Sarasin Svart Onsdag 18:42 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Onsdag 18:42 hegra skrev 54 minutter siden: Mye spørsmål dette, men vi må vite mest mulig for å gi fornuftige svar Beklager misforståelsen, jeg fikk tak i ny måler (og medfølgende giver!) i dag. Har byttet måler på eksisterende ledninger, men ingen forskjell på resultat. Når jeg nå har tatt av "signalet" av giveren, går pila til maks. Jeg har én gul pære på dashbordet, og den er koblet til giveren, samt andre ting. Hjelper det? 😅 Sitér dette innlegget Sikkerhet > Funksjon > Komfort Link to post
Sarasin Svart Onsdag 19:09 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Onsdag 19:09 Slik så den gamle giveren ut Men fortsatt er dette resultatet på nåla: Skal jeg kanskje klippe litt ledning og bytte kabelsko? Multimeteret viser ingen ledningsbrudd... Sitér dette innlegget Sikkerhet > Funksjon > Komfort Link to post
hegra Svart Onsdag 19:12 Link til dette innlegget Svart Onsdag 19:12 Beklager, leste ikke godt nok. Du har byttet giver og instrument, men samme resultat? Det var litt underlig når du også har målt ledningene. For meg ser det ut som det gamle instrumentet. I så fall bytt instrumentet også, og prøv begge koblingene på giveren hvis det er to på den nye også. Lyser det i den gule pæra? Ikke sikkert den nye giveren er tilpasset det gamle instrumentet så bytt både instrument og giver. Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart Onsdag 19:37 Link til dette innlegget Svart Onsdag 19:37 En sannsynlig årsak er at oljetrykksmåleren står på feil tilkobling på giveren. Den ene er en bryter som åpner (altså slutter å lede) når trykket kommer over en viss grense (0,8bar). Den andre er en motstand til gods som varierer med trykket. Kobler du måleledningen fra instrumentet (i entall) på bryterutgangen vil den vise 0 trykk under 0,8bar og maks over. Instrumentet skal måle mellom den ene polen og gods, ikke mellom polene. Da du målte ledningene, målte du bare ende til ende på hver ledning, eller sjekket du om de er borti hverandre underveis også? En liten kortslutning ville forklare mye. Du kan også legge provisorisk ledning mellom instrument og giver og se om det endrer på noe. Sitér dette innlegget Link to post
Sarasin Svart Onsdag 21:06 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Onsdag 21:06 @hegra Jeg skal ærlig innrømme at i og med at dette er samme serienummer på vare hos BT, så har jeg bare satt det nye instrumentet i ledningskoen til det gamle. De skal være kliss like, så tenkte det var like greit. Jeg kan prøve i morgen å sette inn det nye instrumentet, selv om jeg ikke tror dette vil ha noen som helst endring. Giverne ser identiske ut, med to skruknotter på begge. Det lyser ikke i den gule pæra. Det var som du sa, at dersom jeg tok vekk "signalkabelen", så gikk pila opp til maks. @subwoofer Slik jeg forstår det på varenummerets bruksanvisning - så er det to kabler jeg skal forholde meg til - i og med at den jorder seg selv (?). Den ene skal til alarm (i mitt tilfelle det gule lyset i dashbordet), og den andre skal til signalkabelen på instrumentet. Begge disse er helt fine, ifølge multimeteret. Jeg kan prøve i morgen å lage en dummyledning direkte fra "G"-punktet () til giveren og til instrumentet og se om noe skjer annerledes da. Kommer en post straks med bilder av hvordan instrumentet ser ut i: - Ingen strøm - Tenning på - Motor på Dersom det verken er giver eller instrument - hva kan andre årsaker til lavt oljetrykk være? Selger har byttet olje, men ikke oljefilter - kan dette være nok til å skape trøbbel? Hjelp meg gjerne med å tenke på andre potensielle årsaker :) Når det er sagt - hva bør egentlig oljetrykket ligge på? Alt jeg har forholdt meg til nå, er at svigerfar sier at det er "feil" ;) Sitér dette innlegget Sikkerhet > Funksjon > Komfort Link to post
Sarasin Svart Onsdag 21:08 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Onsdag 21:08 Sitér dette innlegget Sikkerhet > Funksjon > Komfort Link to post
index Svart igår klokken 06:34 Link til dette innlegget Svart igår klokken 06:34 Det var en rar skala på det instrumentet ditt. Normalt sett vil du operere i området 2 til 4 bar, og da vil et instrument tsom går til 10 bar være rimelig unøyaktig. Var dette det eneste de hadde? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
