hegra Svart 6.Juni Link til dette innlegget Svart 6.Juni Og sette 220 volt batterilader på BM in går ikke. BM in er spenningsløs når motor står stille. Nyere batteriladere må føle spenning på klemmene for å starte lading. Dette er en innebygd sikkerhet i laderen. Den skal stoppe å lade om ei klemme skulle falle av. Dermed blir den mindre brannfarlig. Solceller har kanskje det samme også, det vet jeg ikke. Så begge deler må trolig rett på batteri . Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 6.Juni Link til dette innlegget Svart 6.Juni Jeg ville startet med et voltmeter, type håndholdt, og alle 3 bryterne slått av. Sjekk spenningen på begge batteriene. Om de har samme spenning, er de sannsynligvis koblet sammen. Da ville jeg funnet sammenkoblingen. Og om det var mindre enn 12,5 volt på ett batteri, ville jeg ladet det. Så ville jeg testet å starte motor, uten å ha gjort noe med hovedstrømsbryterne. Om motor starter, så er det noe galt. Dvs du trenger ikke starte, om det er (antydning til) liv i motorpanelet eller instrumenter, uten at hovedbryter til motor er på, så er det noe galt. Det samme med forbrukere, som eventuelle interiørlys osv. Lanterner kan hende er koblet på startbatteri, evt via motorpanelet. Med de testene unnagjort ville jeg funnet ut av de 3 hovedstrømsbryterne du har. Hvilken gir strøm til motor, dvs startmotor og motorpanel/instrumenter, og hvilken gir strøm til forbrukere. Fører den siste til at batteriene er sammenkoblet, dvs at de har samme spenning med forbrukere på, så er det sannsynligvis for sammenkobling. Om du kobler den siste hovedstrømbryteren fra, og spenningen på batteriene da blir forskjellig, så har du funnet dens funksjon. På bildet av battery-maten, så ser det ut som du sier (eller var det en annen) til at det bare er et batteri tilkoblet. Da tror jeg den bare fungere til å koble dynamo fra start-batteriet. Sannsynligvis forbruksbatteriet også. Det står noe på den gamle produktsiden til Maritim, om at den kan brukes som hovedstrømbryter, men jeg finner ikke noe i manualen om det. Ig-kontakten (Ig = Ignition?) er sannsynligvis den som da brukes til å styre sammenkoblingen. Den er tenkt til å brukes til å gi dynamoen batterispenning før den selv begynner å lade. Den er på en måte også grunnen til at solceller ikke kan kobles på inngangen til BM. En solcellekontroller må ha kontakt med batteriet den skal lade, så den bør kobles direkte (via sikring) på forbruksbatteriet. Om dynamoen trenger det samme, så får den den når BM for signal fra tenningen via inngangen Ig En fordel med BatteryMate (eller en annen Argo Fet), er at BM kan om jeg skjønner det rett stå permanent koblet til batteriene, og så kan dynamo B+ være koblet til BM. Startmotor og motorpanel blir koblet via hovedstrømbryter. Forbruk blir på samme måte, en permanent kobling fra BM til forbruksbatteri, og alle forbrukere via hovedstrømbryter for forbruk. Når du har funnet ut av BM og Hovedstrømbrytere som du har, så kan du begynne å tenke videre på hvordan du ønsker det. Sarasin skrev for 4 timer siden: Skal prøve å forklare hvordan jeg tenker å koble: Dynamo til BM IN Startbatteri kobles til BM Out 1, og til en hovedstrømsbryter Forbruksbatteri kobles til BM Out 2, og til en annen hovedstrømsbryter Solcelle kobles direkte til BM IN for vedlikeholdslading av begge batterier (med mindre dette ikke er hensiktsmessig, og heller koble kun på forbruksbatteriet direkte) Det meste er rett her, bortsett fra Solcelle(kontroller) som bare skal til forbruksbatteriet direkte. Sarasin skrev for 4 timer siden: For ordens skyld er det (i alle fall) to ting jeg alltid kommer til å ha på strøm, men med egen bryter. Det er ankerlanternen og kjøleskapet. Disse er (eller skal være) koblet til forbruksbatteriet, og jeg ønsker at de kan kjøres uavhengig av hovedstrømsbryteren. Hvis dette er totalt idioti, setter jeg pris på en