom og trolig greie nok egenskaper til mitt bruk. Dvs fiske i saltvann på 10 - 100 m dybde, samt dagsturer ol. 

Båt har stått ute gjennom vinter og jeg kan ikke huske at svinger såg slik ut ved opptak(oktober). Jeg lurer på om dette kan være:

Frøset i stykker om vinteren?

Kollisjonsskader el?

Er det noe vits å prøve å bruke / sjøsette dette?

Har noen anbefalinger til hva en bør erstatte dette med, antar at denne svingeren nå er defekt. Det er ikke verdens beste ekkolodd/ kart maskin, men helt sikkert greit nok for meg og ønsker å holde kostnadene nede.

Takk!

PXL_20250529_162717715.jpg

PXL_20250529_162715220.jpg

PXL_20250529_162710936.jpg

Takk for svar. Jeg har en totalscan 003-20401-00 svinger (stod på en lapp som er festet i kontakt ved tilkobling til ekkolodd/skjerm). I mine undersøkelser sent i går kveld så snublet jeg over denne: https://teamcolibri.blogspot.com/2019/09/lowrance-transducer-compability.html som viser god oversikt over mulige alternativer som jeg ikke klarte å finne på Lowrance sine sider. Jeg skal lese meg litt opp på hva team colibri sier og deres anbefalinger dersom det blir kjøp av ny svinger. Jeg vurderer muligheten for å sjekke om svinger fortsatt fungerer på tross av sprekker og så gjennomføre en innvendig installasjon av denne. Det er forøvrig 9pins sort kontakt jeg har på min svinger. Har lest bakover i tid at det er folk som har hatt suksess med det ved eks å putte svinger i en plastikkpose med vann (slik at det ikke blir luft luft rundt den) innvendig i båt og at det har fungert godt. Plastikkpose med vann er selvsagt ikke holdbar løsning, men det kan brukes for å finne plasseringen innvendig i båt og til testing. Den mer permanente er en veske som ikke fryser festet på en mer permanent måte. For min del så bør det være ingen mulighet for at det jeg putter rundt dette kan skape kortslutninger tipper jeg, så jeg pønsker på litt ulike muligheter for innvendig test og installasjon dersom det lar seg gjøre. Oppdaterer når / hvis det skjer og med resultat. Har også slitt med elektrisk støy fra suzuki 50hk motor og dynamo der. Tok lang tid før jeg skjønte at det var det som var problemet. Har kjøpt et filter fra kina som forhåpentligvis vil fjerne eller kraftig redusere det problemet, men det er ikke forsøkt testet / montert enda. Trodde lenge det var plassering av svinger, luftbobler ol, men det var det ikke. Det stemmer at en direkte erstatning for denne svingeren kommer på ca 5000kr. Det er i høyeste laget av hva jeg ønsker å bruke på denne installasjon, så vi får se hva jeg finner ut, evt om andre har flere tips så er det også veldig velkomment.

Ifht tidspunkt så gir det mening at det kan ha skjedd tidligere ettersom det er rusk, evt groe ol inni sprekkene. 

Brukt kan være et godt alternativ. Kjedelig årsak dog til hvorfor du har den tilgjengelig. Vet du om det er 7 eller 9 pinner og om det er svart eller blå tilkobling i enden?

Har slitt med groe på svingeren så en mulig årsak kan være hardfør bruk av kost el hvor den har sprukket når jeg har forsøkt å fjerne groe fra den. Heller dog mot at det ikke kan være en kollisjonsskade sik den fremstår nå.

Takk for tips med finn-link @J-Å. Svingeren på finn annonse har blå plugg og passer dermed dessverre ikke til mitt ekkolodd. Fant du ut noe mer @bellen, ifht det du hadde liggende, vet du om det har blå eller sort plugg? 

Jeg testet litt svinger i helga. Tok sjansen på å putte den i plastikkpose innvendig i båt og etterhvert også i vann utvendig. Svinger ser ut til å være omtrent som før. Så det er faktisk en sjanse for at den fungerer på tross av knust skall. Jeg tenker dog at utvendig montering nok ikke vil være mulig med mindre jeg dekker den med epoxy el som gjør at ikke detter fra hverandre. Årsak til at den ble ødelagt mistenker jeg kan være bruk av kost for å rengjøre den fra groe. I etterpåklokskapen så burde jeg nok ha bunnsmørt den. Det ble ikke gjort for å prøve å unngå dårligere ekkolodd bilde.

