Jump to content

Nybegynner med Årø 28ac (1985)


Sarasin

Recommended Posts

Hei alle!

Jeg satser på at folk på forumet er like hjelpsomme som på sjøen - jeg har dessverre mange ting jeg lurer på. Kort fortalt har vi kjøpt oss en Årø 28ac som trenger betydelig stell og oppgraderinger, men vi er ikke arbeidssky :) Vi er begge nevenyttige i 40-åra, så helt uten livserfaring og praktisk orientering er vi ikke. Riktignok må vi vite hvordan vi skal løse diverse ting, i tillegg til at (spesielt) jeg har en del nybegynnerspørsmål om ting og tang ombord. Tenkte derfor å starte en ny tråd for å samle sammen det vi lurer på, kanskje det finnes flere som oss som trenger assistanse til ymse båtrelatert :) Jeg er som sagt ganske nybegynner "dypdykkingen" i båt, så hvis man kan mate med en smule teskje for meg kan det være lurt ;) Vi har dessverre ikke masse penger å kaste inn i en båt, så her går det i ting som står i båten allerede og eventuelt BT. 

 

Jeg er i gang med å gå gjennom det elektriske nå, og der dukker det stadig opp spørsmål:

- Det står to batterier ombord. Begge er Startbatterier fra BT, ett på 170Ah (1000A) og et på 80Ah (730A). Det ene er vel tiltenkt som startbatteri, mens det andre er tiltenkt som forbruksbatteri. Herlige båten har hele tre hovedstrømsbrytere, noe jeg håper å kunne forandre til bare en. Kan jeg bruke en slik dings fra BT for å velge mellom "aktive" batterier?

 

image.png.80d23e45a27f088d7ce6d09aa3ab1dec.png

(BT: 25-865)

 

- Poenget vil jo da være å være å sørge for at startbatteriet (1) forblir uten belastning når man ikke bruker motoren, mens når motoren går så er både 1+2 aktive der 2 er forbruksbatteriet. Vil dette være en hensiktsmessig løsning?

 

- Kan / Burde disse to batteriene parallellkobles? Da vil jo ikke knappen over ha noen betydning (tror jeg?), men jeg vil gjerne vite om det er smart eller ikke.

 

- Dersom batteriene ikke parallellkobles, finnes det noen mulighet for at motoren kan lade begge under kjøring?

 

- Det står også et solcellepanel ombord som tilsynelatende fungerer som det skal, hvilket batteri bør lades med solcellepanelet? 

 

- Hvilke elementer ombord bør kobles på forbruksbatteriet, og hvilke elementer  være koblet på startbatteriet?

 

- I båten står også en slik batterilader, men jeg har ingen manual eller tilsvarende. Skal denne kobles til startbatteriet, forbruksbatteriet eller begge? Det virker jo veldig kjekt å lade begge batteriene uten å måtte koble om når man har tilgang på strøm.

 

image.png.1274270284ee2032d1e68d10ab29e2c2.png

 

- Kan jeg bruke batteriene samtidig som denne er på?

 

- Jeg har et voltmeter (BT: 43-204) og så har jeg solcellepanelet sin styringsregulator (BT: 25-5076), da tenkte jeg å koble til voltmeteret til startbatteriet, og solcelleregulatoren til forbruksbatteriet. Dersom batteriene parallellkobles, vil dette tulle til avlesningene, eller vil det fungere slik jeg tenker?

 

- Hvordan løser dere "ledningsnettet" til lys og andre ting som trenger strøm rundt omkring i båten? I mitt hode virker det naturlig å lage seg et koblingspunkt på forskjellige punkter i båten, der man kan viderekoble (kan jeg bruke Wago?) for eksempel lamper osv med vanlig lampettledning. Ønsker jo ikke at rød/svart ledning skal synes overalt i båten. 

 

 

Diverse:

- Jeg har en oljetrykkmåler (BT: 32-223) som ikke gir utslag når motoren går. Det vil si - nåla flytter seg marginalt rett etter tenning, men har ingen videre bevegelse. Har noen tips til dette?

 

- Det samme gjelder RPM-måleren (BT: 25-8039), her trenger jeg tips for å få det til å fungere. Gir ingen utslag uavhengig av hvor mye jeg ruser motoren.

 

- Hva slags type skruer (eventuelt spesiell metodikk) bruker dere forresten til å skru inn i glassfiberen? 