kommentar og en forklaring ;) Kommer du til å gå ifra båten i dagesvis liggende med ankerlanterne på ? Jeg tror ikke det. Du vil bruke ankerlanterne år du er i båten, eller har tatt deg en kveldstur i land eller til nabobåten. Jeg ville kobler ankerlanternen sammen alle andre forbrukere. Det samme med kjøleskapet. Det trekker mye strøm også når det ikke er slått på. Om det skulle hatt en egen kobling direkte til forbruksbatteri, så ville jeg ihvertfall hatt en egen bryter på det. Mulig du kunne brukt Load-utgangen til solcellekontrolleren, husker ikke hvilken du brukte, men noen er smarte og kan beskytte forbruksbatteri fra å bli ødelagt av permanent tilkoblede forbrukere. Sarasin skrev for 4 timer siden: Spørsmål knyttet til dette: - Er det innafor å koble den "stusselige" solcelleledningen til IN på BM? - Vil begge batteriene lades (via solcelle / 230V batterilader) selv om jeg skrur av hovedstrømsbrytere? - 230V laderen som står i båten, skal den kobles til BM, eller forbruksbatteriet? Den har "klemmer", men det kan sikkert byttes med en løsning for ringfeste. - Hvor skal minusledningene til batteriene / solcellepanelet / 230V kobles? Et generelt jordingspunkt i båten? - Lurer fortsatt på hva som må være koblet til startbatteriet? Svar på dette: - Nei (Solcelle til IN på BM) - Bare det batteriet du har koblet Solcelle til vil lades. Det samme med 230volt lader, men mindre det er en gammel dum lader, men det tror jeg ikke du har. - 230v-laderen ville jeg beholdt klemmer på, så du kan koble den til det batteriet som trenger lading. Jeg har ikke 230volt lader i min båt, jeg har 100 watt solcelle. Andre bruksmønster kan (er) anderledes - batteriene skal ha felles minus. Da er sannsynligvis også motor koblet til felles minus gjennom startbatteriet. (slik er det ikke hos meg), For 230 volt (landstrøm), så er det mer kompleks, og du må søke gjennom noen ganske lange nylige tråder for å bli mer forvirret. Jeg har egentlig ikke koblet landstrøm ombord hos meg, så jeg har ikke det det problemet. - Det som skal være koblet til startbatteriet er * Startmotor * Motorinstrumenter og panel (tenningsnøkkel eller startknapp, oljetrykksmåler, temperatur). Ladelampe om du bruker BatteryMaten, Om Dynamo kobles til forbruksbank bør også ladelampe kobles vi den, men da gjerne via ett rele som styres av tenningen Det eneste som bør være koblet direkte til forbruksbank(batteri), er automatisk lensepumpe og solceller ( mitt hode nå, for 5 år siden var jeg litt mer i tvil) Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Sarasin Svart 7.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni @finnarne - Kjempemassig nyttig her! :) Har prøvd å tegne opp disse tankene mine - kan dere kvalitetssikre at jeg ikke er helt på ville veier? Tips tas imot med takk :) Jeg antar jo at kjøleskap & ankerlanterne ikke trekker strøm når bryteren er av, derfor har jeg planlagt de utenom hovedstrømsbryteren. Hvis jeg tar feil, så får jeg heller flytte de. Jeg vet faktisk ikke om jeg har automatisk lensepumpe ombord - det virker jo litt uklokt å fylle båten med vann for å finne det ut ;) Dieselvarmeren kan jeg foreløpig ingenting om, så den vet jeg ikke hvordan fungerer i det hele tatt. Derfor har jeg heller ingen formening om den skal kobles til det ene eller andre batteriet. Det samme gjelder baugthrusteren, skal den stå på start- eller forbruksbatteriet? :) Sitér dette innlegget Sikkerhet > Funksjon > Komfort > Visuelt Link to post
