Vinkelsliper Startet 1.Juni Link til dette innlegget Startet 1.Juni Har en gammel Mascot 9740 med klemmer som jeg setter på batteripolene når jeg skal lade. Er det noe i veien for å bytte ut klemmene med ringkabelsko som jeg skrur på batteripolene slik at jeg bare må koble til 220 V hver gang jeg vil lade? I mitt hode må det være vel så bra som klemmene, forutsatt at det ikke kan bli kortslutning i laderen. Eller bør jeg skaffe meg en ny lader? Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 1.Juni Link til dette innlegget Svart 1.Juni Det burde jo fungere greit. Dersom du er redd for kortslutning i laderen kan du jo koble inn en sikring på den ene ledningen, med sikringsstørrelse litt større enn maksimal strøm som laderen leverer. Sannsynligvis (?) har laderen også intern sikring. Sitér dette innlegget Link to post
Vinkelsliper Svart 2.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni Takk, ja det har du rett i. Det er en 15 A sikring i den. Så da gjør jeg det. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 2.Juni Link til dette innlegget Svart 2.Juni Vinkelsliper skrev for 19 timer siden: Har en gammel Mascot 9740 Siden du skriver "gammel" lader, sjekk at den er dobbeltisolert, altså at 230V kabelen ikke har jord. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 3.Juni Link til dette innlegget Svart 3.Juni Jeg ville også sjekket at den ikke drar noe som helst strøm når den ikke har 220V. Noen ladere gjør nemlig det. Et multimeter stilt på A mellom polen og den ene klemma mens den andre står på batteriet bør avsløre det. Og om null utslag på A så sette multimeteret på mA dersom det er av typen der en må velge range selv. Sitér dette innlegget Link to post
Vinkelsliper Svart 5.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni Ingar skrev On 2.6.2025 at 19.41: Siden du skriver "gammel" lader, sjekk at den er dobbeltisolert, altså at 230V kabelen ikke har jord. Det ser ut til at støpselet er jordet. Er det negativt? Sitér dette innlegget Link to post
Vinkelsliper Svart 5.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni Fantino skrev On 3.6.2025 at 8.17: Jeg ville også sjekket at den ikke drar noe som helst strøm når den ikke har 220V. Det var et godt tips som jeg absolutt skal følge! Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 5.Juni Link til dette innlegget Svart 5.Juni Vinkelsliper skrev 34 minutter siden: Det ser ut til at støpselet er jordet. Er det negativt? Ja, hvis jord er forbundet med batteriminus kan den ikke brukes i båt. Du kan måle om det er forbindelse mellom dem. Kan være den er jordet pga metallhus med store kjøleribber og at jord ikke er forbundet med batteriminus. Moderne ladere har lite tap og trenger ikke slike. Plasthus er vanlig, f.eks. Ctek's tilsvarende. Dobbeltisolert og uten jord. Sitér dette innlegget Link to post
Vinkelsliper Svart 5.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni Ingar skrev 50 minutter siden: Du kan måle om det er forbindelse mellom dem. Måler jeg da kontinuitet mellom jord på 230V-støpsel som ikke er plugget i, og minuspol på batteriet? Sitér dette innlegget Link to post
Vinkelsliper Svart 5.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni Ingar skrev for 2 timer siden: Ja. Jeg leste av rundt 14 megaohm. Ohm er ikke en størrelse jeg skjønner meg på, men her er det snakk om millioner. Er det likevel et problem? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 6.Juni Link til dette innlegget Svart 6.Juni Nei, det kan regnes som at det ikke er forbindelse. Sitér dette innlegget Link to post
Vinkelsliper Svart 6.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni Takk - dette ble jo riktig lærerikt. Nå funderer jeg på å installere et sigarettenneruttak i nærheten av batteriet og sette sigarettennerplugg på batteriladeren. Da får jeg både enklere tilkobling og et ekstra uttak i båten, og det er heller ikke et problem om laderen skulle trekke strøm. Dette er det sikkert noen som har prøvd seg på før. Er det en god idé? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 6.Juni Link til dette innlegget Svart 6.Juni Disse sigarettenneruttakene er noe RÆÆL og ikke egnet for annet enn sigarettennere! Hør på svarene her og koble utgangen av laderen direkte til batteriet. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
abbor Svart 6.Juni Link til dette innlegget Svart 6.Juni Laderen trekker 2.5mA fra batteriet når den ikke får 230VAC. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 6.Juni Link til dette innlegget Svart 6.Juni Da tapper den batteriet kun for snaut 2Ah i løpet av en måned uten 230V tilkoblet. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Roger jo Svart 6.Juni Link til dette innlegget Svart 6.Juni Vinkelsliper skrev for 4 timer siden: Er det en god idé? NEI Disse er bra 2pin og en slik Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Vinkelsliper Svart 6.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni Jeg hører selvsagt på dere med erfaring og forkaster tanken om sigarettenneruttak. Disse vanntette luftfartskontaktene ser veldig interessante ut. Bestiller noen av dem og usb-uttaket med voltmeter! Kunne også tenkt meg en ctek-lader, men synes det er for galt når jeg har en som tross alt virker. Jeg har fått masse gode svar på spørsmålet mitt og er definitivt blitt litt klokere enn jeg var. Takk for det. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 6.Juni Link til dette innlegget Svart 6.Juni Pass på å legge opp en bryter til det uttaket/kople det via hovedbryter. Det der lyset tapper faktisk batteriene litt om det står på hele tida + sikkert litt tomgangsstrøm i den interne converteren. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 8.Juni Link til dette innlegget Svart 8.Juni Ingar skrev On 2.6.2025 at 19.41: Siden du skriver "gammel" lader, sjekk at den er dobbeltisolert, altså at 230V kabelen ikke har jord. Pleier ikke ladere å ha vanlig schuko-kontakt med jord? Det har min nye Victron Phoenix Smart IP43 i hvert fall. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 8.Juni Link til dette innlegget Svart 8.Juni Maika skrev 13 minutter siden: Pleier ikke ladere å ha vanlig schuko-kontakt med jord? Jo, hvis de har metallkabinett er det påbudt. (Enkeltisolert). Det trenger ikke å bety at land og 12V jord er sammenkoblet, men det må sjekkes før bruk i båt. Ctek lager dobbeltisolerte ladere opp til 15A uten jording. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 8.Juni Link til dette innlegget Svart 8.Juni Ok. (Jeg har ikke koblet sammen landjord med batteriminus, så da er jeg altså i henhold.) Sitér dette innlegget Link to post
Sarasin Svart 8.Juni Link til dette innlegget Svart 8.Juni Roger jo skrev On 6.6.2025 at 20.31: og en slik Har du link til denne? Kan fort finne på å bytte ut de to jeg har fra BT med disse. Sitér dette innlegget Sikkerhet > Funksjon > Komfort > Visuelt Link to post
Roger jo Svart 8.Juni Link til dette innlegget Svart 8.Juni Sarasin skrev 20 minutter siden: Har du link til denne? Kan Den er vekk her er noen https://www.ebay.com/sch/i.html?_id=254733041411&_nkw=12V-24V+Quick+Charge+3.0+Dual+USB+Autoladegerät+Schnellladung+LED+Voltmeter+&_sis=1&rt=nc&LH_FS=1 Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Sarasin Svart 8.Juni Link til dette innlegget Svart 8.Juni Roger jo skrev 21 minutter siden: Den er vekk her er noen Stoler man på slike ting fra eBay / Temu? Det er jo tross alt snakk om strøm og vanntett osv :) Sitér dette innlegget Sikkerhet > Funksjon > Komfort > Visuelt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.