Mastiff Startet Lørdag 15:34 Link til dette innlegget Startet Lørdag 15:34 Denne tråden er mest av alt en "dagbok" til meg selv som jeg kan bruke hvis jeg får bruk for å bli minne på hva jeg gjorde. Når man nærmer seg 60, går gjerne klisterhjernen over i å bli en klysterhjerne. Vår hobbybåt brukes til krepsefiske og havteinefiske hele året og i tillegg til turer og havfiske og annet fiske i sommerhalvåret. Vi plaier å ta den opp i mai/juni for å ta sørvis på motoren (som jeg gjør), spyle rent (som jeg også gjør) og stoffe (som min kone Malermester Klatt står for - skuldrene mine tåler ikke bevegelsene ved maling). Det er jo ikke alt av stoffing som funker på en aluminiumsbåt, vanlig stoffing med kobber tærer dem helt i stykker. Jeg vet ikke om det er noe som har forandret seg i sjøen, eller om det er stoffingen som er blitt mindre effektiv (det strammes jo stadig inn på hvor mye biocider som er lov å bruke), men to år på rad nå har det grodd som bare f... Den ligger sånn til at hekken peker mot nord og bakre del av styrbord side er i sola i en del timer fordi hekken på skuta stikker lenger ut enn brygga. Så da jeg tok den opp for en uke siden, så den sånn ut: Toppfarten med dette på går ned fra rundt 30 knop til så vidt over 20, og bensinen renner bare rett igjennom. Etter spyling av noe som ville vært nok til en hel vegansk konfirmasjon hos Vegansk samfunn kom jeg over på skalldyrene: Nok blåskjell og rur til en hel papphvitvin, altså. Det har også vært dårlig trykk i spylepumpa i det siste. Ikke så rart. Det var også diverse svampdyr spredd rundt bunnen: Dermed var det bare å gå på med høyttrykksspyler og skrape, og et par timer senere begynte det å ligne på noe. Turbodysa tok både rur og gammel stoffing, ned til epoksygrunningen på enkelte steder. Og det er helt greit, for det skal legges Conversion Primer, som er en ny epoksygrunning som både fester til bar aluminium (så lenge den ikke er ny og glatt), gammel epoksygrunning og bunnstoff som ikke lar seg spyle av. Så det var grunnlaget vi hadde å gå ut fra. Jeg skrudde også løs slangene på hekken for å få tatt ordentlig under dem og rundt hele slangene, og jeg byttet ekkoloddsvinger. Jeg har investert i ny kartplotter med mye bedre ekkolodd, som skal kunne se makrellstim, noe det gamle ikke gjorde. Den nye svingeren er minst tre ganger så lang som den opprinnelige og vil også forhåpentligvis tåle litt mer fart, den gamle slapp veldig fort. Så det var dag én, rengjøring og klargjøring. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart Lørdag 15:59 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 15:59 Og dermed kom dag to av prosjektet. Silic One krever fire lag første gang, men bare et kjapt oppfriskingsstrøk med Inifinity Silicone Recharger i årene etter. De fire lagene er Conversion Primer, som er en tokomponent epoksy primer som altså fester på aluminiumen, plast og gummi som ikke er nytt og blankt, og ikke minst på gammelt bunnstoff og gammel primer. Så den kom på først, og den var først lys rosa, mens den (ifølge min kone som kan det med farger) ble lys lilla etter en times tid. Denne skal legges på i et normalt tykt lag, det gjør visst ikke noe om man kan se det gamle bunnstoffet igjennom på noen steder. Men fruen ville ha det ordnetlig på sin måte, så det ble nok litt tykkere. Det gikk med nesten tre bokser av stoffet, selv om kalkulatoren på nett tilsa at det ville holde med to. Heldigvis kjøpte jeg mer enn det sto på kalkulatoren, for det er ikke noe nærmeste butikker har inne i sitt vanlige sortiment. Det kan nok anses som konemishandling å la kona drive på sånn i fem timer i det antrekket, men av og til må man bare være hard... Denne grunningen skal stå i fra to til fire timer, og det passet ganske bra. For det tok henne to og en halv time å male helt rundt med grunningen. Det med to til fire timer, fortrinnnsvis i nedre del av