Sørlandet2 Svart 7.Juni Link til dette innlegget Svart 7.Juni Jeg blir litt forvirra over denne tråden. Skjønner trådstarter ønsker å kjøpe mange nye ting, å bygge et nytt eletrisk anlegg, men hadde det ikke vert smart å forstått hvordan det eksisterende anlegget fungerer, som jeg tipper har fungert i noen år, før store inngrep gjøres? Det var nå bare mine tanker. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Sarasin Svart 7.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni Sørlandet2 skrev for 1 time siden: Skjønner trådstarter ønsker å kjøpe mange nye ting, å bygge et nytt eletrisk anlegg Lov å bli forvirra, det er jeg selv ;) Vi har overtatt en båt der det elektriske er i fullstendig kaos. Instrumenter som ikke fungerer, ledninger som henger løst, hovedstrømsbrytere som ikke er i funksjon, feilkoblinger til BatteryMate (BM). For at mitt hode skal forstå hvordan jeg skal kunne rydde, trenger jeg å vite hvordan det bør se ut til slutt. Deretter kan jeg backtracke slik at koblingene blir riktige. Når man da ikke er vant til hvordan elektronikken fungerer i en båt, stiller jeg spørsmål så jeg slipper å dumme meg ut med enkle feil. Det fungerer ikke slik det er i dag, og derfor kreves inngrep :) Så kom gjerne med tanker og direkte svar på det jeg faktisk spør om - det setter jeg stor pris på :) Sitér dette innlegget Sikkerhet > Funksjon > Komfort > Visuelt Link to post
Sørlandet2 Svart 7.Juni Link til dette innlegget Svart 7.Juni Sarasin skrev 9 minutter siden: Lov å bli forvirra, det er jeg selv ;) Vi har overtatt en båt der det elektriske er i fullstendig kaos. For at mitt hode skal forstå hvordan jeg skal kunne rydde trenger jeg å vite hvordan det bør se ut til slutt, for deretter å backtracke til koblingene i dag. Det er et hav av feilkoblinger og løse ledninger som har ukjent destinasjon, og en del av prosessen med å rydde er å bli kjent :) Det fungerer ikke slik det er i dag, og derfor kreves inngrep :) Så kom gjerne med tanker og direkte svar på det jeg faktisk spør om - det setter jeg stor pris på :) Hva er det som ikke fungerer? kan du start motoren slik det er nå? Motar batteriene dine lading slik det er nå? Jeg er ganske sikkert du i dag har et start batteri, og et forbruks batteri. Jeg er ganske sikker på at du i dag har en hovedstrømsbryter til start, og en til forbruk. Med det kan du slå av start når du ligger i uthavn, uten fare for å tømme startbatteriet. Dette er jo slik du ønsker, uten å kjøpe noe, eller bygge noe nytt. Som sagt, så ville jeg funnet ut av disse tingene først, så kan du få veiledning. Hvis du skal bygge nytt elektrisk annlegg, så er det mange gode tråder på det her inne. Dette er viktig å få dimensjonert rett, og sørge for sikringer er på rett plass. Som nevnt, så er det ikke vanlig å koble lys og kjøleskap utenom hovedstrømsbryteren. Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 7.Juni Link til dette innlegget Svart 7.Juni Og for å svare om Baugtruster og dieselvarmer: Baugtruster trenger enten lange veldig kraftige kabler fra batteri som står i nærheten av motor, eller eget batteri i nærheten av baugtruster med korte bare kraftige kabler fra det batteriet. Og da evt lading fra dynamo til trusterbatteri. Sikringen som følger med er typisk på 250 Amp, det er mye strøm som går der og mye strøm gjennom for liten kabel over langt strekk blir mye varme og lite effekt på truster. Men det er sånt som jeg ikke holder på med, så truster vet jeg for lite om. Men jeg ville hatt eget batteri fremme i baugen til å drive baugtruster, tror jeg. Dieselvarmer skal på forbruksbatteri. Min står etter hovedstrømbryter til forbruk Men der er det viktig at den får brenne helt ut før strømmen kuttes. Derfor er det ofte anbefalt fra produsent at den skal være koblet direkte på batteri med en sikring. Men jo flere ting du kobler utenom hovedstrømbryter, jo mindre nytte har den. Hovedstrømbryter forforbruk kobler du fra når du er i hjemmehavna og forlater båten for en dag/ukes/måneds tid. Eller når du _må_ legge båten strømdød. Når du bruker den, og når du sover i den, så er den på. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Sarasin Svart 7.