 

 

 

 

I øyeblikket kommer jeg ikke på noe mer, men det dukker garantert opp flere spørsmål og floker underveis :) Takker for all hjelp og bistand, og beklager dersom dette er dumme spørsmål. For oss er de ikke det, for vi vet ikke bedre ;)

 

 

 

Sikkerhet   >   Funksjon   >   Komfort

Link to post

Velkommen! Det er mye god kunnskap og mange folk her som liker å hjelpe :ja:

Det viktigste er å sørge for at startbatteriet ALLTID har nok kapasitet til å starte motoren. Forbruksbatteriet er der for forbrukets del, og er det eneste batteriet som skal brukes til forbruk.

I min båt er det slik, etter å ha tenkt en del på oppsettet:

Startbatteriet:
- Motor (start + instrumenter)

- Baugpropell
- Ankervinsj

Forbruksbatteriet:

(eller forbruksbanken, da jeg har to parallellkoplede batterier til forbruk):
- alt annet, feks lys, kjøleskap, dieselvarmer

 

Bruk av skillerelé:

Jeg har montert et skillerelé som AUTOMATISK skiller forbruksbatteri og forbruksbatteriet når forbruksbatteriet har lavere enn 12,8 V. 

Dette er med andre ord en automatisk parallellkopling av batteriene.

Jeg har endret litt fra standard. Jeg har nemlig koplet det slik:
- 12V til startmotoren og motorelektronikk hentes fra startbatteriet

- Men dynamo lader direkte til forbruksbatteriet, da det normalt må lades mange flere Ah enn startbatteriet.


Fordelen til dette er at:

1) Det batteriet som trenger mest lading får direkte fra dynamo (mindre slitasje på skilklerelé)
2) Jeg må aldri skru av og på brytere for å lade diverse batterier (en ting mindre å huske på, og aldri ubelastet dynamo)

3) Startbatteriet får alltid lading (for skillereleet slår inn ved 13,8 V, og dynamo leverer jo nesten alltid 14,4V ca)


Jeg har 3 hovedstrømbrytere (av den enkleste sorten):
1) Skru av på forbruksbatteriert (alle forbrukere er koplet på etter strømbryter)

2) Skru av på startstrøm til motor (tyverisikring og sikkerhet)

3) Skru av på strøm til baugpropell og vinsj - som hentes fra startbatteriet)

 

Dermed kan jeg enkelt skru av alle forbrukere, og "mørklegge" båten. 

Solcellepanel:
Dette er koplet rett på forbruksbatteriet. Det lader med andre ord forbruksbatteriet først, men i realiteten lader det både startbatteriet og forbruksbatteriet samtidig pga skillereleet.

 

Om vinteren kopler jeg av ALT som er koplet til batteripoler.

Tips: 
Det er svært viktig med tykke nok kabler i 12V anlegg, da tynne kabler mister mye spenning over lengder. Dette kan ikke neglisjeres. Jeg har feks lagt opp tykke kabler til kjøleskap og dieselvarmer, fordi det gir langt lavere spenningsfall enn tyne kabler. Det finnes en utregning for nødvendig tverrsnitt basert på lengde (frem og tilbake) og strømtrekk (A). 

Viktig: 
I et 12V anlegg er det veldig viktig å bruke riktig dimensjonerte sikringer over alt. Det er mye farligere å kortslutte et 12V batteri, enn 220V hjemme. 12V kan levere 1000A (som ditt batteri kan), ud det kan smelte svært tykke kabler. Eneste måten å unngå dette på er å bruke sikringer, så nær batteriet som praktisk mulig.

Parallellkopling:
Man kan stort sett parallelkople 12V av samme type. Feks blybatterier (våtbatterier) kan stort sett alltid parallellkoples med andre 12V batterier. Antall Ah betyr ingenting (eller svært lite). Så du kan feks utvide forbruksbanken fin ved å kople på et annet 12V batteri i parallell (pluss mot pluss, og minus mot minus). Les først bruksanvisning til batteriet du vurderer, og les bruksanvisningen til laderen du evt vil lade med (fra 220V). For ladere har ofte en kapasitetsgrense. Feks maks 280 Ah. 




