Jump to content

Volvo penta tamd31P-A, dysebank kort tid etter overhaling


Alfonzo

Recommended Posts

Hei. Stadig problemer med denne motoren. Etter masse tull med start problemer og oljelekasjer ,så har nå denne motoren fått dysebank på sylinder 4,og det selvfølgelig før planlagt tur.

Alle dysene ble tatt ut i 2022 og overhalt,og har ikke gått mange timene siden da. Tydelig at ikke dette holder lenge! Men,hva er beste og gjøre med dette? Ta ut dysen og få den overhalt? ta alle dysene samtidig? eller rett og slett kjøpe nye? (Dyrt) Begynner å føle at denne motoren er veldig upålitelig,og vegrer for å dra på lengre turer med denne motoren!

Er det fare for at kobber hylse følger med ut når dysen trekkes? 

 

Link to post
  Alfonzo skrev On 31.5.2025 at 6.41:

Alle dysene ble tatt ut i 2022 og overhalt,og har ikke gått mange timene siden da.

Vis hele sitatet  

Det er det som er feilen. 

Bør vinter konserveres med ny diesel og litt to takts olje og kjøre fra en kanne.

Kan være fukt som har fått godgjort seg. særlig hvis en fyller på lurium for å ta bort  kondens.

kan og være dårlig  kompresjon ,feil på innprøytningsdyser,  eller feil på dieselpumpe.

Jeg hadde sjekket den ene dysa, den kan væer OK.

 

Ser mange anbefaler å tappe ned frostvæska  i blokka før de trekker dysene.

 

PS. start med å sjekke ventil klaringen 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Helt sikker på det er dysebank? I så fall så tror jeg det mest sannsynlig må være fjæren som er knekt, det kan jo skje fra tid til annen. Vart den skiftet ved overhaling? Skikkelig overhaling med bytte av dyse, dysespiss og fjær gjør injektoren minst like god som en ny injektor. Bør da kunne gå mange tusen timer uten tull. 31-serien er ganske solide motorer.

Link to post

Hva som ble gjort me dysene ved den såkalte overhalingen vet jeg ikke,da jeg ikke eide båten da. Kjenner på dysa at den kakker,å hører det på akk den dysen når motoren går på tomgang. Øker jeg turtallet til 1500-2000 f.eks,så høres den ut som den går ruskette og mye skarp diesel knattring,som kan minne om vann i dieselen. Men finner ikke anntydning til vann i vannutskilleren.

Link to post
  • 1 måned senere...

Fikk byttet dysen som forårsaket dysebank,og dysebanken er nå borte. MEN,motoren går fremdeles ikke som den skal.

Den går fint på tomgang,men økes turtallet(uten at gir er tilkoblet) så er det litt diesel knattring(høres som tenningsbank) som jeg ikke liker. Motoren starter på første pekk,ryker lite. Når ikke maks turtall på 3900,kun 3600,men dette bekymmrer meg ikke. 

MEn legger jeg turtallet på 1500rpm,så misstender den og går veldig urent. under  og over 1500,så forsvinner denne fuskingen.

Noen ide her? pumpa som er sliten? flere dyser som må byttes/kontrolleres?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...