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni Sørlandet2 skrev 1 time siden: Hva er det som ikke fungerer? Skal vi se: - Ledninger som ikke er koblet og ligger løse - BatteryMate med jording som ligger og slenger rundt i batterirommet (= fungerer ikke) - Store jordingskabler som ligger løst i batterirommet - Flere instrumenter som ikke fungerer (nå er det bare turteller igjen, resten har jeg fått hjelp til å finne ut av) - Det er faktisk 4 hovedstrømsbrytere, der en er kuttet som en "always on". Den er det kun jord på (og det er det kanskje en grunn til?). De 3 andre forstår jeg ikke funksjonene til, for uansett om de er av eller ikke så fungerer tenningsnøkkelen. For å være tydelig, så er jeg ydmyk for at jeg ikke kan nok om disse tingene. Det er jo grunnen til at jeg stiller spørsmål ;) Det er meget mulig at disse er idiotiske i din verden, men for meg er det utviklende og lærerikt å få svar på "de enkle tingene". Jeg tilpasser meg til de svarene jeg får, for eksempel vedrørende det som blir sagt om kjøleskap og lys. Jeg ville bare sjekke og ikke minst forstå. Skulle ønske du i stedet for å være nedlatende og belære meg om hvilke ting jeg har og ikke har i båten, heller kunne hjelpe meg med konkrete svar på det jeg lurer på :) Det er meget mulig jeg stiller feil spørsmål eller bruker feil uttrykk, men det er læring i det også ;) finnarne skrev 53 minutter siden: Baugtruster trenger enten lange veldig kraftige kabler fra batteri som står i nærheten av motor Hva vil du si er "veldig kraftige kabler"? De er koblet fra batteriet i cockpit og dratt fremover, og virker for meg ganske kraftige. Jeg kan måle i morgen, men det hadde vært fint med en referanseverdi :) Angående dieselvarmeren, så vet jeg som sagt ingenting om hvordan denne fungerer i det hele tatt. Den har egen bryter allerede, så jeg sørger for at denne bryteren er koblet til forbruk. Sitér dette innlegget Sikkerhet > Funksjon > Komfort > Visuelt Link to post
Grand Banks jr Svart 8.Juni Link til dette innlegget Svart 8.Juni Jeg foretok en slik opprydning av det elektriske systemet i min båt, og det var på høy tid i en båt med over 40 år i drift, der det må ha vært noen med mindre kompetanse som har "gjort ting" før. 12V systemet er brannfarlig når det er i ustand. For meg var det viktig å sørge for at dette var bra, samt ikke minst merke ting opp. Noen punkter: Solcelleregulator må som regel være koplet til et batteri. Pluss på pluss, minus på minus. Den må ALLTID ha 12V, for ellers kan regulator ødelegges. Det gjelder samtlige regulatorer jeg har hatt av begge typer. Jeg kjenner ikke til BatteryMate om den alltid leverer 12V på IN, men hvis den ikke gjør det så bør ikke solceller tilkoples der. Dynamo må ALLTID kunne levere lading et sted. Så den må alltid være koplet til et batteri, enten direkte eller via ladefordeler. Så det bør aldri være en bryter som kam gjøre at dynamo kan koples av. (Dynamo som kjøres men ikke kan levere strøm til batteri kan ødelegges. ) Pga disse tingene valgte jeg å sette forbruksbatteriet til primærbatteri, der dynamo og solceller er direkte tilkoplet det, og bruke et skillerelé mellom forbruksbatteriet og startbatteriet. (Men det som er standard i båt er å kople dynamo på startbatteri, og ha skillerele mellom startbatteri og forbruk. ) Da startbatteriet kan levere mer øyeblikksstrøm om gangen (mer A, ikke Ah), har jeg koplet baugpropell (via 95 mm2 kabel mener jeg å huske) og ankervinsj til startbatteriet via egen hovedstrømbryter. -- Forslag: - Fjern alle løse kabler først. - Fjern så alt som ikke gir mening (som feks brytere som ikke går til noe) - MERK alt du finner ut av, i begge ender. (Det gjør det så mye lettere å holde oversikten. Bruk gjerne en labelprinter. Clas ohlson har en til ca 400 tror jeg) - Tegn så opp et skjema over resten. - Ikke riv mer enn "det løse". Planlegg resten før du evt river det. Mye kan bare ryddes og merkes, så kommer freden tilbake. Sett så opp en oversikt kver alle forbrukere, og hvor i båten de er. - Kladd ulike skjemaer for hvordan du tror det vil bli best, og del gjerne med oss. Tips: Det kan ofte være bra å trekke feks 1 kraftig svart ledning til et felles minuspunkt til alle forbrukere som er langt fra batteribanken, i stedet for å ha mange tynne kabler som går samme vei. Jeg har feks trekt frem 1 kraftig minuskabel til dashbordet. Tilsvarende kan det være bra å trekke frem en kraftig plusskabel til samme sted og deretter fordele til forbrukere (men ha sikring nær batteriet), i stedet for en mengde små kabler. