Jump to content

Nybegynner med Årø 28ac (1985)

Sarasin

Recommended Posts

Hei alle!

Jeg satser på at folk på forumet er like hjelpsomme som på sjøen - jeg har dessverre mange ting jeg lurer på. Kort fortalt har vi kjøpt oss en Årø 28ac som trenger betydelig stell og oppgraderinger, men vi er ikke arbeidssky :) Vi er begge nevenyttige i 40-åra, så helt uten livserfaring og praktisk orientering er vi ikke. Riktignok må vi vite hvordan vi skal løse diverse ting, i tillegg til at (spesielt) jeg har en del nybegynnerspørsmål om ting og tang ombord. Tenkte derfor å starte en ny tråd for å samle sammen det vi lurer på, kanskje det finnes flere som oss som trenger assistanse til ymse båtrelatert :) Jeg er som sagt ganske nybegynner "dypdykkingen" i båt, så hvis man kan mate med en smule teskje for meg kan det være lurt ;) Vi har dessverre ikke masse penger å kaste inn i en båt, så her går det i ting som står i båten allerede og eventuelt BT. 

Jeg er i gang med å gå gjennom det elektriske nå, og der dukker det stadig opp spørsmål:

- Det står to batterier ombord. Begge er Startbatterier fra BT, ett på 170Ah (1000A) og et på 80Ah (730A). Det ene er vel tiltenkt som startbatteri, mens det andre er tiltenkt som forbruksbatteri. Herlige båten har hele tre hovedstrømsbrytere, noe jeg håper å kunne forandre til bare en. Kan jeg bruke en slik dings fra BT for å velge mellom "aktive" batterier?

image.png.80d23e45a27f088d7ce6d09aa3ab1dec.png

(BT: 25-865)

- Poenget vil jo da være å være å sørge for at startbatteriet (1) forblir uten belastning når man ikke bruker motoren, mens når motoren går så er både 1+2 aktive der 2 er forbruksbatteriet. Vil dette være en hensiktsmessig løsning?

- Kan / Burde disse to batteriene parallellkobles? Da vil jo ikke knappen over ha noen betydning (tror jeg?), men jeg vil gjerne vite om det er smart eller ikke.

- Dersom batteriene ikke parallellkobles, finnes det noen mulighet for at motoren kan lade begge under kjøring?