hegra Svart igår klokken 09:28 Link til dette innlegget Svart igår klokken 09:28 Sikker på at det ikke er denne giveren du fikk? Litt annen kobling på den. Sitér dette innlegget Link to post
Sarasin Svart igår klokken 09:53 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 09:53 @hegra Fikk denne med, og forventer jo at den fungerer med instrumentet 😅 Denne er spesifikt til båt (pakken med oljetrykkmåleren), og ikke til bil slik din bruksanvisning refererer til. Usikker på om det er noen forskjell, men den til båt burde jo fungere på en båt 😅 Sitér dette innlegget Sikkerhet > Funksjon > Komfort Link to post
M/S Bastard Svart igår klokken 10:37 Link til dette innlegget Svart igår klokken 10:37 Ville nok gått for giver og instrument som er i måleområde 0-5 bar, da vil det bli riktig avlesning :-) Sitér dette innlegget Link to post
Sarasin Svart igår klokken 12:45 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 12:45 Oljetrykkmåler fikset!!! Gammelt instrument, gamle ledninger, ny giver. Ikke minst - koble til riktig signalledning, så hjelper det stort 😂 Jaja, den får jeg nok høre en stund, men... 😆 Uansett - kan noen fortelle meg hva denne innretningen er? Står koblet til batteriene. Sitér dette innlegget Sikkerhet > Funksjon > Komfort Link to post
subwoofer Svart igår klokken 13:01 Link til dette innlegget Svart igår klokken 13:01 Sett slikt! Da har du løst ett problem, da er det bare resten igjen. Klarer ikke lese hva det står på dingsen, men jeg antar det er et skillerele for start- og forbruksbatteri. Den ene tykke røde ledningen går til startbatteriet og den andre til forbruks/husbatteriet. Når ladespenningen kommer over et visst punkt kobler den batteriene sammen så begge lades. Når spenning faller under 12,8V kobles de fra hverandre igjen. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart igår klokken 13:07 Link til dette innlegget Svart igår klokken 13:07 Det er et ladeskille av typen victron argo fet ser det ut til. Det er ikke rele så her er det ingen bevegelige deler, men fungerer omtrent på samme vis. Strømmen kan ikke vandre mellom batteriene så selv om hovedbrytere er på, tømmes ikke startbatteri når motor står stille. Bra opplegg dette. Fikk du lys også i den gule varsella pen til oljetrykket? Sitér dette innlegget Link to post
Sarasin Svart igår klokken 13:43 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 13:43 hegra skrev 31 minutter siden: Fikk du lys også i den gule varsella pen til oljetrykket? Nei, ingen lys per nå. Det var faktisk ikke det viktigste fokuset for meg, da jeg oppdaget blemma ;) Men jeg skal ned igjen i båten i kveld og prøve å finne ut hvordan jeg skal løse RPM-måleren, for der er jeg ganske blank :p Noen idéer om hvor den skal være koblet i BMC-motoren min? Den dingsen dere kaller ladeskille, står det Mastevolt Battery Mate på ut i fra bildet på telefonen. Er det sånn at dette ladeskillet fungerer på samme måte som skillereléet @Grand Banks jr nevnte? Jeg vil gjerne at ting skal fungere knirkefritt fremover, og lurer på om jeg da skal bytte dette til BT sin variant for å "oppdatere" techen litt? Eller er jeg bare dum nå? :) Sitér dette innlegget Sikkerhet > Funksjon > Komfort Link to post
Grand Banks jr Svart igår klokken 15:17 Link til dette innlegget Svart igår klokken 15:17 Hvis det er denne https://seatronic.no/mastervolt-battery-mate-batteriisolator-1602-ig-mas1043980 Så ville jeg beholdt den tror jeg. Virker mer solid og bedre enn BT sin. Men ut fra hva jeg kan se på bildet så hadde jeg nok renset tilkoblingene. Med liten stålbørste hvis det er irr Ellers bare elektrorens og slikt. Ha det tørt og rent ved tilkoblingene, alternativ legge på fett som vaselin for å beskytte mot fukt. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Sarasin Svart igår klokken 15:33 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 15:33 @Grand Banks jr Først og fremst - fungerer de likt som BT sin? Jeg må nok finne mer spesifikt modellnummer, men vil tro at denne er av eldre årgang. Jeg er veldig opptatt av at de tingene jeg kobler på nå faktisk skal vare - derfor jeg spør om den bør byttes ;) Så her ville du satt forbruksbatteriet som #1, og startbatteriet som #2? edit: Når jeg leser produktbeskrivelsen, ser jeg ingenting om at den kobler fra det ene batteriet ved når det bikker 12,8V - er det jeg som ikke forstår språket, eller fungerer denne på en annen måte? Oppnår jeg det jeg vil (slik du har det) med bruk av denne? Sitér dette innlegget Sikkerhet > Funksjon > Komfort Link to post
