hegra Svart Fredag 22:22 Link til dette innlegget Svart Fredag 22:22 Og sette 220 volt batterilader på BM in går ikke. BM in er spenningsløs når motor står stille. Nyere batteriladere må føle spenning på klemmene for å starte lading. Dette er en innebygd sikkerhet i laderen. Den skal stoppe å lade om ei klemme skulle falle av. Dermed blir den mindre brannfarlig. Solceller har kanskje det samme også, det vet jeg ikke. Så begge deler må trolig rett på batteri . Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart Fredag 22:24 Link til dette innlegget Svart Fredag 22:24 Jeg ville startet med et voltmeter, type håndholdt, og alle 3 bryterne slått av. Sjekk spenningen på begge batteriene. Om de har samme spenning, er de sannsynligvis koblet sammen. Da ville jeg funnet sammenkoblingen. Og om det var mindre enn 12,5 volt på ett batteri, ville jeg ladet det. Så ville jeg testet å starte motor, uten å ha gjort noe med hovedstrømsbryterne. Om motor starter, så er det noe galt. Dvs du trenger ikke starte, om det er (antydning til) liv i motorpanelet eller instrumenter, uten at hovedbryter til motor er på, så er det noe galt. Det samme med forbrukere, som eventuelle interiørlys osv. Lanterner kan hende er koblet på startbatteri, evt via motorpanelet. Med de testene unnagjort ville jeg funnet ut av de 3 hovedstrømsbryterne du har. Hvilken gir strøm til motor, dvs startmotor og motorpanel/instrumenter, og hvilken gir strøm til forbrukere. Fører den siste til at batteriene er sammenkoblet, dvs at de har samme spenning med forbrukere på, så er det sannsynligvis for sammenkobling. Om du kobler den siste hovedstrømbryteren fra, og spenningen på batteriene da blir forskjellig, så har du funnet dens funksjon. På bildet av battery-maten, så ser det ut som du sier (eller var det en annen) til at det bare er et batteri tilkoblet. Da tror jeg den bare fungere til å koble dynamo fra start-batteriet. Sannsynligvis forbruksbatteriet også. Det står noe på den gamle produktsiden til Maritim, om at den kan brukes som hovedstrømbryter, men jeg finner ikke noe i manualen om det. Ig-kontakten (Ig = Ignition?) er sannsynligvis den som da brukes til å styre sammenkoblingen. Den er tenkt til å brukes til å gi dynamoen batterispenning før den selv begynner å lade. Den er på en måte også grunnen til at solceller ikke kan kobles på inngangen til BM. En solcellekontroller må ha kontakt med batteriet den skal lade, så den bør kobles direkte (via sikring) på forbruksbatteriet. Om dynamoen trenger det samme, så får den den når BM for signal fra tenningen via inngangen Ig En fordel med BatteryMate (eller en annen Argo Fet), er at BM kan om jeg skjønner det rett stå permanent koblet til batteriene, og så kan dynamo B+ være koblet til BM. Startmotor og motorpanel blir koblet via hovedstrømbryter. Forbruk blir på samme måte, en permanent kobling fra BM til forbruksbatteri, og alle forbrukere via hovedstrømbryter for forbruk. Når du har funnet ut av BM og Hovedstrømbrytere som du har, så kan du begynne å tenke videre på hvordan du ønsker det. Sarasin skrev for 4 timer siden: Skal prøve å forklare hvordan jeg tenker å koble: Dynamo til BM IN Startbatteri kobles til BM Out 1, og til en hovedstrømsbryter Forbruksbatteri kobles til BM Out 2, og til en annen hovedstrømsbryter Solcelle kobles direkte til BM IN for vedlikeholdslading av begge batterier (med mindre dette ikke er hensiktsmessig, og heller koble kun på forbruksbatteriet direkte) Det meste er rett her, bortsett fra Solcelle(kontroller) som bare skal til forbruksbatteriet direkte. Sarasin skrev for 4 timer siden: For ordens skyld er det (i alle fall) to ting jeg alltid kommer til å ha på strøm, men med egen bryter. Det er ankerlanternen og kjøleskapet. Disse er (eller skal være) koblet til forbruksbatteriet, og jeg ønsker at de kan kjøres uavhengig av hovedstrømsbryteren. Hvis dette er totalt idioti, setter jeg pris på en kommentar og en forklaring ;) Kommer du til å gå ifra båten i dagesvis liggende med ankerlanterne på ? Jeg tror ikke det. Du vil bruke ankerlanterne år du er i båten, eller har tatt deg en kveldstur i land eller til nabobåten. Jeg ville kobler ankerlanternen sammen alle andre forbrukere. Det samme med kjøleskapet. Det trekker mye strøm også når det ikke er slått på. Om det skulle hatt en egen kobling direkte til forbruksbatteri, så ville jeg ihvertfall hatt en egen bryter på det. Mulig du kunne brukt Load-utgangen til solcellekontrolleren, husker ikke hvilken du brukte, men noen er smarte og kan beskytte forbruksbatteri