Jump to content

Yamaha 75 2-takt fusker. Hva kan det være?

Chris H

Recommended Posts

Hei,

Kjøpte en brukt båt i år med en Yamaha 75hk 2-T (1996).

Testet den ved to anledninger. Syntes den er noe tungstartet. Og den dør ofte ut på tomgang eller lavt turtall.

starter igjen lett.

Sist tur med den mistet jeg plutselig motorkraft ved ca 90% gass. Etter dette  ble den vanskeligere og vanskeligere å starte, samt dør ut oftere og oftere. 

Noen av gangene jeg forsøker å starte går tenningslyden over i en hvinelyd.

Jeg har også en intuisjon på at den bruker mer drivstoff enn den burde.

Tennplugger tror jeg var byttet sist for tre år siden. Kan det være så enkelt? De var relativt sorte da jeg tok dem ut for inspeksjon. Legger ved noen bilder av pluggene.

Tanker og forslag mottas med stort takk 🙏 

vh. Christopher 

IMG_7326.jpeg

IMG_7327.jpeg

De fleste problemene med disse gamle Yamahamotorene er vel at de trenger en forgasserrens dersom man ikke er veldig flink å fyller kun 98-oktan, og har en ren bensintank. Viktig også å drenere gasserne ved lengre tids oppbevaring hvor motoren ikke skal brukes. Forutsatt at kompresjonen er god, men det ble vel kanskje sjekket da du kjøpte båten?

Har disse pluggene vært byttet for 3 år siden, skjønner jeg ikke hva motoren har vært utsatt for da de er veldig møkkete og stygge på utsiden.

Vært under vann?

Takk for mange gode innspill 🙌

byttet tennplugger i dag og da startet den som en klokke!

Men det er jo bare symptombehandling, så ønsker å finne årsaken så det ikke gjentar seg.

Jeg så at vannutskillerglasset var helt fylt opp med vann, så fikk tømt det også.

Har kjørt 3 x 25l tanker med 95% bensin på den. Så mulig det er som dere skriver at det er med på å lage problemet? 

Den kjøler godt, og forgasser skal være renset i år (ifølge selger).

Så skal prøve den litt ila uka med 98% bensin og se om den virker mer stabil ved bruk da.

Kommer med oppdatering etterhvert 👍

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...