finnarne Svart 20 timer siden Link til dette innlegget Svart 20 timer siden ArgoFet sender om eg skjønner det rett strøm fra Dynamo til begge batteriene samtidig, mulig den justere litt etter status på de. Men den kobler ikke batteriene sammen. Ett automatisk skillerele fra Biltema eller andre er litt dummere, det kobler sammen batteriene når spenning kommer over en viss verdi, 13,3volt for Biltema sitt, og kobler de fra når spenningen kommer under 12,8 volt. Noen skillereleer føler på begge batteriene, om ett av de kommer over en gitt spenning (DualSense), Biltema sitt mener jeg føler bare på det ene. Jeg har 2 hovedstrømbrytere i nåværende båt: - Til startbatteri (90 Ah Biltema Agm båtbatteri) - Til forbruksbank (2x100Ah Litium LiFePo4) Så har jeg skillereleer til å lade batteriene, men siden det er Litium-batterier, kan jeg ikke bruke vanlig skillereleer, men istedet bruker jeg Victron Cyrix -Li-Ct (kobler sammen på 13,8volt, og fra på 13,3 om jeg husker rett) Til ankervinsjene har jeg egne batterier med kort kabelføring fra batteri til vinsj, hvor det blir montert fjernstyrt skillerele (2-polet Quick Rele) for å koble vinsj fra batteri. Om du bare har 2 batterier, ville jeg ha beholdt opplegget du har som andre har foreslått, men helt klart fått et bilde av hva du har og hvordan det fungerer. Om du ikke har ankervinsj eller baugpropell, så ville jeg tror at den siste bryteren er for å paralellkoble batteriene. Jeg blir veldig om du trenger det med oppsettet som det ser ut som du har. Med mindre du har ett defekt batteri. Jeg har forresten voltmeter på hver "bank", dvs ikke på ankervinsj akter enda, men det kommer. Den er bare på når hovedstrømbryter er på, dvs for forbruksvoltmeter må forbruksbankens bryter være på. For startbatteri må startbryter være på, og da går også voltmeter for batteri til ankervinsj fremme i baugen på. Det er løst med ett rele Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Sarasin Svart 19 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19 timer siden finnarne skrev 1 time siden: Om du bare har 2 batterier, ville jeg ha beholdt opplegget du har som andre har foreslått, men helt klart fått et bilde av hva du har og hvordan det fungerer. Om du ikke har ankervinsj eller baugpropell, så ville jeg tror at den siste bryteren er for å paralellkoble batteriene. Jeg blir veldig om du trenger det med oppsettet som det ser ut som du har. Med mindre du har ett defekt batteri. Siden båten og oppsettet er ganske nytt for meg, kommer jeg nok til å gå gjennom det meste. En del virker for meg ganske rart - det er blant annet en "avknukket" hovedstrømsbryter som kun har én jord på seg. I utgangspunktet ønsker jeg primært at ting er enkelt og til å stole på, og med tanke på utgangspunktet i båten ønsker jeg å sikre at ting er på stell. "Heldigvis" har jeg en svigerfar som er (var) elektromekaniker og båtmann, så han har jo en del innspill :) Det er på godt og vondt ;) Til info så har jeg baugpropell, men ikke ankervinsj per nå. Selger sa muntlig han skulle sende det med (vet ikke om det var elektrisk eller manuell), men det kokte bort i kålen og han svarer ikke lenger. Det jeg ønsker å oppnå er følgende: Parallellkoble de to batteriene jeg har, slik at begge batterier lades med dynamo / solcelle / batterilader på "landstrøm". Jeg vil at startbatteriet aldri risikerer å gå tom for strøm, uavhengig av bruk til "tull" på forbruksbatteri - ergo så ønsker jeg at startbatteriet frakobles når strømmen til det går under en gitt grense. Meget mulig at det blir to forbruksbatterier etter hvert - men det tar vi når den tid kommer. Hvis duppedingsen jeg har fungerer til dette (BatteryMate 1603-IG), så er det strålende. Hvis jeg oppnår det med skillereléet til BT, så bytter jeg :) Sitér dette innlegget Sikkerhet > Funksjon > Komfort Link to post