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Sørlandet2 Svart 8.Juni Link til dette innlegget Svart 8.Juni Sarasin skrev for 8 timer siden: Skal vi se: - Ledninger som ikke er koblet og ligger løse - BatteryMate med jording som ligger og slenger rundt i batterirommet (= fungerer ikke) - Store jordingskabler som ligger løst i batterirommet - Flere instrumenter som ikke fungerer (nå er det bare turteller igjen, resten har jeg fått hjelp til å finne ut av) - Det er faktisk 4 hovedstrømsbrytere, der en er kuttet som en "always on". Den er det kun jord på (og det er det kanskje en grunn til?). De 3 andre forstår jeg ikke funksjonene til, for uansett om de er av eller ikke så fungerer tenningsnøkkelen. For å være tydelig, så er jeg ydmyk for at jeg ikke kan nok om disse tingene. Det er jo grunnen til at jeg stiller spørsmål ;) Det er meget mulig at disse er idiotiske i din verden, men for meg er det utviklende og lærerikt å få svar på "de enkle tingene". Jeg tilpasser meg til de svarene jeg får, for eksempel vedrørende det som blir sagt om kjøleskap og lys. Jeg ville bare sjekke og ikke minst forstå. Skulle ønske du i stedet for å være nedlatende og belære meg om hvilke ting jeg har og ikke har i båten, heller kunne hjelpe meg med konkrete svar på det jeg lurer på :) Det er meget mulig jeg stiller feil spørsmål eller bruker feil uttrykk, men det er læring i det også ;) Hva vil du si er "veldig kraftige kabler"? De er koblet fra batteriet i cockpit og dratt fremover, og virker for meg ganske kraftige. Jeg kan måle i morgen, men det hadde vært fint med en referanseverdi :) For meg så virker det bare som du begynner i feil ende. I den fasen du er nå, så så virker det for meg mindre viktig å få lanterner og dieselvarmer til å fungere. Jeg ville fått orden der ledningene er tykkest først. Det vil si Startbatteri, hovedstrømbryter og oppkobling til motor og lading. Du sier din lading, batterymate, ikke fungerer, da må det bli fikset. Så forstå hvordan ditt forbruks batteri er koblet. Det vil si lading, hovedstrømbryter, tilførsel til bryterbanel/sikringer, jordskinne, og de store komponenter. Du har fortsatt fire hovedstrømbrytere som du ikke forstår funksjonen av. Jeg er fortsatt usikker om lading fungerer. Tenning skal ikke fungere når alle hovedstrømbrytere er av. Jeg er litt usikker om det er store feil i systemet, eller det er manglende forståelse om hvordan et elektrisk anlegg skal forståelse. Det er vanskelig å fikse ting hvis en ikke vet hvordan ting skal fungere. Det er jo en grunn at det er flere års utdannelse for å bli elektriker. For å få forståelse av el i båt, så er det mange gode filmer på YouTube eller andre dokumenter som jeg tror det kan være smart å studere. Sitér dette innlegget Link to post
Sarasin Svart 8.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni Grand Banks jr skrev for 2 timer siden: det var på høy tid i en båt med over 40 år i drift, der det må ha vært noen med mindre kompetanse som har "gjort ting" før. Dette høres kjent ut ;) I konas forrige båt (28 fots Vista), hadde den ene McGyveren bygd på den andre, og alt var totalt kaos. Det ble umulig å følge 45+ år med "kloke" tanker og "inspirerte" løsninger, så jeg holdt meg langt unna :) Derfor er det desto viktigere å få kontroll med en gang i den nye båten, sånn at hvis (når?) noe går galt så vet man hvor man skal