 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Allerede mange gode tips fra Grand Banks jr. Stor mulighet for at du har ganske likt el- anlegg som han har. Den bryteren du tenker på ville jeg ikke montert. Sett heller inn skillerele eller lignende og behold bryterene. Tipper du har en til startbatteri, en til forbruksbatteri og en til truster eller vinsj. Om du ikke har truster eller vinsj er gjerne den tredje bryteren en som kobler batteriene sammen.

Når det gjelder de andre tingene må vi nesten vite hvilken motor du har.

Oljetrykkmåleren som gjør et lite napp når du slår på tenning tyder på at instrumetet får strøm. Finn da trykkgiveren på motoren. Ta av ledningen til giver og slå på tenning. Om instrumentet nå går helt til topps så er det trolig giveren som er defekt, mens instrumentet er ok. Når det gjelder turteller må vi nesten vite hvilken motor og hvor turteller henter signalet. Så fortell hva du har, og gjerne bilder.

Link to post

Herlige innspill! :D 

 

Angående motoren, kan jeg ikke så mye om den dessverre. Så vidt jeg har forstått er det en BMC Leyland 2,52L / 64 hester - men jeg vet ikke når den er fra. Hvis noen har en manuel til denne, er jeg dypt takknemlig for en headsup!

 

Ser sånn ut:

image.png.a9cf2322bf72d6368648a4944c9c143f.png

 

 

 

 

Angående giver til oljetrykkmåleren, kan det være denne?

 

image.png.169d7910ff62787e59fcde1bf12c062b.png

 

 

Det er et enormt kaos med ledningsføring i denne båten, så det er ikke så godt å si hva som går til hva, og hvor ;) Jeg prøver sakte med sikkert å få ryddet opp i det, men det går sakte fordi jeg vil være 100 % på at ting blir gjort riktig. 

 

Angående startbatteri og forbruksbatteri:

Du skriver:

 

- - - - -

 

image.png.8557adb2c8201701538f74bce9cd9ca3.png

 

- - - - -

 

Dette virker jo kjempesmart! :D Hvis jeg da forstår det rett, så har du skillereléet mellom startbatteriet og forbruksbatteriet, og kobler dynamoladingen og solcelle til forbruksbatteriet? Hva skjer i praksis dersom et av batteriene går under 12,8V? Og hva skjer i praksis i mellom 12,8V og 13,3V? Lades da begge batteriene, eller bare forbruksbatteriet? På hvilket tidspunkt lades begge batteriene?

 

Sorry for en rekke (sannsynligvis) dårlige spørsmål, men må forstå det i hodet :)

 

Angående baugpropell og vinsj - drar disse i det hele tatt strøm når de ikke er i aktiv bruk? Jeg har per nå ikke ankervinsj, men baugthrusteren er installert med konstant strøm. Burde jeg forandre på dette?

 

 

Sikkerhet   >   Funksjon   >   Komfort

Link to post

I praksis:

Når forbruksbatteriet går under 12,8V så koples Startbatteriet bort. 12,8V regnes som fulladet batteri, og faller under 12,8 V når det trekkes strøm derfra. (Det er alltid litt annet som skjer matematisk, men praksis tilnærming er slik.)

 

Ved lading så vil ladespenning nesten alltid være over 13,8V, og da vil batteriene koples sammen. 

 

Så ved lading fra solceller og/ eller lading fra dynamo så vil de koples sammen.

 

Skillerelé måler volt på "fra-batteriet" som i mitt tilfelle er forbruksbatteriet. Jeg mener å huske det koples fra ved under 12,8 og til ved over 13,8 V. Mellom der vil det enten være tilkoplet eller frakoblet, avhengig av hvilken vei spenningen beveger seg.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Begge batteriene lades når skillereleet er sammenkoblet.  Kun forbruksbatteriet når de er atskilt. 

 

Dette er ikke et standard opplegg (det som jeg har), men slik jeg ville ha det da jeg bygget om strømopplegget i båten for 3-4 år siden. Og det har fungert meget bra. 

 

Jeg slipper å kople om strøm når jeg er på tur, eneste jeg gjør er å skru av hovedstrømbryteren til motoren som en sikkerhet.

 

Jeg skrur av hovdstrømbryter for ankervinsj og baugpropell når jeg forlater båten for lengre tid (på hjemmebryggen og kun der). Samt ved opptak. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Sarasin skrev 29 minutter siden:

Du skriver:

Til info kan du markere tekst i forumet, og trykke på "Siter dette", og da legges det til en ny post.  Da både siterer du tekst på riktig måte, OG den du siterer får varsling om at vedkommende er sitert. Noe som øker sannsynligheten for at du får svar raskere.