index Svart 11 timer siden Link til dette innlegget Svart 11 timer siden På bildet ditt ser det ut til at det kun er koplet til en batteribank pluss strøm inn fra dynamo. Så da er nok batteriene dine koplet permanent sammen som en bank, og BatteryMate'en gjør ikke noe som helst. Men du har den da, så om du skal til med en separat forbruksbank en gang så er den enkel å kople til.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sarasin Svart 11 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11 timer siden index skrev 30 minutter siden: Så da er nok batteriene dine koplet permanent sammen som en bank, og BatteryMate'en gjør ikke noe som helst. Da er det jo ikke store poenget med å ha den koblet til Mangler (har ikke funnet den enda i alle fall) ledningen som skal gå til "Ignition". Litt usikker på hva denne gjør? Hvis noen kan hjelpe meg å forstå hvordan BatteryMaten skal kobles (korrekt), setter jeg pris på det. En enkel tegning burde være nok til at jeg skjønner hva som skal til. Gjerne ta i betraktning at jeg også har 3 x hovedstrømsbrytere som jeg ikke helt har oversikt over - vil gjerne bare bruke maks to (en til full strømtilgang), og en til kun forbruksbatteriet. Sitér dette innlegget Sikkerhet > Funksjon > Komfort Link to post
Sarasin Svart 8 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8 timer siden Sitter her og grubler på dette oppsettetmed BatteryMaten, og har grublet meg frem til disse tankene (som meget mulig er helt på trynet) :) Dynamo kobles til IN Startbatteriet kobles til OUT 1 Startbatteriet kobles til hovedstrømsbryter 1 Forbruksbatteriet kobles til OUT 2 Forbruksbatteriet kobles til hovedstrømsbryter 2 Ved kjøring vil nødvendigvis begge hovedstrømsbryterne være på. Det vil si at når vi ligger og vaker, så kan jeg skru av startbatteriet, slik at ikke dette tappes for strøm unødvendig. Jeg fjerner da parallellkoblingen mellom de to batteriene, da jeg forstår det slik at BatteryMaten vil lade begge batteriene når dynamoen går. Da har jeg en hel del spørsmål: - Hva skal / må være koblet til startbatteriet? - Hvor skal jeg koble til solcellepanelet? Inn på BatteryMate eller direkte på forbruk? - Hvor skal jeg koble 230V batterilader? BatteryMate eller direkte på forbruk? - Kan jeg lage en eller annen "switch" som gjør at jeg kan velge om 230V lader start- eller forbruksbatteriet? - Jeg mangler kabelen til "IG" (antar Ignition) - hvor krise er det og hvor kan jeg finne en erstatning? Det er sikkert flere ting jeg lurer på etterhvert som jeg får mer innsikt i denne uniten, men hvis noen kan være behjelpelige med noen "enkle" og fornuftige svar, setter jeg pris på det :) Også om tankene mine rundt oppsettet er "riktig" ;) Sitér dette innlegget Sikkerhet > Funksjon > Komfort Link to post
index Svart 7 timer siden Link til dette innlegget Svart 7 timer siden Kort fortalt: Battery Maten styrer ladingen, bryterne styrer hva du forbruker. Eller slik skal det være, hos deg er det nok itt rart koplet. Det er mulig at de hos deg har koplet startbatteriet direkte til dynamo og kun forbruk via skillet. Det fungerer jo også, men når det først har tre utganger så er det ikke feil å bruke det tenker jeg. Jeg vil tro at det er grunnen til at IG mangler også, den er nok til ladelampen og den får den sikkert direkte fra start med dagens oppsett. Du får måle deg frem til om batteriene er sammenkoplet eller skilt via skillet. Lader og solceller kan du enten kople på inn på skillet, da lader det begge banker. Eller direkte til forbruk, da lader det ikke start. Startbatteriet trenger uansett ikke stort av lading. Men med mindre du ofte har godt tappet forbruk ved ankomst havn så ville i alle fall jeg ha koplet det til start så alt blir vedlikeholdsladet. Jeg vet ikke hvilket opplegg du har med brytere, men husk at bryter for sammenkopling bør stå av unntatt når du evt har lite startstrøm og må kople sammen for å få start. Ellers bør denne alltid være av, sånn at start og forbruk er to helt adskilte systemer. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
