SRA Startet 22.Januar.2006 Link til dette innlegget Startet 22.Januar.2006 for en god stund siden (forfjor tror jeg) var det en stor og lang tråd gjeldende Elektriske avfuktere, mange var fornøyd og jeg gikk till inkjøp av en slik. Jeg tetta alle ventilasjonsluker/rister satte i en liten ovn (clas Ohlson sin frostvakt) Min erfaring er KANONPOSITIV, tørrere, bedre luft og mindre båtlukt. Har andre som bruker elktriske avfuktere samme erfaring?? Sitér dette innlegget Link to post
Audifil Svart 22.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2006 Jepp, kjøpte en slik på Obs Bygg, fungerer supert.. Null kondens og suger ca 1 liter i døgnet med det været som har vært de siste ukene... Sitér dette innlegget Øystein Wilthil, 48212848 Nåværende båt: 00 Flem 340 X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC Link to post
Havbris Svart 22.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2006 Hvilken leverandør har bra og og billige elektriske luftavfukterene, og hva må en regne med at en slik koster? Sitér dette innlegget Link to post
Nefertiti Svart 22.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2006 Coop Byggmix hadde et bra tilbud. De rimeligste ligger rundt tusenlappen, Biltema, Clas-Ohlson og andre har inntrykk av at de er av samme kaliber alle sammen. Min virker, eller iallefall virket...:P Tok absolutt ut noe fuktighet, men i det siste har det vært lite. Tror rett og slett det er for at det ikke er fuktig nok lengre i båten... Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 22.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2006 De skal vel ha ca 5 gr før en bruker slike, ikke altid lett det om vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
Catlina Svart 22.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2006 Her på Østlandet så har det vært kaldt i det siste og da funker ikke min avfukter ,har den billigste fra Claes Ohlson. Ellers har jeg bare gode erfaringer.Leste en stor test av avfuktere i et av de engelske båtbladene nylig,da fikk avfukteren som hadde en roterende silicaskive best kritikk for den virker uansett temperatur. Aberet var at den drar mye strøm.Se på www.meaco.com der er det stort utvalg. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 22.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2006 Jeg har et rom i kjelleren med ca 25 stk akvariumer. Det fordamper en del vann fra disse karene. Er dette en ting jeg burde sette inn der? Sitér dette innlegget Link to post
seilbåt Svart 22.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2006 Hei jeg har kjempe erfaringer med min Woods avfukter, det blir en helt annen båt å dra på ferie i. også har jo elektronikken det betydeligt bedre. Jeg bare sitter en frostvakt ca. en halv meter bak avfukteren, da iser den ikke også fordeler den varmen litt når den blir sugd gjennomviften på avfukteren. Sitér dette innlegget Link to post
Seiler Svart 22.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2006 Jeg har en avfukter fra Clas Ohlson. Jeg kommer nok til å innstallere den permanent i båten. Brukte den flere ganger i høst og sengetøyet ble ikke så fuktig lengere. Trakk ut en 1 - 1,5 liter i løpet av natten. Ellers står den på i hele vinterhalvåret, regulert av en invertert termostat som kobler inn avfukteren når tempen er over + 5 grader. Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 22.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2006 Gladiator skrev: Jeg har et rom i kjelleren med ca 25 stk akvariumer. Det fordamper en del vann fra disse karene. Er dette en ting jeg burde sette inn der? Helt klart en stor fordel. Sitér dette innlegget Link to post
alnorbåt Svart 22.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2006 Havbris.Åkrehamn trålbøteri selger avfukter pris ca 1100 og 1500.Den billigste står på hele tiden den andre automatisk . Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 23.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2006 Gladiator skrev: Jeg har et rom i kjelleren med ca 25 stk akvariumer. Det fordamper en del vann fra disse karene. Er dette en ting jeg burde sette inn der?Da må du passe på å etterfylle vann i akvariene. Avfukteren suger dem tomme hvis du bare venter lenge nok... Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Sebaldus Svart 23.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2006 Kjøpte Clas Ohlson varianten til 1099 kr. Etter en ukes problemfri bruk var den plutselig full av is og vannet havnet på dørken og ikke i beholderen. Tempraturen hadde ikke vært under 7 grader. Leverte hele greia tilbake. Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 23.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2006 Mener du at det var frosset til is i beholderen, selv med temperatur over +7 grader ? Sitér dette innlegget Link to post
Audifil Svart 23.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2006 Den jeg kjøpte koster 1695,- på Obs!! Den er Automatisk og føler på tempen. Den fryser ikke til is hvertfall. Har stått på over en uke nå i kaldt vær og funker som fy. Men står at annbefalt temp er fra +5 og oppover. Jeg hare satt inn en liten oljeovn på 400W med termostat som holder tempen over +5 på kalde dager slik at den jobber mest effektivt. Sitér dette innlegget Øystein Wilthil, 48212848 Nåværende båt: 00 Flem 340 X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC Link to post
Sebaldus Svart 23.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2006 ok67 skrev: Mener du at det var frosset til is i beholderen, selv med temperatur over +7 grader ? Nei, men en eller annen plass i rørene. Dermed havnet vannet utenfor beholderen. Kan kanskje ha vært ned mot 5 grader kortvarig men ikke noe under dette. Sitér dette innlegget Link to post