begynne å jobbe. Sakte men sikkert begynner jeg å få oversikt over hva som går til hva, og prøver å merke ledningene underveis. Jeg er litt skeptisk til å fjerne kabler som ikke gir noen mening (nå), da det sikkert kan dukke opp svar på dette etterhvert. Dette i tillegg til at det virker allerede trangt å føre ledninger gjennom rørene, og jeg liker å tro at alt har en mening (til slutt). Men denne "avsagde" hovedstrømsbryteren med kun minus på ser ut til å være koblet videre til motorrommet, så det er kanskje bare et felles minuspunkt. Med avsagd mener jeg at nøkkelen er sagd av helt i posisjon "på". Det gir mening å ha en slik kontakt nært batteriene. To av de tre andre hovedstrømsbryterne er ved siden av batteriene, mens den siste er oppe i "dashbordhøyde" i ledningsrommet. Der er det dratt en kraftig minusledning opp til en "sukkerbitlist" av metall, for å koble på mange mindre jordinger på en enkel måte. Til alle hovedstrømsbryterne er det kraftige ledninger, så her virker det som at man har tatt fornuftige valg :) En ting som slo meg nå, er at jeg kan egentlig forberede den tredje hovedstrømsbryteren til baugthruster og ankervinsj dersom jeg skaffer et tredje batteri (og en ankervinsj!). Per nå vil det kobles til hovedstrømmen til forbruk, men på sikt vil det kanskje være aktuelt å ha et dedikert batteri til dette. Alternativt er en mulighet å parallellkoble de to forbruksbatteriene og koble baugthruster og ankervinsj til den "vanlige" hovedstrømsbryteren til forbruk. Hvilken av disse løsningene er best, hvis ikke begge to er helt tette? :) Spørsmål angående jording av de forskjellige tingene: Kan man i utgangspunktet koble alt av minus til samme minuspunkt uavhengig av hvor pluss kommer fra? Sitér dette innlegget Sikkerhet > Funksjon > Komfort > Visuelt Link to post
Sarasin Svart 8.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni Sørlandet2 skrev 13 minutter siden: Jeg er litt usikker om det er store feil i systemet, eller det er manglende forståelse om hvordan et elektrisk anlegg skal forståelse. Etter hvert som jeg har avdekket flere og flere rare ting med det elektriske, synes jeg det fremstår åpenbart at det er store feil i systemet. Jeg har jo egentlig ikke gjort andre endringer enn å feilsøke det som ikke har fungert, og prøve så godt jeg kan å finne ut av de løse ledningene. Du sier jeg begynner i feil ende og ikke burde prioritere lanterner osv, og det er sikkert riktig. Da jeg overtok båten var jeg ikke klar over dette kaoset, og dermed ble det viktig for meg å få de "enkle" tingene på plass, slik at man faktisk har lov til å bruke båten - ref lanterner. Så har det ballet på seg etter hvert som jeg har avdekket flere og flere svakheter i systemet slik det står i dag, og da kan det nok virke som at jeg har begynt feil :) Nå er jeg ikke født bak en låvedør verken teoretisk eller praktisk, men siden jeg har lite erfaring med dette er jeg redd for å gjøre feil som kan skape skader (= utgifter) :) Poenget mitt er at dersom sluttresultatet jeg har presentert over høres passe fornuftig ut, så skjønner jeg også hvordan jeg skal kunne koble det fra bunnen av. Derfor er det viktig for meg å få svar på typiske enkle spørsmål som om man kan koble alt av minus til samme minuspunkt uavhengig av hvor pluss kommer fra, selv om dette kanskje kan virke elementært og selvsagt. For meg er det en "stopp" i prosessen som gjør at jeg ikke "tør" gå videre uten en bekreftelse fra noen med mer erfaring. Det som betyr noe for meg er om ting fungerer som det skal og er trygt sikkerhetsmessig, ikke om kjøleskapet står på hele tiden om du skjønner hva jeg mener :) Bra tips angående elektrisk i båt på youtube, litt usikker på hva et godt søk der er - men det har jeg jo tid til å sjekke ut ;) Sitér dette innlegget Sikkerhet > Funksjon > Komfort > Visuelt Link to post