hegra Svart 6 timer siden Link til dette innlegget Svart 6 timer siden Kan prøve å forklare litt hvordan dette virker. Tenk deg at dynamoen er ei pumpe og batteriene er trykktanker. Når motor står stille har batteriene en spenning på opp til ca 12,7 volt. Volt tilsvarer trykk. Dynamo leverer et trykk på ca 14,4 volt når motor går. Dermed går strømmen fra dynamo og inn på batteriene. Hvis et av batteriene er nedtappet går strømmen til det ,for der er trykket og motstanden lavere enn i det andre. Det er altså batteriene som bestemmer hvor strømmen skal gå når dynamo går, og ikke ladeskille. Når spenning blir lik lades begge batteri til de er fulle. Ladeskille er slik at strømmen bare kan gå en vei. Strømmen slipper ikke ut igjen mot dynamo og heller ikke mellom batteriene. Når strømmen skal brukes må den ut via hovedbryter som er koblet til pluss på batteriene(viser ikke på skissen din) På den måten tappes ikke startbatteri når du bruker kjøleskap eller andre ting tilkoblet forbruksbatteri. Denne ig kabel er ikke sikkert trengs brukes siden den ikke er der. Den brukes på dynamoer som krever strøm for å starte ladingen. Om din dynamo er slik vet jeg ikke, men det ser du jo fort om lading starter eller ei. Jeg trodde faktisk begge batteri var tilkoblet ladeskille. Men bildet var veldig mørkt helt til venstre. Er det koblet slik index skriver , at dynamo går direkte til startmotor og startbatteri, så starter ladingen uten kabel til ig. Det som er litt feil hvis det er koblet slik, er at startbatteri også tappes via dynamokobling og til forbruk hvis du ikke slår av hovedbryter til startbatteri når du stopper. Riktig koblet så skjer ikke det selv om begge hovedbrytere er på. Mål spenningen på inngangen på ladeskille ( der dynamo er tilkoblet) når motor står stille. Da skal det ikke være spenning. Har du spenning er det sannsynligvis koblet slik index beskrev. Sitér dette innlegget Link to post
Sarasin Svart 11 minutter siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11 minutter siden Sarasin skrev for 7 timer siden: Jeg fjerner da parallellkoblingen mellom de to batteriene Herlige tilbakemeldinger, @hegra og @index - men jeg tror kanskje jeg har forklart meg dårlig ;) Da jeg skrev dette, mente jeg at jeg fysisk tar vekk kablene som går mellom batteriene slik det står i dag :) Så lenge BatteryMate (heretter kalt BM) lader begge batteriene ved kjøring / Solcelle (koblet til OUT 1 & 2), så ønsker jeg ingen bryter for sammenkobling. Da vil jeg kun ha to hovedstrømsbrytere til å aktivere henholdvis startbatteriet og forbruksbatteriet. Så lenge motor går (eller skal gå), setter jeg på hovedstrømsbryterne til begge batteriene. Når vi ligger og vaker, skrur jeg av startbatteriet og kun får strøm fra forbruksbatteriet. Skal prøve å forklare hvordan jeg tenker å koble: Dynamo til BM IN Startbatteri kobles til BM Out 1, og til en hovedstrømsbryter Forbruksbatteri kobles til BM Out 2, og til en annen hovedstrømsbryter Solcelle kobles direkte til BM IN for vedlikeholdslading av begge batterier (med mindre dette ikke er hensiktsmessig, og heller koble kun på forbruksbatteriet direkte) For ordens skyld er det (i alle fall) to ting jeg alltid kommer til å ha på strøm, men med egen bryter. Det er ankerlanternen og kjøleskapet. Disse er (eller skal være) koblet til forbruksbatteriet, og jeg ønsker at de kan kjøres uavhengig av hovedstrømsbryteren. Hvis dette er totalt idioti, setter jeg pris på en kommentar og en forklaring ;) Spørsmål knyttet til dette: - Er det innafor å koble den "stusselige" solcelleledningen til IN på BM? - Vil begge batteriene lades (via solcelle / 230V batterilader) selv om jeg skrur av hovedstrømsbrytere? - 230V laderen som står i båten, skal den kobles til BM, eller forbruksbatteriet? Den har "klemmer", men det kan sikkert byttes med en løsning for ringfeste. - Hvor skal minusledningene til batteriene / solcellepanelet / 230V kobles? Et generelt jordingspunkt i båten? - Lurer fortsatt på hva som må være koblet til startbatteriet? Skal ned i båten igjen i morgen, i dag tar jeg en pausedag ;) Sitér dette innlegget Sikkerhet > Funksjon > Komfort Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.