 

Screenshot_20250601-144419.jpg.6eea4a1f12a737d7c58b198f27ddb46e.jpg

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Takk for informasjon, og tips for å sitere!

 

Et helt dust spørsmål, nå som jeg driver med det elektriske:

 

Båten har rød og grønn lanterne, akterlanterne, og TO lanterner på topp. Jeg vil gjerne koble sammen de som skal være på under overfart, men hvilke er egentlig det? Jeg antar at en av disse er til ankring, og den må jo være separat, eller tenker jeg helt feil? 😅

 

Synes jo det virker "rart" om man skal ha én knapp i båten for rød/grønn, én for topp og akter, samt én knott for ankerlanterne - eller er det sånn det skal være?

Sikkerhet   >   Funksjon   >   Komfort

Link to post
Grand Banks jr skrev for 5 timer siden:

Skillerelé måler volt på "fra-batteriet" som i mitt tilfelle er forbruksbatteriet. Jeg mener å huske det koples fra ved under 12,8 og til ved over 13,8 V. Mellom der vil det enten være tilkoplet eller frakoblet, avhengig av hvilken vei spenningen beveger seg.


Se der - jeg lærer og siterer ;)

Vil det være hensiktsmessig å koble til forskjellige voltmetere til henholdsvis start- og forbruksbatteriene? Som jeg nevnte i introduksjonsposten har jeg to batterier. Hvilket av disse ville du valgt som forbruk, og hvilket som startbatteri? 

Sikkerhet   >   Funksjon   >   Komfort

Link to post

Det er nok oljetrykkgiver som er på bildet ja. Ta av ledningen på den og la den henge løst uten å berøre noe, slå på tenning og se hva instrumentet viser. Går det helt til topps er instrumentet trolig ok.

Instrumentet du har er fra biltema. Da bør også giveren være der fra. Godt mulig at den er fra biltema for det er ikke den originale giveren som er avbildet. Giveren du har, har to koblingespunkt ser det ut til. Trolig er det en giver som kan kobles til både instrument og oljetrykklys. Du har sikkert oljetrykklys i tillegg til instrumentet, men det må du nesten se selv. Er det bare en ledning på giver? Uansett så kan du ta den av og se hva som skjer. Forsvinner oljetrykklyset så er jo giveren til lyset.

Link to post
Sarasin skrev for 12 timer siden:

Det står to batterier ombord. Begge er Startbatterier fra BT, ett på 170Ah (1000A) og et på 80Ah (730A)

Jeg ville hatt 170 Ah batteriet til forbruk, og 80 Ah til start. Forutsatt at det på 80 Ah leverer nok strøm til å starte din motor, og det regner jeg med at 730 A er. 

 

Med 170 Ah batteri har du maks 85 Ah til rådighet, men det er vel ikke anbefalt å tømme det mer enn 50-60Ah (her er jeg usikker på hva som er nedre anbefalte grense). Jo lavere tappet, jo mer slites batteriet.

 

Et kjøleskap trekker gjerne 4A, men ikke hele tiden. Det bruker nok ca 30-40 Ah på ett døgn , avhengig av temperatur og type og stand. 

 

Med feks 100W solcellepanel vil du ved sol lade mer enn kjøleskap bruker. Solcellepanel er fantastisk  å ha i uthavn.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Gratulerer med ny båt, og velkommen til forumet. 

 

Før jeg ville begynt å klippe ledninger, og løpe til Biltema for å kjøpe ting som du ønsker å koble inn i ditt elektriske anlegg, så ville jeg brukt litt tid på å sette meg inn i det du har. Det kan vel tyde på at ting har fungert i noen år, og vil mest sannsynlig fungere fint en sommer eller to til. At ting ser rotete ut, er kanskje heller at du ikke er vant til å kikke i et motorrom eller under instrumentpanel. Et voltsensitivt relé er supert, men jeg ville ventet litt med å være elektriker. 
 

De tre hovedstrømbryterene du har, tror jeg, er et til startbatteri, et til forbruksbatteri, og det siste for å sammenkoble. Den til å sammenkoble er for å sørge for lading av forbruksbatteri, noen venter kanskje noen minutter etter motoren har startet før denne slåes på, dette for å sikre at startbatteriet blir fylt opp først. Denne bryteren kan også brukes for start hvis det er lite strøm på startbatteriet. 
 