intervallet, er viktig. Jeg så en video på Youtube der noen hadde ventet 6-7 timer, og da hadde det andre laget bare løsnet og flaket av! Dette andre laget som skal på, heter Tiecoat, og som navnet tilsier, binder det sammen grunningen og selve Silic One-stoffingen. Det skal på i tjukkere lag, men det ble ikke noe mer enn knapt tre bokser på det heller, også det godt i overkant av det kalkulatoren på nett tilsa. Men den er kanskje beregnet på en annen skrogform enn vi har på vår. Neste lag er gult, så man kan se uten problemer hvis man har det vi på Sørlandet kaller "helligdager", altså områder uten maling eller med for dårlig dekning. Så da gikk det fra feminint rosa til skikkelig påskefarge. Båten står på en privat slipp på Farestad på Skjernøya, og det koselige huset som er i bakgrunnen til høyre på siste bilde er det gamle skolehuset, som nå er grendehus. Til høyre for båten er kapellet. Og i glasset nå er en god stout fra Kinn bryggeri, etter en dag der jeg har drevet med røring i maling, vipping fram og tilbake av båten og kjøreturer for å hente det som trengtes underveis. Fruen, på sin side, ligger flat ut på sofaen, jeg regner med at det blir en tidlig kveld. Nå skal det hele stå til i morgen ettermiddag. Det skal være minst åtte timers pause mellom andre og tredje strøk, og i morgen tidlig og formiddag skal det bli regn, så da får vi vente til det har tørket igjen. Fortsettelse følger. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart Søndag 16:56 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 16:56 Dag tre, og den begynte med regn. Som meldt, stoppet det rundt 11, men det tok noen timer før tredje strøk kunne tas. Tiecoaten var som gummi å ta på, og den var fuktig i noen timer til. Men i tretiden kunne fru Malermester Klatt ta på seg den elegante, hvite drakten og sette i gang med første strøk virkelig Silic One. Også der gikk det med tre bokser, denne gangen var den siste boksen fullstendig tom. Man skal iallfall være veldig svaksynt for ikke å se om det blir et for tynt lag som ikke skjuler Tiecoaten ordentlig: Jeg lurer på om svanen ble småforvirret av å se en med samme farge som seg selv og prøvde å flørte... Så det ble da fra gult er kult til Blåmann, Blåmann, båten min: Fruen var ferdig rundt seks, dermed rekker dette å tørke før det kommer et nytt regnvær forbi her i natt. En ting vi la merke til, var at rullen røytet noen tråder på de første kvadratmeterne fordi Silic One er så pass seigt og klebrig, så i når det skal tas siste strøket med svart Silic One i morgen, vil hun ta under bunnen fram til rullen slutter å røyte. I morgen begynner dagen med at jeg skal ta full sørvis på Suzukien, med impeller og alt, og montere skrog-gjennomføringen til den nye ekkoloddsvingeren, og så kan fruen begynne på det siste strøket utpå ettermiddagen. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 22 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22 timer siden Dag fire, sørvis på motoren (minus impeller, som blir en annen dag), og etter det var alt klart for fruen til å ta siste strøket. Hun slet litt med motivasjonen, men "snart ferdig, snart ferdig" som mantra fikk henne igjennom det. Og igjen gjorde kontrasten mellom forrige strøk og dette strøket det lett å se at det ikke ble helligdager. Båten har aldri vært så blank svart under vannlinja, og det er virkelig som å ta på gummi: Vi er godt fornøyde med resultatet: Eneste tabbe var å kjøpe maskeringsteip på BIltema, den hang godt fast der det ikke var maling oppå den. Men det gikk iallfall greit å få av det som var ned mot vannlinja, så får vi heller gå løs på resten med vann og såpe og plastskrape. Kanskje også varmepistol, men det blir ikke en del av denne tråden. I overmorgen sjøsetter vi igjen, og dermed skal denne tråden få stå i fred fram til vi ser hvordan dette fungerer. Vi får jo en anelse utover sommeren, med om det kommer noe grønt på sidene, og når vi neste år tar den på slipp igjen, forhåpentligvis bare for å spyle den og ta service på motoren. Året etter skal den få en runde med Hempel Infinity, som gjemoppfrisker funksjonen til Silic One. Fortsettelse følger etter hvert. