Vinkelsliper Startet Søndag 22:17 Link til dette innlegget Startet Søndag 22:17 Har en gammel Mascot 9740 med klemmer som jeg setter på batteripolene når jeg skal lade. Er det noe i veien for å bytte ut klemmene med ringkabelsko som jeg skrur på batteripolene slik at jeg bare må koble til 220 V hver gang jeg vil lade? I mitt hode må det være vel så bra som klemmene, forutsatt at det ikke kan bli kortslutning i laderen. Eller bør jeg skaffe meg en ny lader? Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart Søndag 22:48 Link til dette innlegget Svart Søndag 22:48 Det burde jo fungere greit. Dersom du er redd for kortslutning i laderen kan du jo koble inn en sikring på den ene ledningen, med sikringsstørrelse litt større enn maksimal strøm som laderen leverer. Sannsynligvis (?) har laderen også intern sikring. Sitér dette innlegget Link to post
Vinkelsliper Svart Mandag 16:46 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 16:46 Takk, ja det har du rett i. Det er en 15 A sikring i den. Så da gjør jeg det. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart Mandag 17:41 Link til dette innlegget Svart Mandag 17:41 Vinkelsliper skrev for 19 timer siden: Har en gammel Mascot 9740 Siden du skriver "gammel" lader, sjekk at den er dobbeltisolert, altså at 230V kabelen ikke har jord. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart Tirsdag 06:17 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 06:17 Jeg ville også sjekket at den ikke drar noe som helst strøm når den ikke har 220V. Noen ladere gjør nemlig det. Et multimeter stilt på A mellom polen og den ene klemma mens den andre står på batteriet bør avsløre det. Og om null utslag på A så sette multimeteret på mA dersom det er av typen der en må velge range selv. Sitér dette innlegget Link to post
Vinkelsliper Svart 4 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4 timer siden Ingar skrev On 2.6.2025 at 19.41: Siden du skriver "gammel" lader, sjekk at den er dobbeltisolert, altså at 230V kabelen ikke har jord. Det ser ut til at støpselet er jordet. Er det negativt? Sitér dette innlegget Link to post
Vinkelsliper Svart 4 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4 timer siden Fantino skrev On 3.6.2025 at 8.17: Jeg ville også sjekket at den ikke drar noe som helst strøm når den ikke har 220V. Det var et godt tips som jeg absolutt skal følge! Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 3 timer siden Link til dette innlegget Svart 3 timer siden Vinkelsliper skrev 34 minutter siden: Det ser ut til at støpselet er jordet. Er det negativt? Ja, hvis jord er forbundet med batteriminus kan den ikke brukes i båt. Du kan måle om det er forbindelse mellom dem. Kan være den er jordet pga metallhus med store kjøleribber og at jord ikke er forbundet med batteriminus. Moderne ladere har lite tap og trenger ikke slike. Plasthus er vanlig, f.eks. Ctek's tilsvarende. Dobbeltisolert og uten jord. Sitér dette innlegget Link to post
Vinkelsliper Svart 2 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2 timer siden Ingar skrev 50 minutter siden: Du kan måle om det er forbindelse mellom dem. Måler jeg da kontinuitet mellom jord på 230V-støpsel som ikke er plugget i, og minuspol på batteriet? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 2 timer siden Link til dette innlegget Svart 2 timer siden Ja. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.