Jeg vil tro den virker fortsatt, plasten er vel der mest for strømlinjeform og fysisk beskyttelse. Jeg ville nok bare ha brukt den videre frem til de evt svikter. Det kan være flere år frem. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
  • 4 måneder senere...

Jeg henger meg på denne tråden om det er ok?

Jeg ser at jeg har sprekker i min også. Den er tilkoplet en Lawrance HDS12 kartplotter. 

Laveste punkt på båten er iallefall ikke her hvor denne henger, bakerst ved kjølen. Så virker mest som om alder har tatt den og den har blitt sprø. Bør jeg bytte denne hvis jeg skal være sikker på at den fungerer fremover?

Jeg bruker stort sett bare ekkolodd funksjonen, men denne kan både svinge på 50 og 200 kHz.

Jeg synes at den er litt av og på innimellom mht dybdemåling. Men jeg er ikke sikker på om det er dårlig kontakt et sted eller noe med NMEA overganger eller slikt. 

@rebop har du bestemt deg for hva du gjør med din?

20251017_151202.jpg

20251017_151159.jpg

20251017_151202.jpg

rebop skrev On 30.5.2025 at 10.07:

Har også slitt med elektrisk støy fra suzuki 50hk motor og dynamo der. Tok lang tid før jeg skjønte at det var det som var problemet. 

Hei

Eg håpar det er ok at eg "utvider" tråden litt.

Korleis artar støyen seg, og kor gamal er motoren din?

Eg har ein Suzuki 60 hk, 2019-modell. Simraden har kronisk uvilje mot å visa djupna.

Hei. Bare hyggelig med litt oppmerksomhet og liv i trådene mine, og også fra så flotte personer. 

1: sprukket svinger:

Jeg har ikke byttet ut svinger med en annen. Har prøvd å holde budsjettet veldig lavt, og tilbudene over med "til overs" ol, har sålangt ikke blitt noe ut av. Har vurdert å bytte ut alt siden det fungerer så dårlig, men samtidig har jeg slått det fra meg for nå. Selv om svinger nå er sprukket så fungerer den akkurat like dårlig som den gjorde før den ble sprekt. Årsak til hvorfor den er sprukket antok jeg var fjerning av rur ol fra min side og sånn sett at jeg har vært ikke forsiktig nok i den jobben, men alder kan selvsagt også være en årsak. Tror aldri jeg kommer til bunns der. Men jeg har limt sammen det som var løst, og puttet på bunnsmøring på den (det burde jeg vel gjort for mange år siden, bare trodde det ville bli et problem ifht dårligere fungerende ekkolodd). Men den fungerer altså akkurat som før selv om den er sprukket så da tenker jeg at jeg lever litt til med det. 

2: Støy

Jeg trodde jo lenge det var bobler, turbulent i vannet, feilplassering av svinger ol som var årsak til dårlig fungerende ekkolodd. Når jeg satt inn et batteri som var koblet direkte til ekkolodd så var det en helt annen opplevelse. Plutselig fungerte alt som det skulle. Måtte grave endel for å finne et bilde, men tiltak for å løse problemet så langt ser ut til å ha marginal / ingen effekt. Svinger jeg har er en totalscan M/H, og ekkolodd: Lowrance Elite 5TI. Motor Suzuki 50hk 2017 overligger som jeg kjøpte i 2018. Suzuki sine 40-60hk motorer i den generasjonen er veldig like (samme manual tatt fra husk), så at @Ask har tilsvarende utfordringer er ikke overraskende. Jeg har nå installert https://www.aliexpress.com/item/1005007578291009.html og https://www.aliexpress.com/item/1005008579240221.html, men det hadde liten/ingen effekt begge tiltakene. Det som jeg antar vil ha en god effekt er å prøve å få til et oppsett med forbruksbank som benyttes til ekkolodd. Det føles dog litt unødvendig i mitt tilfelle. Har aldri vært i nærheten av å tømme 50ah batteriet jeg har som startbatteri. Legger ved bilde som viser bakre del av båt med plassering av svinger og avstand til motor, samt bilde av ekkolodd med motor påslått og avslått. Det er natt og dag og forskjellen i forskjell.

