hegra Svart 16 timer siden Link til dette innlegget Svart 16 timer siden Og sette 220 volt batterilader på BM in går ikke. BM in er spenningsløs når motor står stille. Nyere batteriladere må føle spenning på klemmene for å starte lading. Dette er en innebygd sikkerhet i laderen. Den skal stoppe å lade om ei klemme skulle falle av. Dermed blir den mindre brannfarlig. Solceller har kanskje det samme også, det vet jeg ikke. Så begge deler må trolig rett på batteri . Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 16 timer siden Link til dette innlegget Svart 16 timer siden Jeg ville startet med et voltmeter, type håndholdt, og alle 3 bryterne slått av. Sjekk spenningen på begge batteriene. Om de har samme spenning, er de sannsynligvis koblet sammen. Da ville jeg funnet sammenkoblingen. Og om det var mindre enn 12,5 volt på ett batteri, ville jeg ladet det. Så ville jeg testet å starte motor, uten å ha gjort noe med hovedstrømsbryterne. Om motor starter, så er det noe galt. Dvs du trenger ikke starte, om det er (antydning til) liv i motorpanelet eller instrumenter, uten at hovedbryter til motor er på, så er det noe galt. Det samme med forbrukere, som eventuelle interiørlys osv. Lanterner kan hende er koblet på startbatteri, evt via motorpanelet. Med de testene unnagjort ville jeg funnet ut av de 3 hovedstrømsbryterne du har. Hvilken gir strøm til motor, dvs startmotor og motorpanel/instrumenter, og hvilken gir strøm til forbrukere. Fører den siste til at batteriene er sammenkoblet, dvs at de har samme spenning med forbrukere på, så er det sannsynligvis for sammenkobling. Om du kobler den siste hovedstrømbryteren fra, og spenningen på batteriene da blir forskjellig, så har du funnet dens funksjon. På bildet av battery-maten, så ser det ut som du sier (eller var det en annen) til at det bare er et batteri tilkoblet. Da tror jeg den bare fungere til å koble dynamo fra start-batteriet. Sannsynligvis forbruksbatteriet også. Det står noe på den gamle produktsiden til Maritim, om at den kan brukes som hovedstrømbryter, men jeg finner ikke noe i manualen om det. Ig-kontakten (Ig = Ignition?) er sannsynligvis den som da brukes til å styre sammenkoblingen. Den er tenkt til å brukes til å gi dynamoen batterispenning før den selv begynner å lade. Den er på en måte også grunnen til at solceller ikke kan kobles på inngangen til BM. En solcellekontroller må ha kontakt med batteriet den skal lade, så den bør kobles direkte (via sikring) på forbruksbatteriet. Om dynamoen trenger det samme, så får den den når BM for signal fra tenningen via inngangen Ig En fordel med BatteryMate (eller en annen Argo Fet), er at BM kan om jeg skjønner det rett stå permanent koblet til batteriene, og så kan dynamo B+ være koblet til BM. Startmotor og motorpanel blir koblet via hovedstrømbryter. Forbruk blir på samme måte, en permanent kobling fra BM til forbruksbatteri, og alle forbrukere via hovedstrømbryter for forbruk. Når du har funnet ut av BM og Hovedstrømbrytere som du har, så kan du begynne å tenke videre på hvordan du ønsker det. Sarasin skrev for 4 timer siden: Skal prøve å forklare hvordan jeg tenker å koble: Dynamo til BM IN Startbatteri kobles til BM Out 1, og til en hovedstrømsbryter Forbruksbatteri kobles til BM Out 2, og til en annen hovedstrømsbryter Solcelle kobles direkte til BM IN for vedlikeholdslading av begge batterier (med mindre dette ikke er hensiktsmessig, og heller koble kun på forbruksbatteriet direkte) Det meste er rett her, bortsett fra Solcelle(kontroller) som bare skal til forbruksbatteriet direkte. Sarasin skrev for 4 timer siden: For ordens skyld er det (i alle fall) to ting jeg alltid kommer til å ha på strøm, men med egen bryter. Det er ankerlanternen og kjøleskapet. Disse er (eller skal være) koblet til forbruksbatteriet, og jeg ønsker at de kan kjøres uavhengig av hovedstrømsbryteren. Hvis dette er totalt idioti, setter jeg pris på en kommentar og en forklaring ;) Kommer du til å gå ifra båten i dagesvis liggende med ankerlanterne på ? Jeg tror ikke det. Du vil bruke ankerlanterne år du er i båten, eller har tatt deg en kveldstur i land eller til nabobåten. Jeg ville kobler ankerlanternen sammen alle andre forbrukere. Det samme med kjøleskapet. Det trekker mye strøm også når det ikke er slått på. Om det skulle hatt en egen kobling direkte til forbruksbatteri, så ville jeg ihvertfall hatt en egen bryter på det. Mulig du kunne brukt Load-utgangen til solcellekontrolleren, husker ikke hvilken du brukte, men noen er smarte og kan beskytte forbruksbatteri fra å bli ødelagt av permanent tilkoblede forbrukere. Sarasin skrev for 4 timer siden: Spørsmål knyttet til dette: - Er det innafor å koble den "stusselige" solcelleledningen til IN på BM? - Vil begge batteriene lades (via solcelle / 230V batterilader) selv om jeg skrur av hovedstrømsbrytere? - 230V laderen som står i båten, skal den kobles til BM, eller forbruksbatteriet? Den har "klemmer", men det kan sikkert byttes med en løsning for ringfeste. - Hvor skal minusledningene til batteriene / solcellepanelet / 230V kobles? Et generelt jordingspunkt i båten? - Lurer fortsatt på hva som må være koblet til startbatteriet? Svar på dette: - Nei (Solcelle til IN på BM) - Bare det batteriet du har koblet Solcelle til vil lades. Det samme med 230volt lader, men mindre det er en gammel dum lader, men det tror jeg ikke du har. - 230v-laderen ville jeg beholdt klemmer på, så du kan koble den til det batteriet som trenger lading. Jeg har ikke 230volt lader i min båt, jeg har 100 watt solcelle. Andre bruksmønster kan (er) anderledes - batteriene skal ha felles minus. Da er sannsynligvis også motor koblet til felles minus gjennom startbatteriet. (slik er det ikke hos meg), For 230 volt (landstrøm), så er det mer kompleks, og du må søke gjennom noen ganske lange nylige tråder for å bli mer forvirret. Jeg har egentlig ikke koblet landstrøm ombord hos meg, så jeg har ikke det det problemet. - Det som skal være koblet til startbatteriet er * Startmotor * Motorinstrumenter og panel (tenningsnøkkel eller startknapp, oljetrykksmåler, temperatur). Ladelampe om du bruker BatteryMaten, Om Dynamo kobles til forbruksbank bør også ladelampe kobles vi den, men da gjerne via ett rele som styres av tenningen Det eneste som bør være koblet direkte til forbruksbank(batteri), er automatisk lensepumpe og solceller ( mitt hode nå, for 5 år siden var jeg litt mer i tvil) Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Sarasin Svart 20 minutter siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20 minutter siden @finnarne - Kjempemassig nyttig her! :) Har prøvd å tegne opp disse tankene mine - kan dere kvalitetssikre at jeg ikke er helt på ville veier? Tips tas imot med takk :) Sitér dette innlegget Sikkerhet > Funksjon > Komfort Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.