jma001 Svart 26.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2006 (redigert) Sebaldus skrev: Kjøpte Clas Ohlson varianten til 1099 kr. Etter en ukes problemfri bruk var den plutselig full av is og vannet havnet på dørken og ikke i beholderen. Tempraturen hadde ikke vært under 7 grader. Leverte hele greia tilbake.Trolig er det den samme avfukteren fra Clas Ohlson "WF2001" til ca. 1090 kroner som også jeg benytter. Den fungerer som den skal. Men det er viktig å sørge for at temperaturen enten holder seg over 5 grader Celsius ved å benytte en sikker termostatstyrt varmekilde, som settes foran avfukterens luftinntak. Eller at strømmen til avfukteren slås av når temperaturen faller under 5 grader Celsius - ved hjelp av f.eks. en termostatstyrt kontakt mellom støpselet og avfukteren. Også denne kan leveres av Clas Ohlson. Redigert 26.Januar.2006 av jma001 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jma001 Svart 29.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2006 (redigert) Audifil skrev: Den jeg kjøpte koster 1695,- på Obs!! Den er Automatisk og føler på tempen. Den fryser ikke til is hvertfall. Har stått på over en uke nå i kaldt vær og funker som fy. Men står at annbefalt temp er fra +5 og oppover. Jeg hare satt inn en liten oljeovn på 400W med termostat som holder tempen over +5 på kalde dager slik at den jobber mest effektivt. DENNE hos Clas Ohlson kostet kr. 1090. HER har du mer info om avfukteren. Redigert 29.Januar.2006 av jma001 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 29.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2006 (redigert) Sebaldus skrev: Kjøpte Clas Ohlson varianten til 1099 kr. Etter en ukes problemfri bruk var den plutselig full av is og vannet havnet på dørken og ikke i beholderen. Tempraturen hadde ikke vært under 7 grader. Leverte hele greia tilbake. Sebaldus skrev: Nei, men en eller annen plass i rørene. Dermed havnet vannet utenfor beholderen. Kan kanskje ha vært ned mot 5 grader kortvarig men ikke noe under dette. Tror dette er hva en må forvente av en luftavfukter. Den virker sannsynligvis ved at luften kjøles ned under romtemperaturen i avfukteren slik at vanndampen konednseres i kjøleren. En bør derfor ikke bruke slike avfuktere ved for lav temperatur i båten. + 5 grader høres rimelig lavt ut. Redigert 29.Januar.2006 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Frivakten Svart 29.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2006 Mener å ha a lest om en WOOD? avfukter som virker som en ordinær elektrisk varmeovn med innebygget termostat og hygrometer. Man stiller inn ønsket temperatur og ønsket luftfuktighet så gjør den hele jobben og trenger ikke en ekstra ovn? Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Loma Svart 29.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2006 Har og ein slik avfukter, kjøpt på Europris for vel eit år siden. Klima i båten vatr meget bedre, bårtlukta forsvann. Meiner å ha lest ein plass at ved å få luftfuktigheta ned mot 50% vil ikke muggsoppen utvikle seg. Den modellen som eg har mangler utkopling ved temperatur under 5 grader. Eg har kopla avfukteren på eit koplingsur som bryter strømmen 5 timer midt på dagen, slik at eventuell isdannelse får tid til å smelte. Når isen smelter renner vatnet i beholderen, så det fungerer OK. Beholderen rommer ca 4 liter så den må tømmes ca kvar tredje dag. Viss det vert gløymt stopper avfukteren, fordi beholderen er full. Eg er fornøyd, men hadde eg vist det eg veit idag ville eg kjøpt ein modell som stopper ved lav temperatur. Sitér dette innlegget Link to post
Havbris Svart 29.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2006 (redigert) jma001 skrev: Eller at strømmen til avfukteren slås av når temperaturen faller under 5 grader Celsius - ved hjelp av f.eks. en termostatstyrt kontakt mellom støpselet og avfukteren. Også denne kan leveres av Clas Ohlson. Er det denne du tenkte på? Jeg spør fordi jeg ikke finner fra informasjonen fra Clas Ohlson om denne kan slå AV stømmen når temperaturen faller under innstilt grense. Redigert 29.Januar.2006 av Havbris (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 29.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2006 Loma skrev: :Beholderen rommer ca 4 liter så den må tømmes ca kvar tredje dag. Viss det vert gløymt stopper avfukteren, fordi beholderen er full.Mange avfuktere har mulighet for å koble en slange til vannuttaket. Da kan vannet ledes enten ned i en vask, eller i kjølsvinet hvor det pumpes ut via nivåbryter på lensepumpa. Det siste er kanskje forbundet med litt for mange feilkilder til at jeg ville stolt på at det virker. Avfukteren klarer ikke å levere vannet med noe trykk, så slangen må ha fall hele veien. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
jma001 Svart 29.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2006 (redigert) Havbris skrev: Er det denne du tenkte på? Jeg spør fordi jeg ikke finner fra informasjonen fra Clas Ohlson om denne kan slå AV stømmen når temperaturen faller under innstilt grense. Ja, denne kan instilles til å bryte strømmen når temperaturen faller under den angitte temperaturen. Har denne Clas Ohlson-saken selv ombord, og er fornøyd da den fungerer slik den skal. Redigert 29.Januar.2006 av jma001 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 29.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2006 Havbris skrev: Hvilken leverandør har bra og og billige elektriske luftavfukterene, og hva må en regne med at en slik koster? Ser at prisen på de elektriske luftavfukterne varierer en del i pris. Hva skal man se etter av sentrale opplysninger utover pris nå avfukter skal velges? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.