fra å bli ødelagt av permanent tilkoblede forbrukere. Sarasin skrev for 4 timer siden: Spørsmål knyttet til dette: - Er det innafor å koble den "stusselige" solcelleledningen til IN på BM? - Vil begge batteriene lades (via solcelle / 230V batterilader) selv om jeg skrur av hovedstrømsbrytere? - 230V laderen som står i båten, skal den kobles til BM, eller forbruksbatteriet? Den har "klemmer", men det kan sikkert byttes med en løsning for ringfeste. - Hvor skal minusledningene til batteriene / solcellepanelet / 230V kobles? Et generelt jordingspunkt i båten? - Lurer fortsatt på hva som må være koblet til startbatteriet? Svar på dette: - Nei (Solcelle til IN på BM) - Bare det batteriet du har koblet Solcelle til vil lades. Det samme med 230volt lader, men mindre det er en gammel dum lader, men det tror jeg ikke du har. - 230v-laderen ville jeg beholdt klemmer på, så du kan koble den til det batteriet som trenger lading. Jeg har ikke 230volt lader i min båt, jeg har 100 watt solcelle. Andre bruksmønster kan (er) anderledes - batteriene skal ha felles minus. Da er sannsynligvis også motor koblet til felles minus gjennom startbatteriet. (slik er det ikke hos meg), For 230 volt (landstrøm), så er det mer kompleks, og du må søke gjennom noen ganske lange nylige tråder for å bli mer forvirret. Jeg har egentlig ikke koblet landstrøm ombord hos meg, så jeg har ikke det det problemet. - Det som skal være koblet til startbatteriet er * Startmotor * Motorinstrumenter og panel (tenningsnøkkel eller startknapp, oljetrykksmåler, temperatur). Ladelampe om du bruker BatteryMaten, Om Dynamo kobles til forbruksbank bør også ladelampe kobles vi den, men da gjerne via ett rele som styres av tenningen Det eneste som bør være koblet direkte til forbruksbank(batteri), er automatisk lensepumpe og solceller ( mitt hode nå, for 5 år siden var jeg litt mer i tvil) Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Sarasin Svart 14 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14 timer siden @finnarne - Kjempemassig nyttig her! :) Har prøvd å tegne opp disse tankene mine - kan dere kvalitetssikre at jeg ikke er helt på ville veier? Tips tas imot med takk :) Jeg antar jo at kjøleskap & ankerlanterne ikke trekker strøm når bryteren er av, derfor har jeg planlagt de utenom hovedstrømsbryteren. Hvis jeg tar feil, så får jeg heller flytte de. Jeg vet faktisk ikke om jeg har automatisk lensepumpe ombord - det virker jo litt uklokt å fylle båten med vann for å finne det ut ;) Dieselvarmeren kan jeg foreløpig ingenting om, så den vet jeg ikke hvordan fungerer i det hele tatt. Derfor har jeg heller ingen formening om den skal kobles til det ene eller andre batteriet. Det samme gjelder baugthrusteren, skal den stå på start- eller forbruksbatteriet? :) Sitér dette innlegget Sikkerhet > Funksjon > Komfort > Visuelt Link to post
Sørlandet2 Svart 10 timer siden Link til dette innlegget Svart 10 timer siden Jeg blir litt forvirra over denne tråden. Skjønner trådstarter ønsker å kjøpe mange nye ting, å bygge et nytt eletrisk anlegg, men hadde det ikke vert smart å forstått hvordan det eksisterende anlegget fungerer, som jeg tipper har fungert i noen år, før store inngrep gjøres? Det var nå bare mine tanker. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Sarasin Svart 8 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8 timer siden Sørlandet2 skrev for 1 time siden: Skjønner trådstarter ønsker å kjøpe mange nye ting, å bygge et nytt eletrisk anlegg Lov å bli forvirra, det er jeg selv ;) Vi har overtatt en båt der det elektriske er i fullstendig kaos. Instrumenter som ikke fungerer, ledninger som henger løst, hovedstrømsbrytere som ikke er i funksjon, feilkoblinger til BatteryMate (BM). For at mitt hode skal forstå hvordan jeg skal kunne rydde, trenger jeg å vite hvordan det bør se ut til slutt. Deretter kan jeg backtracke slik at koblingene blir riktige. Når man da ikke er vant til hvordan elektronikken fungerer i en båt, stiller jeg spørsmål så jeg slipper å dumme meg ut med enkle feil. Det fungerer ikke slik det er i dag, og derfor kreves inngrep :) Så kom gjerne med tanker og direkte svar på det jeg faktisk spør om - det setter jeg stor pris på :) Sitér dette innlegget Sikkerhet > Funksjon > Komfort > Visuelt Link to post