3: Dybdemåling

Når det gjelder dybdemåling @Gabi så fungerer mitt ekkolodd like bra/dårlig som det gjorde før det ble sprekt ifht dybdemåling. Det er altså støy fra motor som gjør at det virker / ikke virker, men når jeg slår av motor så fungerer det fint hvertfall på dybde opp til ca 100-150m. Har ikke testet noe særlig større dybder enn det.

Tiden min går stort sett til å ta meg av barna, samt renovere huset vi kjøpte for et år siden, så det har ikke blitt veldig mange båtturer dette året, og planen er nå å ta opp båten for sesongen nå før det blir for sent. Båten fungerer så dårlig under vinter med dogging på vindu, fryst kalesje, ingen varme (med unntak av bærbar gassvarmer som jeg ikke får lov å bruke av kona i frykt for kullosforgiftning, selv om jeg har kullos-alarm og kalesjen er alt annet enn tett. Har også en liten vindusvarmer, men det er for simpelt og båt er ikke vinterbåt.)

Forklaring til ekkolodd-bildestøy i vedlegg under:
1. Båt er i fart (husker ikke hvor fort)

2. Motor på, men står i fri.

3: Motor avslått. Legg merke til hvor mye bedre en da ser bunnkonturer og hva som faktisk er rett over bunn. 

PXL_20231119_112720845-kopi.jpg

PXL_20231119_114336297.jpg

Gabi skrev for 11 timer siden:

Jeg henger meg på denne tråden om det er ok?

Jeg ser at jeg har sprekker i min også. Den er tilkoplet en Lawrance HDS12 kartplotter. 

Laveste punkt på båten er iallefall ikke her hvor denne henger, bakerst ved kjølen. Så virker mest som om alder har tatt den og den har blitt sprø. Bør jeg bytte denne hvis jeg skal være sikker på at den fungerer fremover?

Jeg bruker stort sett bare ekkolodd funksjonen, men denne kan både svinge på 50 og 200 kHz.

Jeg synes at den er litt av og på innimellom mht dybdemåling. Men jeg er ikke sikker på om det er dårlig kontakt et sted eller noe med NMEA overganger eller slikt. 

@rebop har du bestemt deg for hva du gjør med din?

20251017_151202.jpg

20251017_151159.jpg

20251017_151202.jpg

Mistenker at bunnstoffet har reagert med plasten i svingeren og ødelagt den. Vanlig bunnstoff skal ikke brukes på svingere. 

Jeg har også en simrad Totalscan som jeg oppdaget var full av sprekker når jeg tok båten på land i høst.. har mistenkt det har vært noe galt med den i sommer da den har vist altfor høy vanntemp når båtene lå i ro, og den viste mye lavere når jeg hadde kjørt litt ..tydligvis dårlig kvalitet på disse..Vet jeg ikke har vært borti den med noe. Må nok krype til korset og invistere i en ny.. Er vel den nye 3 in 1 som gjelder da?

abbor skrev On 18.10.2025 at 10.32:

Mistenker at bunnstoffet har reagert med plasten i svingeren og ødelagt den. Vanlig bunnstoff skal ikke brukes på svingere. 

Windy 32 skrev for 16 timer siden:

tydligvis dårlig kvalitet på disse..Vet jeg ikke har vært borti den med noe. Må nok krype til korset og invistere i en ny.. Er vel den nye 3 in 1 som gjelder da?

Sprekt plast en gjenganger ser det ut til. Jeg husker at jeg prøvde å google før jeg påførte bunnstoff men fant ingen faresignal artikler om dette da.

3 i 1 giver? Ja, og tja og jeg ble også veldig usikker nå. Jeg har Lawrance HDS12 gen2 og hva passer til den av dagens svingere tro? Trenger mest vanlig ekkolodd funksjon. Idag er den montert helt akter utvendig.

Google Gemini kommer opp med følgende svar:

For echosounder transducers, use a water-based, solvent-free antifouling paint that is specifically designed for transducers to avoid damaging the unit and ensure signal integrity. Do not use traditional hull paints, high-pressure washers, or solvents, as they can damage the transducer and interfere with its performance. Always consult the transducer and paint manufacturer's instructions for specific application details and approved products. 

