Jump to content

Oppdaget hvor lett det er å påvirke magnetisk kurs, Kurslinje 30 grader feil..

Blouberg

Recommended Posts

Har hatt en del varierende avvik på kurslinje indikeringen på plotter.  Når vi dro ut i går var det riktig ille. 

Avvik på 30 grader i forhold til GPS og vanlig magnetisk kurs.  Da slo det meg at denne gangen ble det sammenleggbare solcellepanelet lagt på senga i stikk kabin. Det satte tydeligvis helt ut kursberegnings enheten, denne ligger jo under køya i stikk lugaren. Flyttet litt på Panelet og problemet løst. Moralen er , tenk før man slenger inn ting og tang..  

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Ja, jeg har alltid begge kurslinjer synlige på plotteren COG og HDG. Jeg merker mest problemer med avvik når jeg går på en rute. for autopiloten velger retning til neste waypoint basert på kompasset, før den korrigerer inn etter XTR. Enda verre selvsagt hvis man legger noe nær kompasset mens man går på autopilot. 

J-Å skrev for 1 time siden:

eg merker mest problemer med avvik når jeg går på en rute. for autopiloten velger retning til neste waypoint basert på kompasset, før den korrigerer inn etter XTR.

Klart mest merkbart på rute ja, nå går jeg sjelden på rute, blir mest kursholding. Har hørt om GPS jamming her i sør også, men ikke opplevd selv.

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...