Grand Banks jr Svart 8.Juni Link til dette innlegget Svart 8.Juni Sarasin skrev 10 minutter siden: Jeg er litt skeptisk til å fjerne kabler som ikke gir noen mening (nå), da det sikkert kan dukke opp svar på dette etterhvert. Godt poeng. Med å fjerne, mener jeg ikke nødvendigvis å fjerne en allerede opptrukket kabel, men å kople den av og isolere den i hver ende. Og helst merke den i hver ende hvor den andre enden er. Du trenger nok ikke et tredje batteri til baugpropell (hvis den i utgangspunktet fungerer bra slik det er nå). Men det kan være fint med en hovedstrømbryter til den. Jeg hadde personlig ikke brukt forbruksbatteriet, men startbatteriet. Grunnen er at startbatterier oftest er bedre egnet til å levere store strømstyrker, og det trengs for at baugpropellen skal ha maks skyvekraft. (Men dette blir en avveiing av både hva baugpropellen din trenger av A, og hva forbruksbatteriet kan levere. ) Her finnes mange veier til mål. Jeg ville personlig prøvd å klare meg uten et tredje batteri bare til baugpropell. Både forbruk og start-kretsene kan (og bør) ha samme minuspunkt. Sarasin skrev 17 minutter siden: Der er det dratt en kraftig minusledning opp til en "sukkerbitlist" av metall, for å koble på mange mindre jordinger på en enkel måte. Dette kalles ofte en "minus-skinne", og det er smart å ha. Det både reduserer antall kabler, gir mindre spenningsfall, og også raskere å kople opp nytt utstyr. Jeg har en slik minus-skinne i dashbordet, og jeg har en på styrbord side (batteriene er på babord side). Sarasin skrev 19 minutter siden: Sakte men sikkert begynner jeg å få oversikt over hva som går til hva, og prøver å merke ledningene underveis. Supert! Jeg prøver å huske å merke en ledning i begge ender, både hva den er og hvor den går til. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 8.Juni Link til dette innlegget Svart 8.Juni Sarasin skrev 10 minutter siden: spørsmål som om man kan koble alt av minus til samme minuspunkt uavhengig av hvor pluss kommer fra Ja, det er riktig. Alle mine batterier er koplet sammen på minus-siden, og koplet direkte til motorens gods. Så alle minus-skinner leder til felles minus (ofte om talt som "jord"). Eneste "felles" pluss-punkt mellom startbatteri og forbruksbanken er skillereleet, som kopler sammen eller fra avhengig av spenningen på forbruksbatteriet, slik at de begge skal motta ladning fra både dynamo og solceller. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Sarasin Svart 8.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni Grand Banks jr skrev 1 time siden: Eneste "felles" pluss-punkt mellom startbatteri og forbruksbanken er skillereleet Som i mitt tilfelle nå blir BatteryMate, selv om batterienes plusspunkt vil stå på to forskjellige utganger. Sitér dette innlegget Sikkerhet > Funksjon > Komfort > Visuelt Link to post
Sarasin Svart 8.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni Grand Banks jr skrev 1 time siden: Alle mine batterier er koplet sammen på minus-siden, og koplet direkte til motorens gods. Da kobler jeg begge batteriene, BatteryMate, og eventuelt andre større minuskabler til den "døde" hovedstrømsbryteren som går til motorens gods. Strålende avklaring! 😁 Sitér dette innlegget Sikkerhet > Funksjon > Komfort > Visuelt Link to post
Grand Banks jr Svart 8.Juni Link til dette innlegget Svart 8.Juni Husk bare at minuskabelen MÅ dimensjoneres for samlet last. Jeg har minus for baugpropell og ankervinsj koplet rett på startbatteriet. Vil ha færrest mulig koplingspunkter for de sterke strømbrukerne. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Sarasin Svart 8.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni Grand Banks jr skrev 3 minutter siden: Husk bare at minuskabelen MÅ dimensjoneres for samlet last. Raskt - hva vil være riktig (gjerne overskytende) dimensjon? Sitér dette innlegget Sikkerhet > Funksjon > Komfort > Visuelt Link to post