Du kaller det rotete, jeg vil heller kalle det oversiktelig. Har du koblingskjema til båten din? Hvis så, finn det frem for å forså systemet i DIN båt. Finn frem multimeter, som blir din nye venn i båten. Forså hva som skjer når du skrur på de forskjellige bryteren. Grunnregelen er at et fullladet batteri har hvilespenning 12.6-12.8, og ladespenning er drøye 14v. Så når du kommer i båten, sjekk hva du har på batteriene. Sett på hovedstrømbryterene. Start motoren. Se hva spenningen ble nå på batteriene. Mulig du må øke tomgangen litt, men når alt faller til ro så skal spenningen nå være drøye 14v. Både på startbatteriet og forbruksbatteriet. Du kan jo bekrefte at det er sammenkobling den tredje hovedbryter er. Er den av, så vil du ikke få lading på forbruk. Kan være jeg tar feil, at denne bryteren er noe annet, men det vil du finne ut. 
 

Lykke til, god bådsommer. 

Link to post
Sarasin skrev for 14 timer siden:

Supert - da skal sidelanterner, topplanterne og akterlanterne være tent når solen går ned og kan settes på én bryter? 🙂

 

Nei, ankerlanternen skal være på egen bryter. Denne brukes når du ligger for anker i mørket og det er fare for at andre kan treffe deg. Den skal aldri brukes sammen med de andre lanternene, de er beregnet for bruk under fart! 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Sarasin skrev for 15 timer siden:

Takk for informasjon, og tips for å sitere!

 

Et helt dust spørsmål, nå som jeg driver med det elektriske:

 

Båten har rød og grønn lanterne, akterlanterne, og TO lanterner på topp. Jeg vil gjerne koble sammen de som skal være på under overfart, men hvilke er egentlig det? Jeg antar at en av disse er til ankring, og den må jo være separat, eller tenker jeg helt feil? 😅

 

Synes jo det virker "rart" om man skal ha én knapp i båten for rød/grønn, én for topp og akter, samt én knott for ankerlanterne - eller er det sånn det skal være?

 

Du har fått mange gode råd allerede og velkommen til forumet og grattis med ny båt! :smiler:

 

Slik oppsettet ditt er i dag, så er det riktig som du skriver. :tommel_opp:

Link to post
index skrev 22 minutter siden:

Nei, ankerlanternen skal være på egen bryter. Denne brukes når du ligger for anker i mørket og det er fare for at andre kan treffe deg. Den skal aldri brukes sammen med de andre lanternene, de er beregnet for bruk under fart! 

 

Ja, det er det jeg mener. Jeg setter disse fire på én bryter, og ankerlanternen på en separat 🙂

Sikkerhet   >   Funksjon   >   Komfort

Link to post

Hva jeg gjør (har litt erfaring, ikke svært mye erfaring):

 

Hvis jeg skal skru et nytt sted i glassfiber så forborrer jeg med et bor som har ca samme diameter som skruens kjerne. Altså ikke gjengene, men den massive kjernen i midten. Poenget er at skruen ikke skal "sprenge"/ presse hardt på glassfiberen, men gjengene skal få godt feste.

 

Når man skal bore i topcoat (det oftest hvite ytterste laget), så lønner det seg oftest å:

- feste en tape bit over der man skal bore (maskeringstape er fint)

- starte med å bore i revers. Da sliper man seg gjennom topcoat. Da slipper man at den sprekker opp og drar med seg topcoat utenfor der du borer. 

- når man er igjennom topcoat så snur man retningen slik at boret går rett vei til å bore.

- bruker da stålborr (ikke trebor). Har brukt feks Biltemas HSS bor.

 

Oftest putter jeg litt (litt!) MS polymer fugelim (tec7/ Biltema multibond eller liknende) i hullet før jeg skrur i skruen. Spesielt ute, men gjerne også inne, for å hindre at skrue kan skru seg opp med risting og slag.

 

Hvis jeg skal feste noe som skal holde mye vekt/ belastning, så bruker jeg gjennomgående bolt med store skiver bak. Men ellers bruker jeg grove treskruer/ skruer.

 

Det er hva jeg gjør nå stort sett.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...