Sørlandet2 Svart 8 timer siden Link til dette innlegget Svart 8 timer siden Sarasin skrev 9 minutter siden: Lov å bli forvirra, det er jeg selv ;) Vi har overtatt en båt der det elektriske er i fullstendig kaos. For at mitt hode skal forstå hvordan jeg skal kunne rydde trenger jeg å vite hvordan det bør se ut til slutt, for deretter å backtracke til koblingene i dag. Det er et hav av feilkoblinger og løse ledninger som har ukjent destinasjon, og en del av prosessen med å rydde er å bli kjent :) Det fungerer ikke slik det er i dag, og derfor kreves inngrep :) Så kom gjerne med tanker og direkte svar på det jeg faktisk spør om - det setter jeg stor pris på :) Hva er det som ikke fungerer? kan du start motoren slik det er nå? Motar batteriene dine lading slik det er nå? Jeg er ganske sikkert du i dag har et start batteri, og et forbruks batteri. Jeg er ganske sikker på at du i dag har en hovedstrømsbryter til start, og en til forbruk. Med det kan du slå av start når du ligger i uthavn, uten fare for å tømme startbatteriet. Dette er jo slik du ønsker, uten å kjøpe noe, eller bygge noe nytt. Som sagt, så ville jeg funnet ut av disse tingene først, så kan du få veiledning. Hvis du skal bygge nytt elektrisk annlegg, så er det mange gode tråder på det her inne. Dette er viktig å få dimensjonert rett, og sørge for sikringer er på rett plass. Som nevnt, så er det ikke vanlig å koble lys og kjøleskap utenom hovedstrømsbryteren. Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 7 timer siden Link til dette innlegget Svart 7 timer siden Og for å svare om Baugtruster og dieselvarmer: Baugtruster trenger enten lange veldig kraftige kabler fra batteri som står i nærheten av motor, eller eget batteri i nærheten av baugtruster med korte bare kraftige kabler fra det batteriet. Og da evt lading fra dynamo til trusterbatteri. Sikringen som følger med er typisk på 250 Amp, det er mye strøm som går der og mye strøm gjennom for liten kabel over langt strekk blir mye varme og lite effekt på truster. Men det er sånt som jeg ikke holder på med, så truster vet jeg for lite om. Men jeg ville hatt eget batteri fremme i baugen til å drive baugtruster, tror jeg. Dieselvarmer skal på forbruksbatteri. Min står etter hovedstrømbryter til forbruk Men der er det viktig at den får brenne helt ut før strømmen kuttes. Derfor er det ofte anbefalt fra produsent at den skal være koblet direkte på batteri med en sikring. Men jo flere ting du kobler utenom hovedstrømbryter, jo mindre nytte har den. Hovedstrømbryter forforbruk kobler du fra når du er i hjemmehavna og forlater båten for en dag/ukes/måneds tid. Eller når du _må_ legge båten strømdød. Når du bruker den, og når du sover i den, så er den på. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Sarasin Svart 6 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6 timer siden Sørlandet2 skrev 1 time siden: Hva er det som ikke fungerer? Skal vi se: - Ledninger som ikke er koblet og ligger løse - BatteryMate med jording som ligger og slenger rundt i batterirommet (= fungerer ikke) - Store jordingskabler som ligger løst i batterirommet - Flere instrumenter som ikke fungerer (nå er det bare turteller igjen, resten har jeg fått hjelp til å finne ut av) - Det er faktisk 4 hovedstrømsbrytere, der en er kuttet som en "always on". Den er det kun jord på (og det er det kanskje en grunn til?). De 3 andre forstår jeg ikke funksjonene til, for uansett om de er av eller ikke så fungerer tenningsnøkkelen. For å være tydelig, så er jeg ydmyk for at jeg ikke kan nok om disse tingene. Det er jo grunnen til at jeg stiller spørsmål ;) Det er meget mulig at disse er idiotiske i din verden, men for meg er det utviklende og lærerikt å få svar på "de enkle tingene". Jeg tilpasser meg til de svarene jeg får, for eksempel vedrørende det som blir sagt om kjøleskap og lys. Jeg ville bare sjekke og ikke minst forstå. Skulle ønske du i stedet for å være nedlatende og belære meg om hvilke ting jeg har og ikke har i båten, heller kunne hjelpe meg med konkrete svar på det jeg lurer på :) Det er meget mulig jeg stiller feil spørsmål eller bruker feil uttrykk, men det er læring i det også ;) finnarne skrev 53 minutter siden: Baugtruster trenger enten lange veldig kraftige kabler fra batteri som står i nærheten av motor Hva vil du si er "veldig kraftige kabler"? De er koblet fra batteriet i cockpit og dratt fremover, og virker for meg ganske kraftige. Jeg kan måle i morgen, men det hadde vært fint med en referanseverdi :) Angående dieselvarmeren, så vet jeg som sagt ingenting om hvordan denne fungerer i det hele tatt. Den har egen bryter allerede, så jeg sørger for at denne bryteren er koblet til forbruk. Sitér dette innlegget Sikkerhet > Funksjon > Komfort > Visuelt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.