Chris H Startet Søndag 13:51 Link til dette innlegget Startet Søndag 13:51 Hei, Kjøpte en brukt båt i år med en Yamaha 75hk 2-T (1996). Testet den ved to anledninger. Syntes den er noe tungstartet. Og den dør ofte ut på tomgang eller lavt turtall. starter igjen lett. Sist tur med den mistet jeg plutselig motorkraft ved ca 90% gass. Etter dette ble den vanskeligere og vanskeligere å starte, samt dør ut oftere og oftere. Noen av gangene jeg forsøker å starte går tenningslyden over i en hvinelyd. Jeg har også en intuisjon på at den bruker mer drivstoff enn den burde. Tennplugger tror jeg var byttet sist for tre år siden. Kan det være så enkelt? De var relativt sorte da jeg tok dem ut for inspeksjon. Legger ved noen bilder av pluggene. Tanker og forslag mottas med stort takk 🙏 vh. Christopher Sitér dette innlegget Link to post
Sinvano Svart Søndag 20:09 Link til dette innlegget Svart Søndag 20:09 Gammel bensin? 95 oktan E10? Sitér dette innlegget Link to post
mercury 3.9 Svart Søndag 21:54 Link til dette innlegget Svart Søndag 21:54 Det lureste er nok å prøve fersk bensin, helst etanolfri hvis det kan være gammel bensin på den fra før. Derretter kan bytte av rotor,fordelerlokk, tennplugger og tennpluggkabler være en ide hvis de er gamle. Dette er ting som bør byttes med noen års mellomrom og er billige komponenter. Sitér dette innlegget Link to post
mercury 3.9 Svart Søndag 21:56 Link til dette innlegget Svart Søndag 21:56 Tennpluggene ser veldig sorte ut, men ellers fine. Du kan vaske de i en liten kopp med bensin eller annet løsemiddel. Sitér dette innlegget Link to post
Selco Racing Svart Mandag 05:41 Link til dette innlegget Svart Mandag 05:41 Ny bensin, rengjør tank og filter, Sjekk slanger, koblinger, lufting. Sjekk kjøling og temp. Ta service iht manual. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart Mandag 06:22 Link til dette innlegget Svart Mandag 06:22 De fleste problemene med disse gamle Yamahamotorene er vel at de trenger en forgasserrens dersom man ikke er veldig flink å fyller kun 98-oktan, og har en ren bensintank. Viktig også å drenere gasserne ved lengre tids oppbevaring hvor motoren ikke skal brukes. Forutsatt at kompresjonen er god, men det ble vel kanskje sjekket da du kjøpte båten? Har disse pluggene vært byttet for 3 år siden, skjønner jeg ikke hva motoren har vært utsatt for da de er veldig møkkete og stygge på utsiden. Vært under vann? Sitér dette innlegget Link to post
Chris H Svart Mandag 11:10 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 11:10 Takk for mange gode innspill 🙌 byttet tennplugger i dag og da startet den som en klokke! Men det er jo bare symptombehandling, så ønsker å finne årsaken så det ikke gjentar seg. Jeg så at vannutskillerglasset var helt fylt opp med vann, så fikk tømt det også. Har kjørt 3 x 25l tanker med 95% bensin på den. Så mulig det er som dere skriver at det er med på å lage problemet? Den kjøler godt, og forgasser skal være renset i år (ifølge selger). Så skal prøve den litt ila uka med 98% bensin og se om den virker mer stabil ved bruk da. Kommer med oppdatering etterhvert 👍 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.