What to use

Water-based, solvent-free antifouling paints: 

These are designed to avoid damaging the plastic and electronics of transducers, unlike traditional antifouling paints that can contain harsh solvents. 

Approved paints: 

Some manufacturers, such as Kongsberg and Garmin, have a list of approved antifouling paints for their transducers. 

Thin film paints: 

Look for paints that create a very thin film to minimize any potential interference with the transducer's signal. 

Dette er helt i samsvar med kunnskap jeg har hatt i 15-20 år. Jeg fisker mest i Mjøsa, men kjøpte vannbasert spesialbunnstoff for svingere i 2010 da jeg kjøpte en båt sammen med en kompis som ligger fast i Oslofjorden. Det var på oppfordring fra meg at dette bunnstoffet (MDR-720) ble tatt inn til Norge den gangen, det ble distribuert av Airmar Europa (EMEA).

Det finnes informasjon på Kongsberg Simrad sine nettsider om vanlige bunnstoff uten løsemidler som kan brukes på deres svingere, antar disse trygt kan brukes på andre svingere også. 

Jeg er svært aktiv på verdens største båtelektronikkforun (THT) og følger det største Lowrance forumet (BBC Forum) også og jeg har knapt sett bilder eller hørt klager på at TotalScan, 3 in 1 Active Imaging eller StructureScan HD (LSS-2) svingere sprekker totalt opp. De som har ødelagte slike svingere oppgir nesten alltid at de har truffet noe. Jeg mistenker at svingere som sprekker helt opp her hjemme har fått en skade slik at de tar inn vann og så blir frostsprengt. 

HDS Gen2 Touch er ikke kompatibel med TotalScan eller 3 in 1 Active Imaging. Anbefaler HST-DFSBL eller 50/200 kHz HDI til bruk i sjøen, alternativt P66. Hvis svingeren har svart 9-pinns kontakt så vil du trenge et adapter. For StructureScan er det StructureScan HD (LSS-2) som er alternativet. Gen2 Touch har to svingerkontakter slik at den kan ha både en vanlig svinger og en StructureScan svinger tilkoblet. 

abbor skrev On 21.10.2025 at 21.31:

Do not use traditional hull paints, high-pressure washers, or solvents, as they can damage the transducer and interfere with its performance.

Ikke vanlig bunnstoff? Ups......

Ikke høyttrykks vasker for å spyle av på høsten? Ups....

abbor skrev On 21.10.2025 at 21.31:

Jeg mistenker at svingere som sprekker helt opp her hjemme har fått en skade slik at de tar inn vann og så blir frostsprengt. 

Tror ikke dette er tema hos meg da jeg har drev på hver side som butter borti lenge før svingeren tar borti noe.

Innenfor akkurat temaet med svingere har jeg veldig lite peilig kjenner jeg. Prøvde idag å finne ut hva jeg faktisk har.

Kartplotteren er Lawrance HDS-12. Jeg har tilkoplet radar og VHF Lawrance Link-8 foruten svinger.

Slik ser det ut på baksiden.

20251025_141714.jpg.4fefb0c45fb1928ef42c4c7c501d5fd6.jpg

Jeg har den hekksvingeren som er sprukket som er montert under kjølen helt akter. Kan se ut som det er en Lawrance StructureScan HD:

20251025_142615.jpg.8cf7db1b33cff3689ab556ee627d08d0.jpg

Men jeg hadde også en slik montert under gjestesenga:

20251025_142937.jpg.343852af754736b2d010ec0a9b4f959e.jpg

Jeg fant en bruksanvisning som det står Airmar P79 på, samme som på merkelappen på ledningen.

20251025_142707.jpg.cb8358385bcbbde4531f7a9c92119811.jpg

Er dette slik du skriver @abbor at jeg kan ha 2 svingere? Og da har jeg  Airmar som viser dybden og StructureScand som viser da bunnstrukturen? 

Og siden det er StructureScand som er ødelagt/sprukket så kan jeg teoretisk "bare" fjerne denne om jeg ikke er avhengig av å bruke denne funksjonen? Siden jeg er opptatt av å vite dybden så holder det at Airmar er koplet til?

20251025_142632.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...