Grand Banks jr Svart 8.Juni Link til dette innlegget Svart 8.Juni Denne er fin til å regne det ut https://baatplassen.no/i/kalkulatorer/kabelkalkulator.htm/ Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 8.Juni Link til dette innlegget Svart 8.Juni Her er eksempel til en dieselvarmer som gjerne trekker 25A da den starter. Ved at spenning kan synke 0,5V , og samlet lengde frem og tilbake 12 meter (6 meter kabel en vei), så bør den ha tverrsnitt på 12 mm2. Når du feks har en minusskinne som feks har 32mm2 kabel, og vil strekke opp ledning til dieselvarmer, så ville jeg lagt da 12mm2 mellom hovedstrømbryter for forbrukere, pluss sikring, til dieselvarmer. Ig 12mm2 fra dieselvarmer til minus-skinne. Jeg mener jeg la opp henhodsvis 16 og 32mm2 til minusskinnene. Det er plenty, men allikevel ok å jobbe med. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Sarasin Svart 8.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni Grand Banks jr skrev 6 minutter siden: Denne er fin til å regne det ut Strålende fin og egentlig ganske intuitiv sak det der :) Men jeg vet ikke hva jeg skal fylle ut verken i meter, strøm eller spenningstap Jeg kan kontrollsjekke ledningene til baugthrusteren, og jeg vet har kjøpt 2 x 60cm 35mm2 kabler som var tiltenkt batteriprosjektet. Andre ledninger fremstår veldig kraftige, men jeg vet ikke om de er 35mm2 eller 70mm2. Det kommer et bilde av batteriene og ledningene i neste post (fra mobilen) :) Jordingen fra Batterymate (som per nå ikke er koblet til noe og gjør den ubrukelig) ser ganske tynn ut med vanlig kabelsko, men den fulgte med apparatet så jeg antar den er riktig. Sitér dette innlegget Sikkerhet > Funksjon > Komfort > Visuelt Link to post
Sarasin Svart 8.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni Sitér dette innlegget Sikkerhet > Funksjon > Komfort > Visuelt Link to post
Grand Banks jr Svart 8.Juni Link til dette innlegget Svart 8.Juni Minus-kabelen til BatteryMate er bare for å gi selve BM strøm til å fungere. Den bruker veldig lite strøm, så den kan være tynn. Du må finne ut av hva du maks trenger av A (strømtrekk) til det som skal være på enden av kabelen. Det er din A. Les bruksanvisningen til det som skal trekke strøm. Dieselvarmer trekker en del, kjøleskap trekker en del, kokeapparat kan trekke en del, mens det meste andre trekker ikke så mye. Men feks lensepumpe kan trekke en del. På generelt grunnlag ønsker man minst mulig spenningsfall. 0,5V eller mindre. Jeg har som prinsipp at hvis jeg må velge mellom 2 tykkelser, så velger jeg alltid den tykkeste. Lengde er antall meter kabel du trenger. I båt er det vanskelig å trekke rett, så det blir gjerne litt omveier. Hvis baugpropellen fungerer fint slik den er, så slå deg til ro med at den / kablene er i orden. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Sarasin Svart 8.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni Veldig godt å høre "slå deg til ro med at den / kablene er i orden." Godt å kunne slippe noen av bekymringene ;) Sitér dette innlegget Sikkerhet > Funksjon > Komfort > Visuelt Link to post
Sørlandet2 Svart 8.Juni Link til dette innlegget Svart 8.Juni Sarasin skrev for 7 timer siden: Ser på dette bildet at begge batteriene er koblet i parallell. Den sorte kabelen mellom +på det lille batteriet, til +på det store batterier. Mulig dette er gjort for å rette på andre feil? Så med det, så kan, og vil du tømme begge batteriene hvis du ligger en stund med forbruk som kjøleskap og annet. Jeg ville fjernet den. Satt inn et voltsensitivt relé her, eller brukt en av hovedstrømbruyterene du har. Sammenkoble under med hovedstrømbryter under kjøring, eller hvis du trenger begge batterier for oppstart. Eller gitt den Batterymaten du har i dag en ny sjanse, med å koble opp rett. Slik det er nå, men denne sammenkoblingen av +, så vil den ikke fungere etter sin hensikt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.