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 19 timer siden Link til dette innlegget Svart 19 timer siden Mastiff skrev for 3 timer siden: Eneste tabbe var å kjøpe maskeringsteip på BIltema, den hang godt fast der det ikke var maling oppå den. Den teipen tåler ikke eksponeres for mye sollys før den setter seg alt for godt nei Heldigvis har Biltema også et godt egnet produkt til å få av limrestene med. Fukter du limrestene med litt Label Off på ei fille løsner limen ganske lett, og du slipper bruke såpevann og varmluftpistol så nær bunnstoffet. Ville ha brukt fille framfor å spraye rett på, slik at du får begrenset hvor Label Off'en havner, i tilfelle den reagerer med bunnstoffet. Har brukt en del bokser med Label Off til å fjerne limrester fra Biltemas teip, langt mer effektivt enn både såpevann, varme og aceton. Ser ut som det ble et bra resultat med bunnstoffet da, blir spennende å se hvor effektivt det er i forhold til mer tradisjonelt bunnstoff😊 Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 18 timer siden Link til dette innlegget Svart 18 timer siden Hakkannen skrev 13 minutter siden: Den teipen tåler ikke eksponeres for mye sollys før den setter seg alt for godt nei Ikke tåler den regn heller da setter den seg også så fast att man har litt å pusle med etterpå Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 18 timer siden Link til dette innlegget Svart 18 timer siden pipe skrev 27 minutter siden: Ikke tåler den regn heller da setter den seg også så fast Den har det med det ja Forklaringen er enkel, den er beregnet for innendørs bruk, men vi er så gnine at vi sparer der vi kan Sitat om teipen hos Biltemas nettside: "Tynn, smidig og perfekt for maskering innendørs. Kan sitte en kort stund mens du maler, og må deretter fjernes umiddelbart." Fungerer fint innendørs da, så lenge man fjerner den rimelig kjapt etter man har malt/lakkert. Sitér dette innlegget Link to post
krabbelars Svart 18 timer siden Link til dette innlegget Svart 18 timer siden Mye bra progress i arbeidet med alu-båten din her , Mastiff ! Spesiell båt og veldig bra med "fast tak" over konsollen. Det har vært ekstremt med rur forrige sesong. Brukte Hempel AluSafe tidligere , men den har visst gått ut av produksjon. Da ble det SeaJet sin versjon for aluminiumsbåter i stedet , men med mye rur som resultat. Kanskje ikke noe dårligere , men får slylde på RUR-ekstrem-året ! Se gjerne et bilde av min "spesial-Buster". Kjøpt i 2012 og foto er vel fra 2020. Jeg velger "Bimini" tak til mine åpne båter , det er bare å slå ned i bakkant om de ikke trengs. Denne Buster'n hadde base på vestlandet der bildet ble tatt ,men er nå i Oslo. Her er det betraktelig mer rur ,ja :( Sitér dette innlegget Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/ Link to post
Mastiff Svart 1 time siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1 time siden Jeg hadde noe labeloff fra Biltema liggende, og jeg var innom Lyngdal-utgaven i dag og kjøpte mer, pluss noen plastskraper. Det skal nok gå greit, selv om det har fått både regn og sol på seg... Neste gang kjøper jeg teip som er beregnet på utebruk! @krabbelars Det ser ut som en fin båt til vanlig fiske og havfiske, ja. I min har jeg høyttalere i egenbygde alukasse festet opp under den delen av taket som stikker ut foran ruta. Og så diverse annen elektronikk oppi der. Så jeg trenger fast tak, det var på da jeg kjøpte den. Båten var opprinnelig en yrkesbåt for et par leppefiskere, så den har også ei teinerenne der, som ikke er på nå. Jeg kommer ikke opp på slippen med den på. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.